صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

قطر ایرویز؛ کلکسیون بوئینگ و ایرباس

قطر ایرویز، شرکت حمل و نقل هوایی قطر است که مالکیت آن در اختیار دولت این کشور قرار دارد. دفتر مرکزی این شرکت در برج قطر ایرویز در شهر دوحه قرار داشته و فرودگاه بین المللی دوحه هاب اصلی آن محسوب می شود. قطر ایرویز با ناوگان هوایی خود که بیش از 100 فروند هواپیما را شامل می شود به بیش از 100 مقصد بین المللی خدمات پروازی ارائه می کند. مسیرهای پروازی این شرکت آفریقا، آسیای مرکزی، اروپا، شرق دور، جنوب آسیا، خاورمیانه، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه را پوشش می دهند. این ایرلاین دارای بیش از 30 هزار نفر کارمند بوده که 17 هزار نفر به طور مستقیم و 13 هزار نفر از طریق شرکت های تابعه در آن مشغول به کار هستند.

قطر ایرویز در بیست و دوم نوامبر 1993 تاسیس شد. این ایرلاین خدمات پروازی خود را با استفاده از یک فروند بوئینگ  767-200ER اجاره ای از شرکت کویت ایرویز در بیستم ژانویه 1994 آغاز کرد. مالکیت قطر ایرویز در اصل به اعضای خانواده سلطنتی این کشور اختصاص داشت. سپس در سال 1997، این شرکت تحت نظارت یک تیم مدیریت جدید فعالیت های خود را از سر گرفت. در حال حاضر، دولت قطر 50 درصد از سهام این شرکت را به خود اختصاص داده و باقیمانده سهام آن در اختیار سرمایه گذاران خصوصی است.

در بیست و چهارم مارس 1997، قطر ایرویز مالکیت نخستین ایرباس A300-600  خود با طراحی و لوگو جدید شرکت را کسب کرد. در یکم فوریه 1999، این ایرلاین نخستین هواپیمای ایرباس A320  خود را تحویل گرفت. در می 2002، شرکت به سرعت در حال رشد قطر ایرویز دارای 21 فروند هواپیما بود. در دهم می 2002، قطر ایرویز نخستین هواپیمای ایرباس A330-200 خود را تحویل گرفت.

در یازدهم ژانویه 2004، این شرکت طی نمایشگاه هوایی دوبی سفارش هایی برای خرید هواپیماهای ایرباس A380  و A340-600  را ارائه کرد. نخستین ایرباس A340 این شرکت در هشتم سپتامبر 2006 تحویل داده شد.

در هجدهم ژوئن 2007 و طی نمایشگاه هوایی پاریس، قطر ایرویز با سفارش 80 فروند ایرباس A350  به ارزش 16 میلیارد دلار به مشتری این هواپیما مبدل شد. در بیست و هفتم ژوئن همان سال، این شرکت با راه اندازی مسیر پروازی به نیویورک نخستین پرواز خود به آمریکا را انجام داد. در یازدهم نوامبر 2007، قطر ایرویز سفارش خرید 60 فروند بوئینگ  787-8  و 32 فروند بوئینگ 777 را ارائه کرد. در بیست و نهم نوامبر همان سال، نخستین بوئینگ  777-300ER این ایرلاین وارد دوحه شد.

در سوم فوریه 2009، قطر ایرویز نخستین بوئینگ  777-200LR  خود را تحویل گرفت. در پانزدهم ژوئن همان سال و طی نمایشگاه هوایی پاریس، این شرکت سفارش خرید 20 فروند ایرباس A320  و 4 فروند ایرباس A321 به ارزش 1.9 میلیارد دلار را ارائه کرد. در دوازدهم اکتبر 2009، قطر ایرویز نخستین پرواز مسافری با استفاده از سوخت تولید شده از گاز طبیعی را انجام داد و در یکم دسامبر همین سال نخستین پرواز منظم این شرکت به استرالیا در فرودگاه ملبورن فرود آمد.
قطر ایرویز کارگو نخستین هواپیمای بوئینگ  777F  را چهاردهم می 2010 دریافت کرد و طی نخستین فاز توسعه این بخش حمل و نقل 750 هزار تن بار در سال ثبت شد. در هجدهم می 2010، قطر ایرویز کارگو بوئینگ  777F خود را با پرواز دوحه-آمستردام عملیاتی کرد. در هجدهم آگوست 2010، این ایرلاین نخستین پرواز باری خود به آمریکا با یک توقف در آمستردام هلند به مقصد شیکاگو را انجام داد.

در نوامبر 2011، قطر ایرویز طی نمایشگاه هوایی دوبی سفارش خرید 55 فروند هواپیمای ایرباس شامل 50 فروند A320neo  و 5 فروند A380 به علاوه دو فروند بوئینگ 777 باری را ارائه کرد. در اکتبر 2012، این شرکت مسیر پروازی جدید به پنون پن، پایتخت کامبوج را راه اندازی کرد. در دسامبر همان سال بوئینگ 787 دریم لاینر قطر ایرویز با پرواز از دوحه به فرودگاه هیترو لندن، خدمت خود در ناوگان این شرکت را آغاز کرد.

ساخت باند فرودگاه بر روی خیابان‌های شهری

ساخت باند فرودگاه بر روی خیابان‌های شهری

ساخت باند فرودگاه بر روی خیابان‌های شهر شاید شبیه رؤیا باشد، اما الکس ساتن، این آرزو را به واقعیت تبدیل کرده است.

این طرح رویایی که به عنوان پروژه سال آخر ساتن در دانشکده معماری لندن ارائه شده، فرودگاه استکهلم را از حاشیه شهر به قلب آن منتقل می‌کند.

دانشکده معماری لندن امسال از دانشجویان سال آخر خود خواست تا یک رویای اتوپیایی برای پروژه فینال واحد 16 خود طراحی کنند. ساتن یک طرح مفهومی با عنوان «فرودگاه شهر /شهر فرودگاهی استکهلم» ارائه کرد که در آن، باندهای فرودگاه در بالای جاده‌های شهر قرار می‌گیرند.

مسیرهای تاکسی کردن (taxiing) فرودگاه در اطراف ساختمان‌های موجود و آبراهه‌های درون شهر ایجاد شده و مسافران می‌توانند از طریق سیستم انتقال سریع شخصی (PRT) که شامل محفظه‌های حمل‌ونقل برای حمل مسافران به گیت‌های هواپیماست، به فرودگاه دسترسی پیدا کنند.

ایستگاههای PRT به کیوسک‌های چمدان تجهیز شده که در آن‌ها، مسافران می‌توانند چمدان‌هایشان را بطور دیجیتالی برچسب زده و به بخش بار بفرستند.

به گفته ساتن، این پروژه فرصتی برای طراحی دوباره فرودگاه‌ها است که ارتباط بهتری بین فرودگاه، شهر و مسافران ارائه خواهد کرد. مسیرهای تاکسی کردن هواپیما در باند به موتور هواپیما اجازه خواهد داد تا زمان برخاست به شکل خلاص عمل کرده و در نتیجه، این امر، انتشار گازهای موتور هواپیما و سروصدا را کاهش خواهد داد.

منبع: ایسنا

نوسازی فرودگاه مهرآباد با ۵۰۰ میلیارد تومان

مدیرعامل فرودگاه های کشور گفت: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به قیمت پایه امسال و به صورت کلی ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی هر دو باند ، اپرون و تاکسی وی فرودگاه مهرآباد سرمایه گذاری خواهیم کرد.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما ؛ رحمت الله مه آبادی در مراسم آغاز عملیات نوسازی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد در مصاحبه با خبرنگاران افزود: این اولین طرح بازسازی کامل عوامل پروازی این فرودگاه بعد از انقلاب اسلامی است.
 
ادامه مطلب ...

شرکت هواپیمایی KLM وجدال موشک های کاغذی در بازی Jets – Flying Adventure

جدال موشک های کاغذی در بازی Jets – Flying Adventure

شرکت های هواپیمایی هم به جرگه بازیسازان پیوستند. شرکت هواپیمایی هلندی KLM به تازگی بازی موبایلی به نام Jets منتشر کرده تا هم در زمینه سرگرمی فعالیتی کرده باشد و هم از بازی طراحی شده به عنوان یک وسیله تبلیغاتی برای خدمات هواپیمایی اش استفاده کند.

  ادامه مطلب ...