صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

خطوط هوایی سبز

در مسیر خطوط هوایی سبز

گروه بین الملل زیست نیوز، هنگامی صحبت از اثرات منفی زیست محیطی صنایع به میان می آید، صنعت هوانوردی یکی از گزینه‌هایی است که توجهات را به سوی خود جلب می کند. طی سال‌های اخیر فشار بیشتری بر خطوط هوایی جهان از سوی قانونگذارانی که در پی حفاظت از محیط زیست بوده، وارد شده است. به عنوان مثال، مالیات بر انتشار کربن در اروپا به شدت این شرکت‌ها را برای کاهش آلایندگی خود تحت فشار قرار داده است.

در این میان، برخی شرکت‌ها مانند "ویرجین" بیشتر پیرامون آنچه که در حال انجام آن هستند، صحبت کرده و برخی دیگر مانند "کتی پاسیفیک" به صورت عملی بر پژوهش در زمینه استفاده پایدار از زیست‌سوخت‌ها متمرکز شده‌اند. این مساله از این حقیقت ناشی می شود که هواپیماها بر خلاف وسایل حمل و نقل زمینی باید سوخت مورد نیازشان را به همراه خود حمل کنند و این فرصت را ندارند تا به شبکه برق سراسری متصل شوند!

 

ادامه مطلب ...

معاون بازرگانی هما : آزادسازی قیمت‌ها در بخش هوایی، به قیمت‌های افسارگسیخته منجر نمی‌شود .


محمدرضا خوشنویسان ، معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است. وقتی برای گفتگو با او درباره بایدها و نبایدهای سیاست آزادسازی قیمت‌ها در بخش هوایی، به دفتر مرکزی هما در مهرآباد رفتیم؛ گرفتار سروسامان دادن به مشکل تاخیر پرواز ایران‌ایر در فرودگاه فرانکفورت و برنامه‌ریزی برای پروازهای جایگزین مسافرانی بود که برای از دست ندادن پرواز بعدی، باید خود را به موقع به فرودگاه‌های دیگر می‌رساندند. در همان ابتدای ورودمان، سرو صدای اتاق بغلی باعث شد ضمن تذکر به حاضران در آن اتاق، به ما توضیح بدهد که همین حالا در اتاق مجاور کارشناسان هما مشغول برگزاری جلسه مربوط به آزادسازی هستند و چقدر بهتر می‌شد اگر این جلسه با حضور آنها ادامه می‌یافت. ظاهرا این کارشناسان مدتی است مشغول ترسیم نقشه راه هوایی بعد از آزادسازی احتمالی هستند تا پیشنهادات خود را به سازمان هواپیمایی و وزیر راه ارائه دهند.
  
ادامه مطلب ...

حذف تخفیف‌های تعرفه فرودگاهی در راستای اجرای ماده 161 برنامه پنجم

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اجرای مرحله دوم حذف تخفیف‌های تعرفه فرودگاهی در اسفندماه امسال، گفت: مدیران فرودگاه‌ها به دنبال وصول مطالبات شرکت باشند.
 
 محمود رسولی نژاد با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌های کشور یکی از پیشروترین بخش‌های وزارت راه‌ و شهرسازی در اجرای ماده 161 برنامه پنجم است، اظهار داشت: یکی از تکالیفی که برنامه پنجم مکلف کرده است، حذف تدریجی تخفیف‌ها و واقعی کردن نرخ‌ها است.
   ادامه مطلب ...

آمار ناوگان هواپیمایی کشور

اجرای گام بعدی حذف تخفیفات فرودگاهی در اسفند/ افزایش مطالبات معوق ایرلاین‌ها


 طبق آخرین آمار سازمان هواپیمایی کشوری، هم‌اکنون در ایران 219 فروند هواپیمای فعال وجود دارد؛ یعنی هواپیمایی که در چرخه پروازی کشور پرواز می‌کند. در مجموع 91 فروند هواپیما نیز غیرفعال است. در میان ناوگان هوایی کشور، هواپیماهای غربی نظیر ایرباس، بوئینگ، فوکر و ام‌دی نقش پررنگی دارد؛ به طوری که سهم هواپیماهای شرقی در این ناوگان (در بخش تجاری و مسافری غیرنظامی) بسیار به صفر نزدیک است.
 
ادامه مطلب ...

اثرات آزادسازی در صنعت حمل و نقل هوائی

اواخر دولت دهم بود که بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور اوج گرفت و بسیاری از کارشناسان و مسئولان این امر به آن واکنش نشان دادند، به‌گونه‌ای که برخی این کار را تیشه‌ای بر ریشه حمل و نقل هوایی کشورمان می‌دانستند و دیگران عاملی برای ارتقای کیفیت خدمات؛ اما آیا واقعا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تصمیمی کارشناسانه است و می‌توان با این‌ کار به آینده حمل و نقل هوایی ایران امیدوار شد؟
 
ادامه مطلب ...

بررسی آزادسازی


آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را امتحان کنید

علیرضا منظری

 آزادسازی به تنظیم رقابت کنترل شده در بازار حمل و نقل هوایی اطلاق می گردد. رقابت یعنی تلاش شرکت های رقیب در یک مسابقه واحد با شرایط مشابه که منجر به ارایه خدمات با کیفیت بهتر و با قیمت کمتر گردد. در واقع شرایطی ایجاد شود که از یک طرف فروشنده کیفیت خدمات را بالا ببرد تا بهترین محصول را با کمترین قیمت در اختیار مصرف کننده قرار دهد و از طرف دیگر سازمان هواپیمایی کشوری بطوری نظارت نماید تا به حقوق مصرف کننده لطمه وارد نشود.

  
ادامه مطلب ...

تشریح اهداف شرکت فرودگاه‌ها در سال 93


عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌های کشور در چهل‌وهشتمین همایش مدیران‌کل ستادی و فرودگاهی، برنامه‌ها و بودجه سال آینده فرودگاه‌های کشور که بر مبنای سیاست‌های کلان دولت و وزارت راه‌وشهرسازی و سند چشم‌انداز و اهداف راهبردی شرکت تعریف شده را تشریح کرد.
 
ادامه مطلب ...

شرکت فرودگاه‌ها آماده پذیرش هواپیماهای شخصی است

 

 معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: فرودگاه‌های کشور آماده پذیرش هواپیماهای شخصی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای ذیربط هستند.

ادامه مطلب ...

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی : برخی آزادسازی قیمت بلیط هواپیما را با رهاسازی اشتباه گرفتند

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که این تفکر که آزادسازی قیمت‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود متاثر از تفکر سنتی است،گفت:آزادسازی نباید با رهاسازی اشتباه گرفته شود، ضمن آن‌که صنعت هوایی آمادگی عملیاتی شدن این قانون را دارد.
حمیدرضا غوابش افزود: دولت باید زودتر در خصوص آزادسازی قیمت‌ها اقدام می‌کرد و بر اساس قانون از ابتدای امسال باید آزادسازی قیمت‌ها انجام می‌شد. در سال‌های گذشته نیز باید بخشی از این قانون اجرا می‌شد که متاسفانه توجهی به آن نشد.

  ادامه مطلب ...