صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

قائم مقام وزیر راه در مراسم روز جهانی هواپیمایی:همه هواپیماهای کهنه دنیا، در ایران جمعند!

◄ ایرلاین‌های منطقه جلو زدند؛ ما هنوز درگیر دعوای خودمانیم!/ هواپیماهای کهنه دنیا در ایران جمعند!
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، با انتقاد از وجود رقابت تخریبی بین ایرلاین های ایران به جای رقابت با ایرلاین های منطقه گفت: همه هواپیماهای داخل کشور، هواپیماهای کهنه هستند و همه هواپیماهای کهنه دنیا، در ایران جمعند!
  
به گزارش تین نیوز، علی محمد نوریان، صبح امروز،16 آذرماه، در مراسم بزرگداشت روز جهانی هواپیمایی، درباره فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت هوایی در کشورمان اظهار کرد: خصوصی سازی و آزادسازی، شناخت ریسک‌ها، ارتقا مشتریان و شرایط سیاسی بین المللی جدید، برخی از فرصت های پدیدارشده در بازارهای هوایی هستند.

نوریان، پس از بیان بخشی از تاریخچه صنعت هوانوردی کشورمان، به بیان روندهای اصلی و استراتژیک حمل و نقل هوایی جهان پرداخت و گفت: پس از بحران یورو، اساسی‌ترین چالش در دهه‌ گذشته در این صنعت، افزایش هزینه‌های مربوط به سوخت بوده است.

وی با بیان این‌که بیش از 30 درصد هزینه‌های عملیات در ایرلاین‌ها مربوط به سوخت است، افزود: در سال 2012، شرکت های هواپیمایی جهان، بیش از 207 میلیارد دلار پول برای سوخت پرداخت کردند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در 10 سال گذشته، رشد درآمد سالانه در بهترین شرایط، همزمان با رشد اقتصاد جهانی در این صنعت، معادل 2.9 درصد بوده در حالی که بیشتر شرکت های دنیا در این مدت، زیانی معادل 16 میلیارد دلار را تجربه کرده اند.

نوریان با بیان این که رکود اقتصادی، به شدت بر صنعت هوایی جهان تاثیر گذاشت، افزود: رشد ترافیک مسافر هوایی در دنیا حدود 5 درصد است. سهم حمل‌ و نقل هوایی در اقتصاد ملی در کشور‌های با اقتصاد برتر، 10 درصد است، اما در کشورهایی همچون ایران، 2 درصد است.

وی ادامه داد: برای ما سخت است که کشورهای کوچک منطقه، در حمل و نقل هوایی و مجموعه های فرودگاهی، در شرایط بهتری نسبت به ما باشند و امیدواریم بتوانیم با انسجام و کمک سایر بخش ها، موقعیت مان را در این حوزه تغییر دهیم.

رقابت تخریبی ایرلاین‌های داخلی
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ایرلاین های ایرانی، عقب تر از ایرلاین های کشورهای منطقه همچون ترکیه و امارات هستند، اظهار کرد: ایرلاین‌های ما با به جای رقابت با شرکت های خارجی، یکدیگر رقابت می‌کنند که این رقابت هم غالبا مضر و تخریبی است و هنوز درگیر دعواهای داخلی خودمان هستیم.

نوریان در ادامه به بخشی از آمار صنعت هوانوردی جهانی اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از 22 هزار فروند هواپیمای تجاری در انواع چهارگانه با تعداد مسافر بیش از دو میلیارد و 800 میلیون نفر در جهان داریم که در 3800 فرودگاه بین‌المللی تجاری و 35 هزار کریدور هوایی در حال فعالیت هستند که این فعالیت، 57 میلیون شغل به طور مستقیم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: حدود هشت میلیون تن بار هوایی به ارزش 5.300 میلیارد دلار در جهان جابجا می‌شود و در هر دو میلیون و 700 هزار پرواز، یک سانحه مرگبار داریم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین در بیان آمار حمل‌ و نقل هوایی کشورمان در سال 90 اظهار کرد: کل مسافر هوایی جابجا شده اعم از داخلی و خارجی در سال 90 برابر حدود 25 میلیون و 264 هزار نفر بوده که از طریق 206 هزار و 790 پرواز توسط شرکت‌های داخلی و خارجی جابجا شدند و در مجموع، هشت میلیون و 783 هزار و 399 مسافر بین‌المللی از طریق بیش از 57 هزار پرواز خارجی جابجا شدند.

نوریان با بیان این که بخش هوایی، از سایر مدهای حمل و نقل در کشورمان، عقب مانده است، افزود: جبران این عقب ماندگی نیازمند زحمت زیاد است و بخش خصوصی و دولتی و سایر بخش ها باید در جبران این عقب ماندگی تلاش کنند.

وجود بیماری در صنعت هوایی کشور
وی ادامه داد: در صنعت هوایی، بخش هایی داریم که زخمی شده اند و بیمار هستند و مشکل دارند و این زخم روی کل بدنه اثر گذاشته است، بنابراین باید در توسعه صنعت هوانوردی، به طور متوازن به همه بخش ها نگاه کرد، نه این که فقط یک بخش را ببینیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: فقدان استراتژی مدون همه‌جانبه و بالا‌بودن میزان تخصیصات تکلیفی و عدم جبران آنها از سوی دولت، اعمال تصمیمات سیاسی، اداری و غیرتخصصی بر مقررات صنعت حمل‌ و نقل هوایی، از جمله قیمت‌گذاری بلیت و خدمات فرودگاهی، بخشی از نقاط ضعف موجود در صنعت هوایی کشورمان است.

هواپیماهای موجود، شایسته مردم ایران نیست
نوریان گفت: در حال حاضر، هواپیماهای ما شایسته مردم ایران نیستند و همه هواپیماهای داخل کشور، هواپیماهای کهنه هستند و همه هواپیماهای کهنه دنیا در ایران جمعند! البته قبلا مجبور بودیم از این هواپیماها استفاده کنیم، اما دیگر مجبور نیستیم.

وی ادامه داد: صنعت هوانوردی نیازمند ارتقاست و در این راستا باید به معیشت کارکنان هواپیمایی نیز توجه شود.

فرودگاه‌ها با هزینه محلی‌ها ساخته شود
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به این که 80 درصد فرودگاه های کشور، فقط دو پرواز در هفته دارند، گفت: راه حل این مسئله، شهر فرودگاهی است. همچنین هزینه ساخت فرودگاه های در حال ساخت باید توسط افراد محلی تامین شود، زیرا واقعا پولی در کشور برای این کارها وجود ندارد.

نوریان افزود: اکثر شرکت های ایرانی، در حال حاضر چارتری هستند و مشخصات یک شرکت برنامه ای را ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد