صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

مشخصات فنی هواپیمایی‌های بوئینگی که در راه ایران هستند

علی عابد‌زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که ایران و شرکت بوئینگ به توافق مکتوب برای خرید ۱۰۰ هواپیمای مسافربری رسیده‌اند. هواپیماهای مدنظر در این توافق اما دارای چه مشخصات فنی هستند؟

شرکت بوئینگ چندی پیش در رسانه‌ها آمریکا هواپیماهای مدنظر خود برای فروش به ایران از طریق فایننس اعلام کرد و مدتی بعد هم مد نظر بودن بوئینگ‌های ۷۷۷،۷۸۷،۷۳۷ مورد تائید قرار گرفت. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده که از بین 250 هواپیمای موجود در کشور 230 هواپیما نیازمند جایگزینی است. ۱۰۰ فروند بوئینگ می‌تواند امنیت سفرهای هوایی کشور را بالا برده و ایران را بار دیگر به رقابت منطقه‌ای حمل و نقل هوایی بازگرداند. 

بچه بوئینگ؛۷۳۷ مشهور

بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است که در میان شرکت‌های هوایی جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب می‌آید. خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپیماها به خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.این هواپیما با ظرفیت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپیمایی مناسب به ویژه برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای به حساب می‌آید. تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. این دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جدیدترین مدل این هواپیما مشهور به MAX سال گذشته آزمایش شد و مسیر از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طی کرد.

توافق مکتوب ایران و بوئینگ/مشخصات فنی هواپیمایی‌هایی که در راه ایران هستند
 
ادامه مطلب ...

ایران ایر و بوئینگ آمریکا قرارداد خرید هواپیما امضا کردند

پس از چند دور مذاکره فشرده میان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا سرانجام دو طرف بر سر امضای یک تفاهم‌نامه همکاری به تصمیمی مشترک رسیدند.
توافق مکتوب ایران و بوئینگ/مشخصات فنی هواپیمایی‌هایی که در راه ایران هستند
به گزارش عصرایران،‌ ایران ایر در اطلاعیه ای رسما اعلام کرد در پی صدور مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا تفاهم‌نامه خرید هواپیما بین هما و کمپانی بویینگ در خردادماه سال جاری امضا شد.

براساس این اطلاعیه، ایران ایر اعلام کرده پس از اجرایی شدن برجام مذاکره خود با شرکت بویینگ را آغاز کرده که با توجه به اراده مدیریت ارشد وزارت راه و شهرسازی این موضوع پس از چند دور مذاکره نهایی شده است.

پس از سفر نمایندگان بویینگ به ایران و چند دور مذاکره دو طرف بر سر فروش هواپیما به شکل اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) به تفاهمی ابتدایی دست یافتند که نهایی‌شدن این قرارداد منوط به اخذ مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا خواهد بود.

براساس اعلام ایران ایر، در قالب این تفاهم‌نامه بویینگ تعدادی هواپیما از خانواده نسل جدید 737 و همچنین مدل‌های 300ER و 900 از خانواده بویینگ 777 به ایران خواهد فروخت.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل رسما اعلام کرده بود مذاکرات ایران با بویینگ به مراحل انتهایی خود نزدیک شده و خبرهای قطعی درباره آن منتشر می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ایران حدود 100 فروند هواپیمای مسافرتی از شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا خریداری خواهد کرد.

پرواز آزمایشی موفق هواپیمای خورشیدی

یک خلبان آزمایشی با موفقیت توانست یک پیش‌ساز هواپیمای خورشیدی را برای شرکت Luminati Aerospace LLC به پرواز در بیاورد که قصد دارد ناوگانی از پهپادها را برای ارائه خدمات اینترنت هوایی به چهار میلیارد نفر در سراسر جهان ارائه کند.

به گزارش تلگراف، این پرواز آزمایشی در کارخانه دفاعی سابق نورث‌روپ گرومان لانگ‌آیلند انجام شد که پیش از این در آن هواپیماهای نظامی ساخته می‌شد.

خلبان رابرت لوتز هواپیمای " VO-Substrata " را به مدت 20 دقیقه در نخستین پرواز آزمایشی عمومی آن به پرواز درآورد. بر روی بال‌های این هواپیمای سفید رنگ که حدود 13 متر طول دارند، سلول‌های خورشیدی کار گذاشته شده است.

نمونه اولیه این هواپیما توسط یک خلبان کنترل شد اما شرکت لومیناتی در نهایت به ساخت پهپادهای بدون سرنشینی خواهد پرداخت که در فواصل 18 کیلومتر و بیشتر پرواز خواهد کرد. این شرکت امیدوار است کار ساخت این پهپادها را تا پایان سال جاری آغاز کند.

لومیناتی سال گذشته 3.4 میلیون دلار برای بدست آوردن 16.3 هکتار زمین‌های نروث‌روپ گرومان پرداخت کرده بود و اعلام کرده بود که قصد دارد نسل بعدی پهپادها را در آن بسازد.

به گفته سازندگان، هدف این شرکت از استفاده از فناوری‌های ترکیب کننده انرژی خورشیدی با مهار انرژی باد و استفاده از مواد کامپوزیت برای ساخت هواپیمای فوق محکم و بسیار سبک، تولید پهپادهایی است که بطور دائمی در هوا باقی می‌مانند.
منبع: ایسنا

عکس هایی از اولین پرواز

ارویل و و ویلبر رایت کسانی بودند که اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین تر از هوا  را ساختند و گام مهمی در تحقق رویای پرواز بشر برداشتند.
 
برادران رایت سالها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه قبل از نخستین پروازشان کار می‌کردند. دو برادر دوچرخه فروش پس اینکه خبری در روزنامه مبتنی درباره مرگ یک گلایدر سوار خواندند به این فکر افتادند که اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند. آنها در 1899 گلایدر مدل و در تابستان 1901 اولین گلایدر واقعی را برای آزمایش ساختند. آنها "کیتی هاوک" را برای این موضوع انتخاب کردند اما موفق به پرواز نشدند.   
 
این دو برادر پس مطالعات بیشتر روی گلایدرها دومین گلایدر خود "قناری" را ساختند و ماشین ابداعی خود را پس از تدارک و پیش بینی تمامی تمهیدات لازم در روز 14 دسامبر 1903 به پرواز درآوردند. گرچه این پرواز دوم نیز چندان باب میل آنها نشد اما آنان سه روز بعد، هواپیمای یک موتوره خود را برای چهار مرتبه در آسمان به پرواز درآورند و اولین انسانهایی شدند که پرواز با هواپیما را تجربه کردند. 
  
ادامه مطلب ...