صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

پرواز بزرگترین هواپیمای تجاری جهان

پرواز بزرگترین هواپیمای تجاری جهان




 آنتونوف ۲۲۵ مریا یکی از راهبردی ترین هواپیماهای تجاری محسوب می شود. اهمیت این پرنده به دلیل ابعاد باور نکردنی آن است که مریا را به عنوان بزرگترین هواپیمای باربری جهان معرفی می کند. مریا در زبان اوکراینی ها به مفهوم رویا و خیال کاربرد دارد.

آنتونوف ۲۲۵ به عنوان بزرگترین هواپیمای بال ثابت جهان ظرفیت ۱۷ خدمه پروازی را دارد و وظیفه به حرکت درآوردن آن برعهده ۶ موتور توربوفن قدرتمند است که مجموعا ۱٫۵ میلیون نیوتن نیروی رانشی ایجد می کنند. این غول پرنده قابلیت جابجایی ۱۵۰۰ نیرو را دارد که این رکوردی بی نظیر و رویایی!(مریا) محسوب می شود. برای سوختگیری مریا که چیزی در حدود ۲۸۰ تن بر وزن هواپیما اضافه می کند تقریبا ۱۷ ساعت زمان لازم است. وزن آنتونوف را با وزن ۷ بوئینگ ۷۳۷ برابر می دانند. طول هواپیما ۸۴ متر است که براحتی با این طول می تواند یک بوئینگ ۷۳۷ را در خود جای دهد.

 

ادامه مطلب ...

امن‌ترین خطوط هوایی در جهان

همه ی مسافران دوست دارند پروازی امن با امن ترین خط هوایی داشته باشند.

به گزارشفرادید،یک جست‌وجوی سریع در گوگل بسیاری از روش‌های‌ مختلفِ رتبه‌بندی خطوط هوایی جهان را ارائه می‌دهد. شما به راحتی می‌توانید خطوط هوایی را (حداقل آن خطوطی که در امریکا هستند) با توجه به پرواز به‌موقع‌شان، شکایت‌ها، سیستم مدیریت چمدان و این‌که چه مجله‌‌ای را به‌دست می‌گیرید، دسته بندی کنید.

 

افق‌های‌تان را کمی گسترده‌تر کنید تا به صنعت هوایی جهانی نگاهی بیاندازید، و شناسایی این‌که کدام خط در دنیا "بهترین" است، می‌تواند کمی دشوارتر باشد.

امن ترین خطوط هوایی در جهان در ادامه آمده اند:

۱. خط هوایی کوانتاس

۲. خط هوایی لوفت‌هانزا

۳. خط هوایی ایر نیوزلند

۴. خط هوایی بریتیش ایرویز

۵.خط هوایی فین ایر

۶. خط هوایی کاتای پاسیفیک

۷. خط هوایی اوا ایر

۸. خط هوایی سنگاپور

۹. خط هوایی امارات

۱۰. همه‌ ی خطوط هوایی مستقر در امریکا

 

ادامه مطلب ...

توافق اولیه «هما» با یک بانک آلمانی برای تامین منابع مالی خرید ایرباس

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قرارداد خرید 118 فروند ایرباس و 20 فروند ای.تی.آر-72 نهایی و تا پایان سال 2016 میلادی هشت فروند تحویل گرفته می شود، از توافق اولیه با یک بانک آلمانی برای تامین مالی خرید این هواپیماها خبر داد.

به گزارش"توریسم آنلاین" به نقل از ایرنا،فرهاد پرورش افزود: طبق جدول برنامه ریزی، در سال 2017 نیز شرکت هما 14 فروند از ایرباس و ای.تی.آر تحویل می گیرد.

وی گفت: «ایران ایر» تلاش می کند با رفع موانع تامین مالی خرید این هواپیماها در سال جاری میلادی، پنج فروند از ایرباس و سه فروند ای.تی.آر-72 را تحویل بگیرد.

پرورش یادآورشد: برای تامین منابع مالی از محل فایناس خارجی تلاش های زیادی انجام می شود به طوری که شرکت ایرباس با چند بانک فرانسوی و آلمانی وارد مذاکره شده اند.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر فرانسوی ها، «ایران ایر» نیز به طور مستقیم وارد مذاکره با برخی از بانک های خارجی شده تا در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، تسهیلات این هواپیماها را در مدت 10 ، 12، 15 و 18 سال بازپرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: با تلاش های انجام شده، اکنون با یک بانک آلمانی برای تامین مالی خرید 118 فروند ایرباس و 20 فروند ای.تی.آر توافق اولیه انجام شده است.

پرورش گفت: با توجه به بالا بودن حجم این قراردادها، با استفاده از وکلای داخلی و حقوقدانان می خواهیم همه زوایای این قرارداد را از نظر حقوقی، مالی، فایناس، فنی، عملیاتی، آموزشی و پشتیبانی های مورد نیاز مورد بررسی کنیم؛ بنابراین زمان آن طولانی می شود.

وی تاکید کرد: با این حال قرارداد نهایی خرید این هواپیماها روند طبیعی خود را طی می کنند و امیدواریم که در یک تا دو ماه آینده قرارداد خرید ایرباس و ای.تی.آر-72 نهایی شود.

پیش قرارداد خرید 118 فرود ایرباس در سفر بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید.

«آلن ویدالیس» وزیر حمل و نقل فرانسه اوایل اردیبهشت ماه امسال در سفر به ایران درباره آخرین وضعیت رفع موانع فروش هواپیماهای ایرباس گفت: در این زمینه مذاکراتی بین دو طرف انجام شد؛ انعقاد قرارداد این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و تا چند هفته آینده نیز نهایی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا فروش این هواپیماها نیازمند مجوز دولت آمریکا است یا خیر گفته بود: بیش از 10 درصد تجهیزات ایرباس آمریکایی است بنابراین به مجوز آمریکا برای انعقاد قرارداد نهایی نیاز داریم، در این زمینه مذاکرات خود را آغاز کردیم و به پیشرفت‌های زیادی دست یافتیم.

پرونده۴ ایرلاین بدحساب حقوقی و قضایی شد


به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران غلامحسین باقریان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابت استفاده از خدمات فرودگاهی گفت: تمام شرکت‌های هواپیمایی به جز دو شرکت فعال و چند شرکت غیرفعال بدهی‌های خود تا پایان دی‌ماه سال گذشته را با ارایه چک‌ قسط بندی تعیین تکلیف کردند.معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از توافق با ایرلاین‌ها برای تسویه بدهی‌هایشان خبرداد و گفت: البته دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان و دو شرکت هواپیمایی غیرفعال تا کنون هیچ پرداختی بابت استفاده از خدمات فرودگاهی نداشتند.
 
ادامه مطلب ...

هشتمین اجلاس بین المللی ایکائودر مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز به کار کرد

هشتمین اجلاس بین المللی ایکائو (هوانوردی) روز دوشنبه با حضور معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس سازمان هواپیمایی در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، مقابله با جرائم سازمان یافته نظیر قاچاق انسان، تروریسم و مقابله با هر تهدید دیگری که مجاری و الزامات آن می تواند اسناد مسافرتی جعلی باشد و همچنین تبادل اطلاعات و تجربیات کشورهای موفق در حوزه اسناد هویتی از جمله اهداف برگزاری هشتمین اجلاس ایکائو است.

این اجلاس که در رده اجلاس های امنیت هواپیمایی و بین المللی برای مقابله با تردد مجرمان بین المللی است با همکاری مشترک وزارت کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه، سازمان ثبت احوال، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، دستگاه‌های عضو ستاد گذرنامه، پلیس در حوزه تخصصی اسناد مسافرتی و هویتی قابل خواندن با ماشین MRTD برگزار می شود.

این اجلاس با حضور علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، محمد‌حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، مسئولان وزارت خارجه ، نمایندگان کشورهای عضو ایکائو، سازمان های فعال در زمینه هوانوردی و صنایع هوایی ازجمله سازمان ملل، ایکائو، انجمن بین المللی شرکتهای هواپیمایی (IATA) و نمایندگانی از وزارتخانه های اطلاعات، راه و شهر سازی و امورخارجه در حال برگزاری است.

ایکائو یا سازمان بین المللی هوانوردی کشوری(International Civil Aviation Organization) به صورت مخفف (ICAO) یک نهاد تخصصی در سازمان ملل متحد است که در هفتم دسامبر سال1944 پس از تصویب و امضای پیمان حمل ونقل هوایی موسوم به پیمان شیکاگو تشکیل شد که موجودیت آن نیز به طور رسمی در سال 1947 اتفاق افتاد و وظیفه آن هماهنگ سازی استانداردهای بین المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در جهان است که ایران نیز در سال 1948 به صورت رسمی به پیمان شیکاگو و در نتیجه به ایکائو پیوست.

هشتمین اجلاس بین المللی ایکائو تا 22 اردیبهشت ماه در مرکز همایش های بین المللی خلیج فارس ادامه دارد.

تعیین وظایف دولت به منظور ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی

نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مکلف به اجرای ضوابطی به منظور ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 13 اردیبهشت) در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور با ماده الحاقی 36 این لایحه موافقت کردند.

در ماده الحاقی36 آمده است که به‌منظور ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی:

1- سازمان هواپیمایی و شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور از نظر اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی در چهارچوب اساسنامه‌ای که حداکثر ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اداره می‌شود.

2- اعتبارات سازمان هواپیمایی کشوری (هزینه‌ای و سرمایه‌ای) از محل درآمدهای اختصاصی، کمکها و سایر درآمدهایی که براساس تعرفه مصوب شورای‌عالی هواپیمایی با رعایت مواد (38) و (39) قانون محاسبات عمومی کشور وصول شود، تأمین می‌گردد. کسری اعتبار پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با مبادله موافقتنامه کمک زیان در قانون بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌گردد.

3- صددرصد درآمدهای شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور اعم از فروش خدمات و دارایی‌های شرکت اختصاصی است و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور برای اجرای مأموریت‌های شرکت از جمله نوسازی سامانه‌های ناوبری هوایی و توسعه فرودگاههای کشور هزینه می‌شود. 

4- سازمان و شرکت فرودگاههای کشور مشمول ماده(5) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 است.

5- مطالبات شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور، موضوع تبصره (2) ماده (87) قانون اصلاح ماده(87) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 18/11/1390 و ماده(55) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجراء می‌باشد و براساس آیین‌نامه اجرائی که حداکثر ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد شرکت مذکور و تأیید وزراتخانه‌های راه و شهرسازی و وزارت دادگستری می‌رسد، قابل وصول می‌باشد. تا تصویب آیین‌نامه مزبور احکام این ماده توسط مأموران اجرای احکام دادگستری اجراء می‌شود.

منبع : parliran.ir

فرودگاه قلعه مرغی سال ۱۳۲۰

فرودگاه


قلعه‌مرغی نام فرودگاه و پایگاه هوایی در جنوب شهر تهران بود و هم اکنون این فرودگاه تبدیل به بوستان  گردید است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تا نیمهٔ اول سال ۱۳۰۱ در تهران محل معینی برای فرود و پرواز هواپیماها وجود نداشت. در تیرماه ۱۳۰۱ انگلیسی‌ها درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران نمودند و دولت وقت به فکر اختصاص زمین مناسب و مسطحی برای فرود آنها افتاد. با بررسی‌هایی که انجام گرفت زمین قلعه‌مرغی برای این منظور مناسب تشخیص داده شد و به‌تدریج به اولین فرودگاه تهران تبدیل گردید و تأسیسات و آشیانه‌های متعدد در آن ساخته شد. بدین ترتیب یک ماه بعد در هشتم مرداد هزار و سیصد و یک زمان بهره‌برداری رسمی از اولین فرودگاه تهران در قلعه‌مرغی رقم خورد و بعد از افتتاح فرودگاه دو فروند هواپیمای انگلیسی از طریق بغداد وارد تهران شدند و در فرودگاه قلعه‌مرغی فرود آمدند.

تصویر بالا مربوط به سال ۱۳۲۰ است

سرمایه گذاری شرکت کانادایی در خطوط هوایی ایران

شرکت کانادایی بمباردیه کانادا از احتمال سرمایه گذاری در خطوط هوایی جنوب ایران خبر داده است.
به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیمایی بمباردیه متعلق به کشور کانادا برای سرمایه گذاری در خطوط هوایی ایران اعلام آمادگی کرده است.
این شرکت از احتمال ایجاد یک خط هوایی جدید در جزیره قشم ایران خبر داده است و می گوید چشم انداز روشنی برای سرمایه گذاری در بازار ایران می بیند. شرکت کانادایی از شرکت های هوایی کشورهای دیگر نیز خواست برای مشارکت در این پروژه سهیم شوند.
گفته می شود مسئولان منطقه آزاد تجاری قشم جلساتی با «پیر بودین» مدیر اجرایی این شرکت کانادایی برگزار کرده اند و احتمال انعقاد قرارداد برای برقراری این خط هوایی در جنوب ایران وجود دارد.
همانطور که مقامات شرکت کانادایی اعلام کرده اند به نظر می رسد برای رونق صنعت هوایی، ایران در دهه آینده به ۳۰۰ هواپیمای جدید نیاز دارد.
منبع: مهر

زیباترین فرودگاه‌ها که در لحظه فرود تماشایی هستند

مطمئنا فرودگاه های زیادی در دنیا وجود دارند که زیبایی و طراحی آنها زبانزد خاص و عام است

 ولی فرودگاه های کمی را می توان یافت که نمای هوایی آنها در لحظه فرود هواپیما فوق العاده

 دیدنی و جذاب باشد.

در یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده, ۱۱۵ فرودگاه از سرتاسر جهان انتخاب گردید

 تا از میان آنها ۱۰ فرودگاه به عنوان زیباترین فرودگاه ها از نمای هوایی برگزیده شوند.

 در این نظرسنجی ۷۵۰۰ نفر شرکت کردند و نتیجه ای که حاصل شد را می توانید در ادامه ببینید.

 vspace=5px

فرودگاه بین المللی مالت

  

ادامه مطلب ...

احداث ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد با سرمایه‌گذاری فرودگاه میلان ایتالیا

احداث ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد با سرمایه‌گذاری فرودگاه میلان ایتالیا

 رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تشریح جزئیات امضای سند همکاری با فرودگاه میلان ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید مسافری در فرودگاه مهرآباد گفت: در صورت تبدیل این تفاهم‌نامه به قرارداد، یک ترمینال مسافری با مساحت ۸۰ هزار مترمربع در فرودگاه مهرآباد احداث می‌شود.
 
ادامه مطلب ...

نارضایتی یک سوم مسافران نوروزی از تاخیرات پروازی

نارضایتی یک سوم مسافران نوروزی از تاخیرات پروازی

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکتها و فرودگاه های سازمان هواپیمایی با دفاع از ایرلاین های داخلی بابت بروز تاخیرات پروازی، گفت: در نوروز امسال ۷۰ درصد از مسافران از خدمات ارائه شده راضی و ۳۰ درصد بابت تاخیرات ناراضی بودند.

 
ادامه مطلب ...

فرودگاه بین‌المللی کانسای در شهر اوساکا کشور ژاپن یکی از زیباترین فرودگاه جهان

◄ با یکی از زیباترین فرودگاه جهان آشنا شوید

 فرودگاه کانسای یکی از بزرگترین فرودگاه‌های قاره آسیا به شمار می‌رود و تقریبا به همه جای دنیا پروازهایی را به صورت روزانه انجام می‌دهد و حدود ۱۴میلیون نفر سالانه از این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند.
 
ادامه مطلب ...

سرمایه‌گذاری 50 میلیون یورویی ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه تبریز

◄ سرمایه‌گذاری 50 میلیون یورویی ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه تبریز

 

 در سفر هیات ایتالیایی به ایران، تفاهم‌‌نامه در سطح مقامات عالی این دو کشور منعقد شد. بر اساس این  تفاهم‌‌نامه شرکت خصوصی ایتالیایی «VITALY» متعهد به طراحی، ساخت و بهره‌برداری ترمینال جدید و بین‌المللی فرودگاه تبریز شد.
 
ادامه مطلب ...

بازخوانی طرح بازسازی ساختاری خط هوایی ملی مالزی

◄بازخوانی طرح بازسازی ساختاری خط هوایی ملی مالزی
 

 بعد از اعلام ورشکستگی شرکت هواپیمایی مالزی (Malaysian Airline) این شرکت در اختیار خزانه ملی مالزی (معادل سازمان خصوصی‌سازی در ایران) جهت جلوگیری از فروپاشی و همزمان بازسازی ساختاری قرار گرفت.

 
ادامه مطلب ...

سه محور اصلاحات صنعت هوایی

سه محور اصلاحات صنعت هوایی
 
 در اقتصاد پیچیده مدرن، نمی‌توان تمام ابعاد اقتصاد را در مفهومی یکتا جای داد، اما اگر تنها یک مفهوم باشد که بتواند این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، مفهوم «اتصال» است. در میان شقوق مختلف حمل‌و‌نقل، صنعت هوایی نقش بی‌بدیلی را در انتقال پرسرعت و کارآی جریان انسان و بار در بین فرهنگ‌ها و اقتصاد‌ها ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر، تحریم‌های ظالمانه غرب، مداخلات قیمتی و عدم‌حاکمیت اصول بازرگانی، این صنعت را از ایجاد ارزش برای کشور ناتوان کرده بود.
به‌طوری‌که موجب شد نقش این صنعت در اتصال مراکز اقتصادی و اشتغال‌زایی، آن گونه که پتانسیل آن وجود دارد، تحقق نیابد. علاوه‌بر این، جریان مسافری «صفر» ثبت شده بین تعداد قابل‌توجهی از استان‌های کشور، نشان‌دهنده ضعف اساسی صنعت هوایی کشور در انجام وظیفه اتصال فواصل طولانی با هزینه‌های توان‌پذیر است که از اثرات اجتماعی آن نباید غافل بود. در کشور پهناوری مانند ایران با بدنه اجتماعی متنوع که بین مراکز جمعیتی چهار گوشه آن بیش از دو هزار کیلومتر فاصله وجود دارد، چنین اتصالاتی می‌تواند با تعمیق درک خرده‌فرهنگ‌های متنوع موجود در کشور و ارتقای هویت ملی، سرچشمه نوآوری‌های بدیع اقتصادی و فرهنگی در چهارگوشه کشور باشد و در هم تنیدگی اجتماعی آن را مستحکم‌تر کند. با این حال در سه سال گذشته، اقدامات انجام شده در بخش سیاست‌گذاری صنعت هوایی به همراه بهره‌گیری از فضای پسا برجام، نوید صعود پرقدرت صنعت هوایی را با پیشران اصلاحات ساختاری و هزینه‌کرد سرمایه‌ای می‌دهد.
  
ادامه مطلب ...