صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

10 تصویر هوایی برتر دنیا

عصر ایران – نگاه از بلندی  و اشراف بر یک پهنه بزرگ همواره برای انسان ها خاطره انگیز و زیباست.

این وضعیت نه تنها زیبا و جذاب است بلکه نگاه با وسعت فراخ به انسان دید بلندی می دهد تا از تنگ نظری و قضاوت بر مبنای " ضیق نظر" اجتناب کند.

 به قول مولانا: 

غم چو بینی در کنارش کش به عشق
از سر "ربوه" نظر کن در دمشق

حال  با این مقدمه کوتاه می توان از زیبایی این تصاویر که از بلندی و با اشراف گسترده از پهنه ای بزرگ گرفته شده است ، لذت برد.

تصاویر زیر بهترین تصاویر هوایی است که در چهار گوشه جهان گرفته شده است:

شهر آمستردام هلند و کانال ها آب جاری در آن

10 تصویر هوایی برتر دنیا (+عکس)
 
ادامه مطلب ...

نسل جدید هواپیماها

نسل جدید هواپیماها پر خواهد بود از انواع فناوری ها، آنها نیروی خود را از باتری های خورشیدی خواهند گرفت، فضای بیرون را به شما نشان خواهند داد و انواع و اقسام سرگرمی ها را برای شما فراهم می کنند. با استفاده از پنل ها و نمایشگرهای متعدد در سراسر کابین، از محیط شیشه ای شکل و شفافی بهره می‌برد که بسیار شبیه به یک کانسپت علمی-تخیلی است. موضوع جالب توجه اینجا است که تا رسیدن به تکنولوژی ساخت چنین هواپیمایی راهی نداریم. این کانسپت بسیار زیبا که توسط کمپانی Technicon Design طراحی شده است، برای دریافت تصاویر بسیار وسیع و 360 درجه، از دوربین های نصب شده بر روی بدنه بهره می‌برد؛ البته این تصاویر بر روی دیوارهای کابین به نمایش در خواهند آمد. ناگفته نماند، به علت عدم نمایش تصاویر به صورت 3 بعدی، در حال حاضر حاصل کار بسیار شبیه به تصاویر پس زمینه انیمیشنی در نمایشگرهای معمولی می‌باشد



تا سال 1400 نیازمند 400 فروند هواپیما هستیم

دبیر جامعه خلبانان گفت: تا سال 1400 برای رشد 5 درصدی نیازمند 400 فروند هواپیما هستیم تا به وضعیت فعلی ترکیه برسیم. 

مهدی ایرانمش در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در شکل گیری نوع توریسم موثر است، افزود: متاسفانه هنوز اقدامات موثری در زمینه راه اندازی ایرتاکسی و استفاده از هواپیماهای سبک برای جابجایی گردشگران در ایران انجام نشده است. 

وی افزود: سهم صنعت گردشگری در اقتصاد ایران بسیار اندک است این درحالی است که بر اساس پیش بینی سازمان جهانی گردشگری سالانه در کل جهان گردش مالی در صنعت توریسم به 300 میلیارد دلار می رسد. بر همین اساس 7.6 درصد مشاغل در جهان به طور مستقیم و 3 درصد هم به صورت القایی (از طریق فروش محصولات منطقه و صنایع حاشیه ای) با صنعت گردشگری مرتبط هستند. 
 
ادامه مطلب ...

2

2

جزئیات سوانح هوایی ایران 140

هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد مدل ایرانی آنتونوف 140 ساخت اوکراین است که توسط شرکت هواپیمایی هسا (سپاهان) در ایران مونتاژ می شود.

به گزارش تین نیوز، هواپیمای آنتونوف در دو گروه جت و توربو ساخته می‌شود که از سال 1387 رسما ساخت و تولید آن در ایران آغاز شد. 

ایران۱۴۰ هواپیمایی کوتاه‌برد با دو موتور است که قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاه های خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری می‌باشد. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار و یا هر استفاده شود.

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونه ارتقایافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.
 
ادامه مطلب ...

ترمینال (فیلم)

ترمینال (به انگلیسی: The Terminal) نام فیلمی کمدی-درام به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۲۰۰۴ به نمایش درآمد. هنرپیشه‌های اصلی این فیلم تام هنکس و کاترین زتا جونز هستند. این فیلم داستان مردیست که از کشور خیالی «کارکوژیا» به فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک آمده است و اجازه ورود به آمریکا را پیدا نمی‌کند. در عین حال به علت وقوع انقلاب در کشورش امکان بازگشتش نیز وجود ندارد. هدف او از سفر به آمریکا تکمیل امضاهای هنرمندان جاز در عکس روزی عالی در هارلماست.

عده‌ای بر این باورند که این فیلم از داستان مهران کریمی ناصری پناهنده ایرانی که به علت گم شدن مدارک پناهندگی خود از سال۱۹۸۸ تا سال ۲۰۰۶ در ترمینال یکی از فرودگاه‌های نزدیک پاریس زندگی می‌کرد الهام گرفته است. هرچند که هیچ‌کجا تولیدکنندگان این فیلم به طور رسمی به این موضوع اشاره نکرده‌اند.

ترمینال
The Terminal
Movie poster the terminal.jpg

حملات هوایی آمریکا در عراق هواپیماهای مسافربری را به آسمان ایران آورد

با آغاز حملات هوایی آمریکا به مواضع نیروهای «دولت اسلامی» در عراق بسیاری از پروازهای بین‌المللی مسیر خود را از عراق به آسمان ایران تغییر داده‌اند.
سایت‌های ردگیری پروازهای بین‌المللی نشان می‌دهند پروازهایی که مقصد یا مبداشان کشورهای حاشیه خلیج فارس یا بعضی از کشورهای شرق آسیاست، آسمان ایران را جایگزین مسیر معمولشان در عراق کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، سایت Flightradar24.com جمعه شب نشان داد، پروازهای این مسیرها تقریبا همگی از آسمان غرب ایران عبور کردند. دانیل بیکر از سایت FlightAware.com هم به خبرگزاری فرانسه گفت که بسیاری از پروازها به سمت شمال عراق و مرز ایران و ترکیه تغییر مسیر دادند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده: اداره هوانوردی فدارل آمریکا روز جمعه، ساعاتی بعد از شروع حملات هوایی آمریکا به نیروهای دولت اسلامی در عراق پرواز بر فراز آسمان این کشور را ممنوع کرد. خطوط هوایی ترکیه هم بعد از شروع این حملات اعلام کرد پروازهای خود به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را به دلایل امنیتی متوقف می‌کند.

در طی دو هفته گذشته بسیاری از پروازهای بین‌المللی مانند بریتیش‌ایرویز، لوفتانزا و زیرمجموعه‌هایش، امارات و خطوط هوایی هلند و فرانسه به تدریج پروازهای خود بر فراز آسمان عراق را به دلیل ناامنی متوقف کرده‌اند.
پیشروی نیروهای دولت اسلامی در مناطق کردنشین شمال عراق و گرفتار شدن ده‌ها هزار نفر از ساکنان منطقه از جمله کرهای ایزدی، باعث شد آمریکا مجوز حمله هوایی در این مناطق را صادر کند. پیش از این مسیر پروازی مناطق شمال و شرق عراق با وجود سال‌ها درگیری و تنش در این کشور، به دلایل اقتصادی و هوانوردی، مسیر اصلی عبور پروازهای راه دور میان اروپا و کشورهای خاورمیانه و بخشی از شرق آسیا بوده است.
بعد از سرنگون شدن یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی بر فراز منطقه‌ تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین، نگرانی‌ها از پرواز هواپیماهای تجاری بر فراز مناطق درگیری افزایش یافته و شرکت‌های هوایی بین‌المللی تلاش می‌کنند مسیرهای جایگزینی را برای این مناطق پیدا کنند.

مرجع : خبرگزاری فارس

سقوط هواپیمای مسافربری "ایران 140" در غرب تهران


دقایقی پیش یک فروند هواپیمای مسافربری در غرب تهران سقوط کرد.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار عصر ایران گفت: یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان که از تهران به سمت در پرواز بود در شمال فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد.

این منبع آگاه اضافه کرد: این هواپیما از نوع هواپیمای مسافربری "ایران 140" بوده است.

خبرگزاری مهر هم نوشت: یک فروند هواپیما دقایقی پیش در شهرک مسکونی آزادی در غرب تهران سقوط کرد. یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر نیروهای امدادی و آتش نشانی راهی محل حادثه شده ولی تلفات مشخص نشده است

زنبور عسل مامور محیط زیست ایرباس

شرکت ایرباس از زنبور عسل برای بررسی وضعیت محیط زیست یکی از کارخانه های خود استفاده می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، در فرودگاه هامبورگ آلمان، می توان به طور مستمر صدای وز وز زنبورهای عسل را شنید. اینجا زنبورهای عسل با آرامش وصف نشدنی مشغول انجام ماموریت مهم و دقیقی هستند. این ماموریت، بررسی وضعیت محیط زیست در محیط فرودگاه است. 

فرودگاه هامبورگ میزبان یکی از مراکز مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس است.

 


 
این زنبور عسل با این ماموریت به فرستاده ویژه شرکت هواپیماسازی ایرباس در امور محیط زیست تبدیل شده است. 

رئیس امور محیط زیست شرکت ایرباس در این باره گفت: موضوع محیط زیست نقش مهمی را برای ما ایفا می کند. نقش این زنبور عسل برای بررسی و برآورد تاثیر ما برای طبیعت، بسیار مهم است. 

هر زنبور عسل در منطقه ای به مساحت 12 کیلومتر مربع در پرواز است. با استفاده از همین ویژگی می توان مساحت کامل فرودگاه را تحت پوشش قرار داد تا در نهایت با بررسی و آزمایش عسل این زنبورها، گزارشی های بیولوژیکی مهمی درباره وجود فلزات و زباله های شیمیایی در محیط زیست به دست آورد. 

همه این گزارش ها و نتایج زیست محیطی از طریق آزمایش عسل این زنبورها به دست می آید.
 
یکی از مسؤولان نگهداری زنبورها در فرودگاه هامبورگ در این باره می گوید: نتیجه آزمایش بر روی عسل زنبورها بسیار خوب هستند. از خوش شانسی ما همه نتایج به دست آمده نشان می دهد سطح آلودگی زیست محیطی کمتر از مقدار استاندارد برای مواد غذایی است. 
 
زنبورهای عسل شرکت کننده در این برنامه حدود 160 کیلوگرم عسل را در سال تولید می کنند که به صورت هدیه میان کارگران و کارمندان شرکت ایرباس شعبه هامبورگ توزیع می شود.

هامبورگ آلمان در کنار تولوز فرانسه، سویل اسپانیا و تیانجین چین سه شهری هستند که مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در آنها انجام می شود.

کاهش فاصله پروازی ایرلاین‌های خارجی در صورت استفاده از فضای ایران برای عبور

درخواست ایرلاین‌های خارجی برای عبور از آسمان ایران/ رایزنی با نیروهای‌مسلح برای ساماندهی راه‌های هوایی

معاون شرکت فرودگاه‌‌ها با اشاره به موقعیت بسیار مطلوب آسمان ایران برای عبور ایرلاین‌های خارجی و درآمدزایی مناسب ارزی برای کشور، از درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از فضای ایران خبر داد و گفت: در حال رایزنی با ستادکل نیروهای مسلح برای ساماندهی راه‌های هوایی هستیم. 

   ادامه مطلب ...

آیا هنوز هواپیما امن ترین وسیله مسافرت است؟

در هفته اخیر بروز سه سانحه پرتلفات هوایی برای هواپیمای خطوط هوایی مالزی بعد از آن هواپیمای تایوانی و بالاخره هواپیمای خطوط هوایی الجزایر بسیاری را در بهت و شگفتی فرو برد.

مخصوصا وقتی هنوز خبری از هواپیمای گمشده خطوط هوایی مالزی که بر فراز اقیانوس ناپدید شد ، نیست و حتی قطعه کوچکی از آن هم یافت نشده است.

همه این اتفاقات باعث می شود این حقیقت که هواپیما امن ترین وسیله حمل و نقل است زیر سئوال برود مخصوصا اینکه با بروز این حوادث تاکنون بیش از 650 نفر به تلفات هوایی سال 2014 افزوده شده است.

  ادامه مطلب ...

هواپیماهایی که رفتند و برنگشتند

 پرواز بوئینگ مالزیایی که هنوز پیدا نشده است داستان های فراوانی با خود آورد . داستان سریال لاست و یا گمشدگان مثلث برمودا

به گزارش خبرآنلاین- در عالم هوانوردی از این دست پروازها کم نیستند اما در اینجا به پنج پرواز معروف که نهایتا به مرگ سرنشینان و سرنوشت غم انگیر آنان ختم شد، اشاره می شود؛

پرواز 447 هواپیمایی فرانسه: در سال 2009 ایرباس A330ایرفرانس که از ریو دو ژانیرو به پاریس پرواز می کرد درون اقیانوس اطلس سقوط کرد تمامی 228 مسافر و خدمه آن کشته شدند اما آن زمان پنج روز کامل طول کشید تا بقایای هواپیما پیدا شد همچنین سه سال طول کشید که کریستالهای یخ عامل قطع سیستم اتوپایلوت و سقوط هواپیما اعلام شد جسد 74 نفر پیدا نشد.

هواپیما

  ادامه مطلب ...