صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

نقاط ضعف، امکانات،فرصتها و تهدیدات حمل و نقل ایران


ایران به لحاظ استقرار در محل اتصال قاره ای و نیز پهناوری سرزمینی و تکثر کشورهای اطراف که عموماً به عنوان کشورهای صادر کننده مواد خام و دریافت کننده کالاهای مصرفی و نیز کالاهای سرمایه ای می توانند به عنوان نقاط جاذب سفر تلقی شوند، مزایای گسترده ای را در متن اقتصاد حمل و نقل خود جای داده است. بهره مندی از شبکه جاده ای و ریلی در کنار بنادر اقیانوسی و بنادر در کنار این ویژه گی، دارا بودن منابع انرژی و سوخت ارزان نیز از دیگر نقاط قوت حمل و نقل ایران در کلیه شقوق ارزیابی می شود. در کنار این مزایای آشکار و نهان و علیرغم نقاط مثبت منحصر بفرد ،حمل و نقل در ایران متناسب با توانایی های بالقوه خود توسعه نیافته و از نا کارامدی در رنج است و در این کنار اندک اندک از سایر بخش های اقتصاد ایران نیز مزیت زدایی می کند. گزارش ذیل شاید تنها مجموعه کاملی از برداشتهای آماری در شقوق مختلف حمل و نقل ایران در ابعاد داخلی و بین المللی باشد که در نگاهی مقایسه ای با دول مجاور میزان کارآمدی قیاسی را مشخص می کند. خلیجی مزایای غیر قابل انکاری را برای کشور ایجاد نموده است.
در این گزارش با بهره گیری از آمارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ،راه آهن جمهوری اسلامی ایران ،سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعات حمل و نقل کشور و با استفاده از آمار اداره آمار و اطلاعات شورای همکاری خلیج فارس، صندوق توسعه ملل متحد، بانک جهانی و اکو وضعیت حمل و نقل کشورهای ترکیه و امارات عربی متحده به تصویر کشیده شده است. بدلیل ایجاد یکنواختی در آمار اخرین سالی که آمار آن در دسترس بوده یعنی 2009 و یا 1388 ملاک بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر در 5 بخش اساسی تهیه شده که به توالی وضعیت حمل و نقل ایران را به تصویر می کشد.
برای دریافت فایل کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

اختصاص ۵ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی/ لزوم تنوع نرخ‌ها و آزادسازی قیمت‌های بلیت

اختصاص ۵ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی/ الزام ورود هواپیمای زیر ۱۰ سال
قائم‌مقام وزیر راه با اشاره به زمین‌گیر بودن ۱۰۵ فروند از هواپیماهای موجود ناوگان، به فرسوده بودن کل ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: ۵ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی است و ایرلاین‌ها باید با تسهیلات این صندوق، هواپیمای زیر ۱۰ سال وارد کنند.
 
ادامه مطلب ...

صدور مجوز و شرایط پرواز هواپیماهای دو نفره و فوق سبک

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته مقررشد با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، کسانی که توانایی مالی دارند هواپیماهای فوق سبک در فرودگاه‌های کم ترافیک کشور مستقر کنند.

 

  ادامه مطلب ...

ابلاغ آیین‌نامه متنوع‌سازی قیمت بلیت برای آزادسازی

    

جهانگیریان درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: قصد داریم ابتدا بحث متنوع‌سازی را پیاده کنیم؛ آیین‌نامه متنوع سازی قیمت تا چند هفته آینده ابلاغ می‌شود که پس ازگذراندن مراحل تایید، به سمت آزادسازی حرکت خواهیم کرد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه آزاد‌سازی، پیش‌نیاز‌ها و زیرساخت‌هایی را می‌طلبد، تاکید کرد: آزادسازی از نطر ما باید به افزایش کیفیت خدمات و کاهش قیمت بلیت هواپیما بینجامد.

وی یادآور شد: قیمت‌ها بر اساس فاکتورهای متنوع‌سازی پیش‌بینی شده که بر اساس زمان پرواز و خرید بلیت متفاوت است.

 رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: موضوع طراحی هواپیمای 150 نفره در هیات دولت به تصویب رسیده که تا پایان سال کار طراحی آن در کشور انجام می‌شود.
علیرضا جهانگیریان -معاون زیر راه و شهرسازی - در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: بخش‌های صنعتی مربوطه برای ساخت این هواپیما با چند کشور در حال مذاکره هستند.
وی با بیان اینکه بعد از هواپیمای ایران 140، طراحی هواپیمای 150 نفره در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با رفع گلوگاه‌های تحریم، بتوانیم در بخش طراحی و ساخت هواپیما هم مثل بخش‌های صنعتی دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.

افزایش قطعی نرخ بلیت هواپیما پس از آزادسازی قیمت‌ها

◄ محدودیت جدی برای پرواز هواپیماهای ایرانی به اروپا از سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به طور قطع قیمت بلیت بالاتر از میزان فعلی خواهد شد.
 
احمد مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر بخواهیم انتظار داشته باشیم که هواپیماهای مناسب‌تر و جدیدتری وارد ناوگان هوایی کشور شوند طبیعتا شرکت‌های هواپیمایی باید پول بیشتری بابت خرید بپردازند؛ بنابراین باید آمادگی داشته باشیم که نرخ متعادل شود.
 
وی با بیان این‌که در دنیا پروازهای داخلی همیشه گران‌تر از پروازهای خارجی هستند، یادآورشد: به دلیل اینکه هزینه بیشتری برای نشست و برخاست و تردد هواپیماها پرداخت می‌شود پروازهای داخلی گران‌تر از پروازهای خارجی هستند.
 
مجیدی درباره توافقات اخیر در ژنو و لغو تحریم واردات قطعات هواپیما به کشور گفت: با برداشته شدن تحریم‌ واردات قطعات هواپیما، طبیعی است که قطعات مورد نظر به سهولت در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

محدودیت برای پرواز هواپیماهای ایرانی به اروپا از سال آینده

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی می گوید بر اساس مقررات جهانی، از سال آینده ورود هواپیماهای ایرانی که آلوده کنندگی بیش از حد دارند، به فرودگاه های اروپا محدود می شود.

کارشناسان معتقدند آلودگی ناشی از نشست و برخواست هواپیما به مراتب بالاتر از آلودگی ناشی از خودروهاست و افزایش سن ناوگان هوایی نیز بر این میزان آلوده کنندگی می افزاید.

میانگین سن ناوگان هوایی کشور ما 22 سال است و چنانکه علی‌محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی در روزهای گذشته اعلام کرد کهنه ترین هواپیماهای دنیا در ایران جمعند. نوریان هشدار داد که از سال آینده، مقرراتی در برخی کشورهای اروپا اجرا می شود که بر اساس آن، هواپیماهایی که آلوده کنندگی آنها از حد معینی بیشتر باشد، اجازه ورود به فرودگاه هایشان را نخواهند داشت و در همین راستا، احتمال عدم صدور اجازه ورود به برخی هواپیماهای ایرانی وجود دارد.

نسل بعدی هواپیماها

هواپیماهای سال 2025

آژانس فضایی آمریکایی گزیده‌ای از ایده‌های شگفت انگیزی که برای هواپیماهای سال 2025 طراحی شده‌اند را منتشر کرد. در این رابطه ناسا تصاویری را منتشر کرد که با نگاه اول به نظر می‌رسند صحنه‌هایی از فیلمهای علمی تخیلی باشند اما در حقیقت این تصاویر مربوط به طرحها و ایده‌هایی هستند که آژانس فضایی آمریکا برای هواپیماهای سال 2025 در نظر گرفته است.

سه شرکت Lockheed Martin ،Northrop Grumman و بوئینگ تا پایان سال 2010 این هواپیماهای مفهومی را طراحی کردند و هر سه موفق شدند یک قرارداد همکاری را با ناسا به امضا برسانند. برپایه این قرارداد همکاری، تحقیق، توسعه و آزمایش این هواپیماهای مفهومی در سال 2011 آغاز می‌شود و بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که این هواپیماها تا 14 سال آینده به پرواز درآیند.


 

ادامه مطلب ...

نمایـشگاه هوایـی 2013 در دبی

www.ROZANEHONLINE.com

ایرشو یا به اصطلاح خودمون همان نمایش هوایی، یکی از بخش های مهم صنعت هوانوردی جهان است که همه ساله در نقاطی از کشورهای دنیا برگزار می شود که در این میان نمایشگاه هوایی پاریس از مهمترین آنها محسوب شده و افراد زیادی از سراسر جهان برای تماشا و خرید از این نمایشگاه ها به فرانسه می روند. کشور شیخ نشین امارات هم به یمن اقتصاد به اصطلاح درخشان خود، مدتی است نمایشگاه هوایی در دبی به راه انداخته و با نمایش انواع هواپیماهای جنگی، مسافربری، حمل و نقل، هلیکوپتر و حتی هواپیماهای سبک مشتاقان فراوانی را به کشور خود جلب کرده است.
فراموش نکنیم که این گونه نمایشگاه های هوایی علاوه بر جذب توریست، به دلیل حضور کارشناسان صنعت هوانواردی و خریداران هواپیما درآمد ارزی فراوانی به دست می آورد. افزایش قیمت نفت و سرعت گرفتن روند رشد اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس از یک سو و موقعیت استراتژیک این منطقه در مسیر اروپا و آسیا از دیگر دلایل رونق صنایع هوایی کشورهای منطقه است.

  

ادامه مطلب ...

نماینده مجلس : نوع و سن هواپیما نباید در نرخ بلیت هواپیما دخیل باشد.

واکنش به آزادسازی نرخ بلیت ایرلاین‌ها/ قیمت‌گذاری بدون توجه به سن و نوع هواپیما

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آزادسازی نرخ بلیت ایرلاین‌ها گفت:‌ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیاز به اقتصادی آزاد دارد چرا که در اقتصاد دولتی نمی‌توان نرخ‌های آزاد را اعمال کرد.
حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، افزود: با آزاد سازی نرخ بلیت ایرلاین‌ها شرکت‌های هواپیمایی به سمت رقابتی شدن حرکت کرده و بخش خصوصی نیز در این بخش وارد میدان خواهد شد، اما در اقتصاد متکی به دولت، بخش خصوصی کاملا در حاشیه قرار خواهد گرفت. 

 

ادامه مطلب ...

قائم مقام وزیر راه در مراسم روز جهانی هواپیمایی:همه هواپیماهای کهنه دنیا، در ایران جمعند!

◄ ایرلاین‌های منطقه جلو زدند؛ ما هنوز درگیر دعوای خودمانیم!/ هواپیماهای کهنه دنیا در ایران جمعند!
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، با انتقاد از وجود رقابت تخریبی بین ایرلاین های ایران به جای رقابت با ایرلاین های منطقه گفت: همه هواپیماهای داخل کشور، هواپیماهای کهنه هستند و همه هواپیماهای کهنه دنیا، در ایران جمعند!
  ادامه مطلب ...

16 آذر روز جهانی هواپیمایی

هفتم دسامبر روز جهانی هواپیمایی نامیده شد، صنعتی فراتر از گستردگی آسمان و زمین که توانست رویای پرواز انسان را به حقیقیت نزدیک سازد، پرنده آهنینی که فصلی تازه را به روی زندگی بشر باز کرد.








ادامه مطلب ...

سه سناریو اصلی محتمل صنعت هوانوردی بعد از آزاد سازی

-         سناریو1: آزاد سازی  باعث افزایش تقاضا در فرودگاههای بزرگ کشور و نیاز به افزایش ظرفیت در آنها خواهد گردید.

با توجه به تغییر در شبکه پروازی کشور و تمایل شرکتهای هواپیمایی بر تمرکز بر مسیرهای پر تقاضا و سودآور که غالبا یک سوی آن یکی از فرودگاههای بزرگ کشور می باشد، احتمالا این فرودگاهها با افزایش تقاضا برای استفاده از زیرساختهای فرودگاهی مانند پارکینگ، خدمات ناوبری هوایی، خدمات هندلینگ و غیره مواجه خواهند شد و برای تامین آن باید ظرفیت های خود را افزایش دهند.

 

ادامه مطلب ...

کاهش نرخ‌ها به‌ یک‌سوم قبل از آزادسازی

 

بررسی نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برخی کشورها نشان می‌دهد پس از آزادسازی، نرخ تا یک‌سوم قیمت‌های قبل از آزادسازی کاهش یافته البته آزادسازی الزاماتی دارد که تجهیز ناوگان، تغییر شبکه هوایی و توسعه حمل و نقل ترکیبی برخی از این موارد است.

آزادسازی، تنظیم رقابتی قیمت‌های تحت کنترل و واگذاری تعیین قیمت به نیروهای بازار کار است.

آزادسازی در حمل و نقل هوایی «داخلی» شامل آزادسازی در تعیین قیمت، آزادی در تعیین مسیر و آزادی در ورود و خروج ‌از بازار است

 

ادامه مطلب ...

صنعت هوایی در انتظار آزادسازی


 

موضوع آزادسازی نرخ‌ها بخصوص قیمت‌های حمل و نقل جزو اهداف قانون برنامه است و در این قانون بر متنوع‌سازی نرخ‌ها در سال اول برنامه و آزادسازی در سال سوم برنامه پنجم تأکید شده است.

در این خصوص در بخش حمل و نقل، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از ابتدا بر این موضوع تأکید داشت و یکی از برنامه‌های خود را زمینه‌سازی برای اجرای مناسب این موضوع و عملیاتی کردن آن عنوان کرده بود.

  ادامه مطلب ...

الزامات بازرگانی حفظ بقای ایرلاین‌ها پس از آزادسازی


الزامات بازرگانی ایرلاین‌ها پس از آزادسازی نرخ برای بقا در بازار رقابتی، شامل جذب مسافر از دیگر روش‌ها نظیر نگهداری صندلی، تعدد نرخ، بهبود برنامه‌ریزی پروازها با توجه به تقاضا و افزایش زمان استفاده از ناوگان است که در دو گروه کلی مدیریت درآمد و مدیریت شبکه تعریف می‌شود.


 
ادامه مطلب ...