صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

نرخ بلیت هواپیما از تهران به سایر نقاط دنیا

نرخ بلیت هواپیما از مسیر تهران به کلیه نقاط دنیا در هر شرکت هواپیمای بسته به نوع خدمات و کیفیت پرواز متفاوت است . این در حالی است که از اردیبهشت ماه امسال آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور اجرایی شده است .
به گفته شرکتهای هواپیمایی، تمامی قیمتها با نوسانات نرخ ارز تغییر میکنند و بسته به کیفیت پرواز افزایش و کاهش دارد .
   

ادامه مطلب ...

ماهواره فجر را آنلاین دنبال کنید


ماهواره ایرانی فجر که هم اکنون در ارتفاع حدود ۳۶۰ کیلومتری از سطح زمین در حال حرکت است، با اینترنت قابل ردیابی است.

 




پایگاه اینترنتی N2YO که امکان رصد این ماهواره ایرانی را فراهم آورده است، خبر داده که «فجر» با سرعت حدود 7 و نیم کیلومتر در ثانیه در حال گردش در مدار لئو است؛ این مدار عموما به مدار حدود 200 تا 1200 کیلومتری بالای سطح زمین اطلاق می شود.

پایگاه اینترنتی N2YO به صورت برخط، ابزار رهگیری ماهواره های موجود در مدارهای زمین را فراهم کرده است.

بر اساس اطلاعات مندرج در این پایگاه اینترنتی، ماهواره ایرانی فجر هر 92 دقیقه یک بار به دور زمین می چرخد.

حرکت لحظه به لحظه این ماهواره در آدرس اینترنتی www.n2yo.com/?s=40387 قابل رهگیری است.

«ماهواره ملی فجر» که 52 کیلوگرم وزن دارد دیروز با «ماهواره بر بومی سفیر فجر» با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.

«ماهواره بر بومی سفیر فجر» 21 متر طول و 26 تن وزن دارد و با سوخت ترکیبی مایع به فضا پرتاب شده است.

سرعت 8 هزار متر بر ثانیه از دیگر ویژگی های این ماهواره بر است که به دست متخصصان توانمند کشورمان طراحی و تولید شده است.

«ماهواره بر بومی سفیر فجر» در هشت دقیقه «ماهواره ملی فجر» را در مدار زمین قرار داده است.

جام جم

سقوط هواپیمای مسافری در تایوان

یک فروند هواپیمای مسافری در تایوان سقوط کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از منابع خبری، این هواپیما 58 سرنشین داشته و در یک رودخانه در کشور تایوان سقوط کرده است.
سقوط هواپیمای مسافری در تایوان +تصاویر سقوط
  ادامه مطلب ...

کتاب خصوصی سازی در ارایه خدمات فرودگاهی و هوانوردی

کتاب خصوصی سازی در ارایه خدمات فرودگاهی و هوانوردی

صنعت حمل و نقل هوایی و هوانوردی کشوری نیازمند استفاده از بخش وسیعی از اطلاعات و تجربیات بین المللی در زمینه سیاستگذاری و برنامه ریزی و هماهنگی زیر بخش های مختلف صنعت به منظور طراحی و ساخت و نگهداری و بهره برداری از اجزای مختلف نظام حمل و نقل هوایی کشور می باشد. 
از این رو ضروری است تا دانش فنی مورد نیاز به طور مستمر در اختیار مدیران و کارشناسان مربوطه قرار گرفته و نیازهای مطالعاتی و تحقیقاتی آنها رفع شود. در این راستا ضمن شناسایی نیازهای اساسی زیر بخش های مختلف صنعت و انجام تحقیقات و مطالعات علمی ـ کاربردی در زمینه های مختلف حمل و نقل هوایی و همچنین با استفاده از آخرین دستاوردها و انجام مبادلات علمی با مجامع و سازمان های بین المللی ذیربط از جمله سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) باید به رفع این نیازها پرداخت. 
به همین منظور با تهیه و تدوین و ترجمه مجموعه گزارش های تخصصی سازمان ایکائو و یا اجلاس ها و کنفرانس ها و کمیته های مختلف آن باید دانش فنی مورد نیاز به گونه ای مناسب در اختیار علاقمندان و کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی قرار گیرد. 
در نتیجه مجموعه حاضر ترجمه سند شماره Cir 284, AT/120 تحت عنوان خصوصی سازی در ارایه خدمات فرودگاهی و هوانوردی (Privatization in the Provision of Airports and Air Navigation Services ) توسط علیرضا منظری، تلاشی در راستای رسیدن به این هدف می باشد.

حکم سازمان هواپیمایی که رونق را به حمل و نقل هوایی ترکیه بخشید

سال‌هاست که ایرلاین‌های ایرانی اجازه ورود به خاک آنتالیا را ندارند اما بر خلاف آن ایرلاین‌های ترکیه‌ای با استفاده از غیبت ایرلاین‌های ایرانی تمام سودها و ارز آوری‌ها را در جیب خود جای داده و از تمامی پتانسیل‌ها برای تبلیغات و جذب مسافران ایرانی در راستای سفر آنتالیا بهره می‌جویند.

دبیر گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «باید در خصوص این اجحافی که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تحمیل می‌شود بازنگری‌هایی صورت گیرد در غیر این صورت فقط سود آن برای ترکیه و ضرر آن برای ایران خواهد بود.» 
 
ادامه مطلب ...

بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، از آن زمان تاکنون هوانوردی به صنعتی پیشرفته و گسترده مبدل شده و از هواپیماهای ساده اولیه به غول هایی چند تنی رسیده ایم که امکان سفرهای طولانی مدت بین قاره های جهان را نیز فراهم می کنند. در ادامه با برخی از بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان آشنا می شویم.

آنتونوف An-225 مریا 

غول هایی در آسمان!

آنتونوف An-225 مریا یکی از بزرگترین هواپیماهای جهان است که نخستین پرواز خود را در دسامبر 1988 انجام داد. این هواپیمای به واقع غول پیکر برای اهداف نظامی، به طور خاص برای حمل مدارگرد بوران (شاتل فضایی روسیه)، ساخته شد. توسعه دهندگان این هواپیما از یک آنتونوف An-124 به عنوان پایه استفاده کرده و ظرفیت موتورهای آن را به میزان کافی افزایش دادند. در آنتونوف An-225 با وزن بیش از 640 تن شش موتور بکار گرفته شده اند.

 

ادامه مطلب ...

کارخانه بوئینگ درقاب تصویر

بوئینگ پس از ایرباس بزرگترین کمپانی هواپیما سازی جهان است. از لحاظ حجم، این کارخانه بزرگترین سازه دنیاست. مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل نیز شعبه مهمی دارد. همچنین شرکت بوئینگ با ناسا در طرحهای فضایی متعددی شراکت دارد.

ویلیام ادوارد بوئینگ

ویلیام بوئینگ (سمت چپ) در سال 1929

ادوارد بوئینگ در اکتبرسال 1881 در دترویت به دنیا آمد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یل در سال 1904 در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال 1911 زیر نظر گلن‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. وی معتقد بود در آینده از هواپیما به عنوان وسیله‌ای برای سفر استفاده می‌شود. بوئینگ در سال 1916 شرکت ساخت هواپیمای خود را با نام شرکت تولیدات هوایی پسیفیک راه‌اندازی کرد و پس از ساخت موفق  دو فروند هواپیما نام شرکت را به نام شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی جهان متولد شد.

 

ادامه مطلب ...

10 خط هوایی برتر دنیا برای سال 2015 از نگاه AirlineRatings


مدآنلاین: بر طبق گزارش موسسه رتبهبندی خطوط هوایی، ایرنیوزلند به عنوان برترین خط هوایی جهان در سال 2015 انتخاب شد. بر طبق وب سایت ارزیابی ایرلاینها AirlineRatings.com ایرنیوزیلند به دلیل نوآوریهای بهکار گرفته در پروازها، عملکرد مالی، امنیت و ایجاد انگیزه برای کارمندانش برنده شده است. همچنین تعهد ایرنیوزیلند به ناوگان جوان و تمرکز مستمر بر محیط زیست، این خط هوایی را شایسته این جایزه جهانی کرده است.

ایرنیوزیلند همچنین در فهرست 10 خط هوایی برتر سال 2015 نیز در جایگاه نخست قرار گرفته است. وب سایت ارزیابی ایرلاینها همچنین 10 خط هوایی برتر جهان را به ترتیب زیر اعلام کرده است:

 

ادامه مطلب ...

نامه زیبای مارلون براندو به مهماندار هواپیما

برترین ها - مارلون براندو وقتی ۴۲ ساله بود در طی سفری هوایی بر روی اقیانوس اطلس برای مدتی روبروی یک مهماندار هواپیما می نشیند. خانم مهمانداربرای مراقبت از یک مسافر که حالش به طور ناگهانی بد شده بود روبروی وی نشسته بود. تاثیری که جذبه این خانم بر مارلون براندو گذاشته بود چنان بود که او را وا داشت قبل از پایان سفر در نامه ایی زیبا، مهماندار را مخاطب قرار دهد. او به هنگام خروج از هواپیما این نامه را شخصا به مهماندار می دهد:

نامه زیبای مارلون براندو به مهماندار هواپیما (+عکس)
 
ادامه مطلب ...