صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

پیشنهاد ایجاد شهرک هوافضا در کشور

◄ پیشنهاد ایجاد شهرک هوافضا در کشور/ انتقاد از عدم حمایت وزارت صنایع از صنعت هوانوردی
 رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با ارائه پیشنهاد راه اندازی شهرک هوافضا در کشور برای ارائه ایده های افراد در زمینه طراحی و ساخت هواپیما، گفت: وزارت صنایع، از همه صنایع  به جز صنعت هوانوردی حمایت می کند که امیدواریم با هماهنگی های بیشتر، این حمایت‌ها، حتی در حد معنوی، بیشتر شود.

 
ادامه مطلب ...

اعلام مراحل آزادسازی قیمت بلیط هواپیما

اعلام مراحل آزادسازی قیمت بلیط هواپیما

 قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی با اشاره به این‌که دولت به‌عنوان کارگزار مردم وظیفه حفظ ایمنی، سلامت و رفاه آنها را در حمل‌ونقل هوایی برعهده دارد، گفت: ایرلاین‌های بخش خصوصی مجبور به تشکیل کنسرسیوم نیستند.
علی محمد نوریان در جمع خبرنگاران تصریح کرد:‌ در وزارت راه به دنبال اجرای قانونی هستیم که توسط مجلس مصوب شده است، در قانون برنامه پنجم توسعه دو ماده 161 و 166 در رابطه با مسائل هواپیمایی است. ماده 161 در خصوص متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست.
 
ادامه مطلب ...

سناریوهای محتمل صنعت هوانوردی بعد از آزاد سازی شبکه پروازی و نرخ بلیط

بعد از جمع آوری نظر خبرگان حوزه هوانوردی در مورد چگونگی آینده صنعت هوانوردی و هواپیمایی بعد از آزاد سازی و تکمیل نظرات جامع این متخصصین ، در نهایت و بعد از بررسیهای بسیار مجموعه نظرات آنها در مورد آینده در قالب 9 سناریو به شرح ذیل تدوین و در اختیار آنها قرار گرفت.

 

( برگرفته از مقاله "بررسی سناریوهای محتمل صنعت هوانوردی بعد از آزاد سازی شبکه پروازی و نرخ بلیط " رامین کاشف آذر، هوشنگ عباس فام ،اولین کنفرانس ملی آینده پژوهی)

  ادامه مطلب ...

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما؛ آهسته و پیوسته

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از مهمترین رخدادهای اخیر ناوگان هوایی است که از سویی به علت افزایش قیمت بلیت هواپیما نگرانی مسافران را برانگیخته و از جهتی کارشناسان امر را تحت فشار قرار داده‌است. هر چند که بسیاری از کارشناسان بر اصل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعتقاد دارند اما هنوز زیرساخت‌های مورد نظر را برای اجرایی کردن این تصمیم کافی نمی‌دانند.
ادامه مطلب ...

بررسی آزادسازی نرخ سوخت و بلیت هواپیما

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تاکید کرد: در زمینه آزادسازی نرخ سوخت هواپیما هنوز به نتیجه‌ مشخصی نرسیدیم اما نحوه اجرایی شدن آزادسازی نرخ سوخت و بلیت هواپیما توسط کارشناسان در حال بررسی است.

علی محمد نوریان گفت: در زمینه آزادسازی نرخ سوخت هواپیما با وزارت نفت مذاکراتی صورت گرفته و اقدامات کارشناسی لازم در این زمینه در حال انجام است. وی با بیان اینکه افزایش پلکانی یا ناگهانی نرخ‌ها و بررسی تبعات آن در حال بررسی است، افزود: باید به دقت تبعات این موضوع مورد توجه قرار گیرد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی کنسرسیوم شدن شرکت‌های هواپیمایی، تبدیل فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر فرودگاهی، آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما، افزایش ورود هواپیماها و بالا‌بردن کیفیت خدمات را از جمله اقدامات مهم و درحال انجام در صنعت هوایی کشور برشمرد.

منبع: اعتماد

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از واقعیت تا حقیقت



خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ قصه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که چون رویای دست‌نیافتنی برای ایرلاین‌ها شده امروز در پرده‌ای از ابهام بین واقعیت و حقیقت مانده است. طلسمی که باید به زودی باز شود در غیر این‌صورت به گفته تحلیلگران صنعت هوایی، ایرلاین‌ها همچنان متضرر خواهند ماند.

 

ادامه مطلب ...

ادغام ایرلاین‌ها و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

هرچند دولت نمی‌تواند شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر را مجبور به ادغام کند اما اگر هم این اتفاق بیفتد بعید به نظر می‌رسد مشکلی از مشکلات صنعت هوانوردی ایران رفع شود؛ این در حالی است که برخی تحلیلگران صنعت هوانوردی ایران معتقدند که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به خودی خود شرکت‌های ضعیف‌تر حذف می‌شوند و این موضوع خوشایند بسیاری از ایرلاین‌های کوچک نخواهد بود.
  
ادامه مطلب ...

تنوع سازی نرخ بلیت هواپیما قبل از آزادسازی

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به اینکه تنوع سازی قیمت بلیت هواپیما قبل از آزادسازی اجرایی می شود، گفت: در حال حاضر کارگروهی در این وزارتخانه در حال بررسی قیمتها است که تا پایان سال این قانون به اجرا برسد.

 

 
ادامه مطلب ...

مسابقه وبلاگ نویسی

اولین مسابقه وبلاگ نویسی بسیج شهید عبدالمحمد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور

با موضوعات تخصصی:

  • ماده 161 قانون پنجم توسعه
  • نقش فرودگاهها در اجرای ماده 161
  • نقش سازمان هواپیمایی کشوری در اجرای ماده 161
  • نقش شرکت های هواپیمایی در اجرای ماده 161

و موضوعات فرهنگی:

  • مهدویت
  • ولایت
  • بسیج

آزادسازی صنعت هواپیمایی یعنی تنوع نرخ براساس تقاضا

معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که آزاد‌سازی یک الزام بین‌المللی و راه رفته‌ای است که کشور‌های پیشرفته آن را طی کرده‌اند، گفت: موضوع مهم، نحوه‌ اجرای آن است که معتقدیم آزاد‌سازی باید طی نظامی درست صورت گیرد.

به گزارش عصرایران، محمدرضا خوشنویسان در نشست کارگاه آموزشی آزادسازی صنعت حمل و نقل هوایی (الزامات و رویدادهای پیش رو)، با تأکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت باید به رونق صنعت بینجامد، اظهار داشت: ایرلاین در مقوله آزادسازی نرخ تابع تصمیمات خود نیست بلکه این تقاضای مسافر است که نرخ‌ها را می‌سازد.

وی با بیان اینکه صندلی هواپیما یکی از فاسدشدنی‌ترین کالاهای دنیاست، گفت: به محض بسته شدن درب هواپیما، صندلی خالی هیچ ارزش ریالی ندارد. معاون بازرگانی هما افزود: در ایران به دلیل مسائل ویژه تحریم، مصرف سوخت هواپیما در ایران دو برابر متوسط جهانی و هزینه تعمیر موتور هواپیما سه برابر دیگر ایرلاین‌های دنیا است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در این کارگاه، با بیان اینکه آزادسازی به معنای افزایش تعرفه نیست، بلکه نرخ‌گذاری متناسب با تقاضا است، گفت: پس از آزادسازی احتمال بروز نرخ‌های تهاجمی وجود دارد که دولت باید با مدیریت صحیح و مدیریت درآمد، مانع شود.

حمید غوابش با بیان این‌که برخی از دولتمردان و مسئولان، برداشت مناسب و تخصصی از آزادسازی در صنعت حمل و نقل هوایی ندارند، گفت: به تازگی یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است که اگر قیمت بلیت هواپیما آزاد شود باید نرخ سوخت هم برای شرکت‌ها آزاد شود و این موضوعی غیرکارشناسی است که قطعاً صنعت حمل و نقل هوایی را برای همیشه نابود می‌کند.

وی درباره موضوع رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی از لحاظ ایمنی اظهار داشت: پشت این حرف تفکر کارشناسی نیست، چون به هواپیمایی که ایمنی آن 100 درصد تایید نشده نباید اجازه پرواز داد، نه این‌که بلیتش ارزان‌تر فروخت.

مرجع : عصر ایران

راه‌اندازی سه شرکت هواپیمایی در تبریز

مدیر عامل شرکت‌های زنجیره‌ای آریکان از راه‌اندازی سه شرکت هواپیمایی آریکان کیش در تبریز خبر داد.
مهندس داریوش فاضلی گفت: این سه شرکت هواپیمایی در قالب بخش خصوصی به همراه تعدادی از دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل هوایی که به ثبت رسیده‌اند از بهمن ماه سال‌جاری رسما شروع به کار خواهند کرد.
وی افزود: هواپیمایی آریکان کیش که مرکز پروازی آن در جزیره کیش است کار خود را با سه فروند هواپیمایی ایرباس 300 و دو فروند هواپیمای ام – دی آغاز خواهد کرد.

هواپیمایی ایرسا ایرانیان اروم نیز با همین ظرفیت منتها با این تفاوت که مرکز پروازی آن با اولویت شهری تبریز و ارومیه خواهد بود از همان زمان کار خود را آغاز می‌کند.
داریوش فاضلی در رابطه با شرکت هواپیمایی پارسیان نیز اظهار کرد: هواپیمایی پارسیان شرکت بزرگ‌تری است که با ورود 17 فروند هواپیما به این صنعت خدمات ویژه‌ای در صنعت هواپیمایی با طراحی زیر ساختی که به مشتریان خود خدمات به هنگام می‌دهد که شامل خرید بلیت از منزل، انتخاب صندلی و نوع تغذیه در هواپیما و خدماتی دیگر است.
مرکز پروازی اول این شرکت شهر تهران و مرکز دوم پروازی آن شهر تبریز است.
راه‌اندازی سه شرکت هواپیمایی در تبریز
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد

موافقت عضو کمیسیون عمران مجلس با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

سید بهلول حسینی در گفتگو با خبرنگار تین‌نیوز، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و حذف یارانه‌ بخش حمل و نقل هوایی را اقدام مناسبی دانست و افزود: هواپیما برای همه مردم نیست!

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، اختصاص یارانه به حوزه حمل و نقل هوایی را اقدامی نادرست عنوان کرد و گفت: به طور کلی با هرگونه یارانه مخالفم مگر این‌که اثبات شود در یک بخش، مانند بخش بهداشت و درمان، عدم اختصاص یارانه، ایجاد مشکل می‌کند و به آن آسیب می‌رساند؛ در غیر این صورت، نیاز به یارانه ندارد.

حسینی، اختصاص یارانه به برخی حوزه‌های حمل و نقل را مناسب دانست و ادامه داد: در حمل و نقل بین شهری، در مواردی مانند سوخت، پرداخت یارانه کار درستی است و در برنامه پنجم توسعه نیز آمده است. به عنوان مثال، گازوییل با قیمت آزاد لیتری 1800 تومان خواهد شد که تقریبا فاجعه است و به این حوزه آسیب می‌رساند و در این مورد، پرداخت یارانه درست است.

وی افزود: درباره قطار هم حمایت‌های یارانه‌ای در زمینه سوخت، مناسب است اما هواپیما، جزو مواردی است که نیاز به یارانه ندارد مگر در موارد خاص، مانند حمایت از حوزه هوایی مناطق محروم، اما بخش هوایی نیاز به یارانه ندارد ولی برخی حمایت‌های خاص می‌تواند در این بخش اتفاق بیفتد، مانند صدور کارت پرواز برای کارمندان یا بازنشستگان.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی: موافق آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شرایط فعلی نیستم

 رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان این که شرایط فعلی کشور، مهیای آماده سازی نرخ بلیت هواپیما نیست و در این شرایط، آزادسازی یعنی گران شدن، تاکید کرد: موافق اجرای آزادسازی با شرایط فعلی کشور نیستم.

عبدالرضا موسوی در گفتگو با تین نیوز درباره سرنوشت قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که طبق برنامه پنجم توسعه باید امسال اجرا می شد، گفت: نظر وزارت راه این است که این قانون، اصلاح و اجرا شود و بنده نیز در جلسه ای در حضور آقای آخوندی گفتم که این کار، نیاز به مقدماتی دارد تا قانون به نحو احسن اجرا شود.
 
ادامه مطلب ...

احتمال ایجاد بازار سیاه در صورت آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یکی از مولفه‌هایی که این سازمان در زمینه آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما نگران است وجود واسطه‌هاست؛ بنابراین باید پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد و اطمینان پیدا کنیم که در صورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، فضا برای سوءاستفاده به وجود نیاید و برخوردهای قانونی لازم با آن انجام شود.

 
ادامه مطلب ...

شرایط آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فراهم نیست

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما چند وجهی است؛ قدرت خرید مردم و پولی که در دست مردم بود به حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.
موسوی افزود: نکته دیگر این است که اگر با ارز 3000 تومان نرخ بلیت آزاد شود، خدمات فرودگاهی که دولت به شرکت‌های هواپیمایی ارایه می‌دهد نیز چندین برابر می‌شود؛ در این شرایط یا باید زمینگیر شویم یا باید مجددا قیمت‌های خود را افزایش دهیم و این افزایش قیمت متوجه مردم می‌شود؛ آیا مردم توان افزایش دوباره قیمت‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی را دارند.
وی با تاکید بر اینکه شرایط برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما فراهم نیست، ادامه داد: یک‌بار قیمت‌ها در سال 90، 65 درصد افزایش یافت که علاوه بر مردم، شرکت‌های هواپیمایی نیز از این موضوع راضی نیستند.

مرجع : روزنامه جهان صنعت