صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

الزامات آزاد کردن نرخ بلیت هواپیما

  بررسی نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برخی کشورها نشان می‌دهد پس از آزادسازی، نرخ تا یک‌سوم قیمت‌های قبل از آزادسازی کاهش یافته البته آزادسازی الزاماتی دارد که تجهیز ناوگان، تغییر شبکه هوایی و توسعه حمل و نقل ترکیبی برخی از این موارد است.

 

ادامه مطلب ...

نخستین هتل فرودگاهی ایران در دست ساخت است

ییس گروه مالی گردشگری و هیات همراه به منظور بسترسازی برای توسعه فعالیت‌های فی مابین با سازمان جهانی جهانگردی، با رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.  به گزارش روابط‌عمومی گروه مالی گردشگری، در این دیدار که در مقر سازمان جهانی جهانگردی در مادرید اسپانیا و در فضایی صمیمانه برگزار شد، گزارشی از وضعیت تاسیس، فعالیت و خدمات گروه مالی گردشگری ارائه و بحث‌هایی در خصوص توسعه همکاری‌ها میان اعضای این گروه با سازمان جهانی جهانگردی مطرح شد.

  ادامه مطلب ...

لوگوی "هما"، برترین لوگوی شرکت‌های هواپیمایی‌ جهان

هما
آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ونقلی اسکیفت در گزارش اخیر خود ارزیابی از لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشته و بعد از ارزیابی تمام شرکت‌های فعال مطرح شده در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده برترین لوگوی خدمت‌رسانی هوایی معرفی کرده است.
 
ادامه مطلب ...

مدیر عامل هما: نتایج آزادسازی درکشورها مطلوب ‌است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه آزادسازی به معنای افزایش قیمت نیست، گفت: نتایج آزادسازی در برخی کشورها مطلوب بوده است و این آزادسازی نباید به بهای کاهش کیفیت خدمات باشد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، فرهاد پرورش در چهارمین نمایشگاه راه‌وشهرسازی با اشاره به پیش‌بینی لغو تحریم واردات قطعات در نتیجه مذاکرات ژنو گفت: بر این اساس تقاضاهایی برای کمپانی‌های سازنده ارسال کردیم و منتظر دریافت پاسخ در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه درباره خرید هواپیما در این مقطع توافقی نشد اظهار امیدواری کرد؛ تیم مذاکره کننده در فرصت‌های آتی زمینه این کار را فراهم کند که گشایشی برای خرید هواپیما صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما تاکید کرد: سیاست‌گذاری ما برای خرید هواپیما برای سال‌های آینده از نوع ایرباس است.

پرورش همچنین افزایش تعداد پروازها توسط شرکت هواپیمایی هما را مورد توجه قرار داد و گفت: بر این اساس در چند ماه گذشته پرواز در شش نقطه داخلی را افزایش دادیم و برای افزایش پروازهای بین‌المللی نیز برنامه‌هایی داریم و بر این اساس در تلاش هستیم پروازهای ایران- بحرین را تا قبل از اربعین آغاز کنیم.

وی با اشاره به عملیات احداث کترینگ فرودگاه امام(ره) توسط هما گفت: تا دو ماه آینده 15 درصد از آن با ظرفیت 40 هزار بسته برای بخشی از مسیرها راه‌اندازی می‌شود.پرورش همچنین درباره خصوصی‌سازی هما گفت: مقدمات این کار فراهم شده اما به دلیل اختلاف بین سازمان خصوصی‌سازی و سازمان تامین اجتماعی در ارزش سهام این کار هنوز انجام نشده و واگذاری صورت نگرفته است.

پرورش با بیان این‌که در بودجه امسال، شرکت هما هنوز جزو شرکت‌های مشمول واگذاری است، اظهار کرد: در حال حاضر با نرخ ارز مبادله‌ای ارزش سهام این شرکت دوباره ارزیابی خواهد شد

ساخت فرودگاه در جزیره مصنوعی دهانه رود تیمز لندن


کنسرسیوم «شرکت تحقیقات و توسعه دهانه رود تیمز» (Testrad) از جزئیات طرحی برای ساخت یک جزیره مصنوعی در دهانه رودخانه تیمز لندن و همچنین احداث یک فرودگاه بزرگ در این مکان رونمایی کرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فرودگاه قرار است جایگزین فرودگاه هیترو شود که هم‌اکنون حجم زیادی از مسافران را جابجا می‌کند.

مشکلات ساخت و گسترش هیترو از سال 1944 و هنگامی آغاز شد که این فرودگاه از یک میدان هوایی کوچک به یک پایگاه نیروی هوایی سلطنتی و سپس در دهه‌های بعدی به ترمینال هوایی اصلی لندن تبد یل شد. 

  5-1383.jpg





ادامه مطلب ...

رئیس سازمان هواپیمایی: تمایل برخی ایرلاین های خارجی برای بازگشت به ایران و آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما تا چند هفته آینده

◄ایرلاین های خارجی برمی گردند/ برگزاری کنفرانس ایمنی در حمل و نقل هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برگزاری کنفرانس ایمنی در حمل و نقل هوایی در سال آینده و تمایل برخی ایرلاین های خارجی برای بازگشت به ایران خبر داد.

جهانگیریان درباره آزادسازی نرخ ها در حمل و نقل هوایی نیز اظهار کرد: برنامه‌های آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما را تا چند هفته آینده نهایی کرده و به دست مراجع تخصصی می‌رسانیم. در این برنامه، قیمت‌ها بر اساس فاکتورهای متنوع سازی پیش‌بینی شده است که بر اساس زمان پرواز از نظر فصل، روز و ساعت و زمان خرید بلیت و هواپیماهای مختلف است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق سند چشم‌انداز 1404 تا آن سال، نیازمند 400 فروند هواپیما و تا 20 سال آینده نیازمند 550 الی 600 فروند هواپیما برای تحقق اهداف هستیم.

  ادامه مطلب ...

آزادسازی صنعت حمل و نقل هوائی در فیلیپین


This paper analyzes the liberalization and deregulation policy for the international air transport industry in the Philippines. It examines the effects of these policies on competition and market structure, and identifies areas where reforms are needed.

The paper explains the regulatory framework for international air services in the Philippines. It states that the framework of bilateral air services agreements (ASAs) restricts competition and efficiency in the industry. In addition, there are also structural barriers to entry such as access to auxiliary services.

The paper explores why Executive Order 219 (EO 219) the policy for liberalizing the civil aviation industry in which was announced in 1995, has not yet been implemented.

The paper also evaluates industry performance and structure in the Philippines and finds that:

  • the absence of domestic competition has resulted in inefficiency
  • there has also been a drop in passenger traffic since 1998 and 1999
  • aviation policies that restrict competition also limit the growth of the tourist industry, the number of tourists has been on a declining trend in the Philippines

Emphasizing the importance of the policy, the paper urges the government to implement EO 219 quickly. However, it stresses that liberalization must be accompanied by greater competition. The paper recommends that competition policy should focus on, among others:

  • market access
  • access to inputs: regulatory reform should examine how to facilitate the access of new entrants to inputs such as airline landing slots.
  • mergers and acquisitions: policy should be defined such that mergers should not result in less competition and reduced service

معرفی کتاب : آزادسازی در صنعت هوانوردی-Liberalization in Aviation

Liberalization in Aviation


Competition, Cooperation and Public Policy

Liberalization in Aviation

 
Imprint: Ashgate
Illustrations: Includes 115 b&w illustrations
Published: July 2013
Format: 244 x 172 mm
Extent: 488 pages
Binding: Hardback
Other editions: ebook ePUB, ebook PDF
ISBN: 978-1-4094-5090-0
ISBN Short: 9781409450900
BL Reference: 387.7'1-dc23
LoC Control No: 2012043458

 

ادامه مطلب ...

توافقات ژنو نقطه شروع رفع محدودیت‌های صنعت هوانوردی


قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به بهبود شرایط و موقعیت بین‌المللی کشور، توافق با گروه 1+5 را نقطه شروعی برای حل مشکلات و محدودیت‌های تحمیلی به صنعت هوانوردی کشور عنوان کرد.

 










 

ادامه مطلب ...

سازمان هواپیمایی کشوری به جای قیمت بلیط هواپیما، بهره‌وری را افزایش دهد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور به جای افزایش توانمندی‌های مدیریتی و ارتقای بهره‌وری راحت‌ترین راه را در پیش گرفته و در صدد افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی بر آمده است.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: اگر قانون برنامه پنجم توسعه ملاک درخواست جدید رییس سازمان هواپیمایی کشوری است توجه این مدیر دولتی را به همه ابعاد و گوشه‌های این قانون جلب می‌کنم.

وی افزود:‌ در جایجای این قانون بر بهره‌وری تاکید بسیاری شده است. چرا ایشان به جای توجه به این مساله مهم راحت‌ترین راه را در پیش گرفته و درخواست آزادسازی نرخ بلیط پروازهای داخلی را مطرح کرده است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد:‌ اگر نرخ بهره‌وری در سازمان هواپیمایی کشوری تنها یک درصد افزایش پیدا کند نیازی به افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چند ماه قبل سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیط پروازهای خارجی را آزاد کرد، چرا این بار به فکر افزایش نرخ بلیط سفرهای داخلی افتاده است؟

وی با اشاره به سخنان رییس‌جمهور گفت:‌ دکتر روحانی گفتند جیب مردم، تورم را حفظ می‌کند و این مساله یک حقیقت است. مسئولان باید یک سوزن به خود و یک جوالدوز به مردم بزنند. پیشنهادم به رییس سازمان هواپیمایی کشور این است که نگاهی به سایر بخش‌ها و مواد قانون برنامه پنجم توسعه انداخته و بهره‌وری و کیفیت خدمات‌دهی سازمان تحت امرش را افزایش دهد تا نیازی به در پیش گرفتن راحت‌ترین راه نداشته باشد.

سلیمانی با انتقاد از افزایش هزینه‌های سفر، گفت: مسافرت باعث ایجاد نشاط و افزایش تجربه و آثار مثبت فراوان دیگری می‌شود ولی متاسفانه در ایران سرانه سفر پایین است. با یک حساب سرانگشتی به راحتی می‌توان میزان هزینه‌های یک خانواده چهار نفره در سفر چهاره روزه به مشهد را برآورد کرد. بنده در سفری به مشهد بالغ بر یک میلیون تومان صرف اقامت و خرید بلیط هواپیما کردم. اگر این روند تداوم یابد قطعا از میزان مسافران پروازهای داخلی کاسته خواهد شد.

مرجع : ایسنا

آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما وپیامد های آن

در راستای اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت بحث آزادسازی بخشهای حمل و نقل را در دستور کار خود قرار داده؛ زیرا بر اساس آن باید از ابتدای امسال نسبت به آزادسازی قیمت خدمات حمل و نقل اقدام کند.این در حالی است که در آبان ماه سال گذشته قیمت بلیت هواپیما 65 درصد به بهانه پوشش هزینه های ایرلاین ها گران شد.



 
ادامه مطلب ...

الزامات پیش‌ رو برای آزاد کردن نرخ بلیت هواپیما


 بررسی نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برخی کشورها نشان می‌دهد پس از آزادسازی، نرخ تا یک‌سوم قیمت‌های قبل از آزادسازی کاهش یافته البته آزادسازی الزاماتی دارد که تجهیز ناوگان، تغییر شبکه هوایی و توسعه حمل و نقل ترکیبی برخی از این موارد است.

آزادسازی، تنظیم رقابتی قیمت‌های تحت کنترل و واگذاری تعیین قیمت به نیروهای بازار کار است.آزادسازی در حمل و نقل هوایی «داخلی» شامل آزادسازی در تعیین قیمت، آزادی در تعیین مسیر و آزادی در ورود و خروج ‌از بازار است.آزادسازی در حمل و نقل هوایی «بین‌المللی» شامل آزادسازی در تعیین قیمت، آزادی در تعیین مسیر، آزادی در ورود و خروج ‌از بازار و آزادی‌های ارائه شده در موافقت‌نامه‌ها با توجه به شرایط هر کشور است.

havapeymai
ادامه مطلب ...

برنامه استراتژیک سازمان هواپیمایی کشوری تدوین می شود


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برای پیشبرد اهداف سازمان و براساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برنامه استراتژیک سازمان هواپیمایی کشوری تدوین می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، دکتر علیرضا جهانگیریان در اولین نشست خود با مدیران سازمان افزود:  سازمان هواپیمایی کشوری دستگاهی نظارتی و حاکمیتی است و موفقیت در صنعت حمل و نقل هوایی مستلزم پیشبرد اهداف و برنامه های سازمان به عنوان مرجع حاکمیتی آن خواهد بود

ادامه مطلب ...

آزادسازی در شرایط رقابتی

 عضو کمیسیون عمران مجلس، در واکنش به متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: تنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در بسیاری از کشورهای جهان اجرایی شده، اما به نظر می‌رسد با آزادسازی و تنوع قیمت بلیت هواپیما در کشور نوعی آشفتگی در حمل و نقل هوایی کشور ایجاد شود.


 

ادامه مطلب ...