صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

شرایط پرواز ایرلاین‌ها به مناطق محروم پس از آزادسازی

پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، هیچ‌ ایرلاینی در قالب مسیر‌های تکلیفی مجبور نیست مسیری را که از نظر اقتصادی نامناسب است انتخاب کند مگر آنکه زیر نظر سازمان هواپیمایی با استانداری و فرمانداری‌های آن مناطق قرارداد ببندد.

 
ادامه مطلب ...

تین نیوز : مدیر عامل شرکت فرودگاهها و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بوته نقد

تین نیوز | انتصاب‌های معاونت‌های حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی رو به پایان است و تقریبا وضعیت اغلب این معاونت‌ها با استقرار  مدیران جدید، مشخص شده است.
در فاصله زمانی که بین انتخاب وزیر جدید راه و شهرسازی تا انتصاب معاونان وی پیش آمد، خبرها و شایعات متعددی در خصوص افرادی که قرار است جایگزین مدیران قبلی شوند، منتشر شد و همین موضوع، عاملی بود برای ترغیب کارکنان، کارشناسان، صاحب نظران، دست اندرکاران و همه افرادی که از نزدیک و دور با حوزه های مختلف حمل و نقل در ارتباط بودند، تا به ارایه نظر و دیدگاه خود در خصوص عملکرد مدیران قبلی و کسانی که احتمال داده می‌شد بر مسند قدرت قرار گیرند، بپردازند.
  ادامه مطلب ...

آزادسازی قیمت بلیت الزاما گران کردن قیمت نیست


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی در صنعت هوایی کشور مبتنی بر محور کشش تقاضا برای جلب مسافران هوایی و افزایش تعداد در پرواز در این صنعت است.

 

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاههای کشور، علی محمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی در حاشیه چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت هوایی کشور در سال‌های اخیر به دلیل مسائل داخلی و خارجی با بحران‌ها و مشکلات زیادی مواجه بوده است، گفت: شاید یکی از این مسائل مربوط به تأمین منابع مالی مورد نیاز بوده که امروزه اکثر دست‌اندرکاران صنعت هوایی با آن دست به گریبان هستند.

 

ادامه مطلب ...

منشور وزیر راه و شهر سازی


منشور دکتر آخوندی وزیر راه و شهر سازی به شرح ذیل منتشر شده است:


توسعه حقوق شهروندی مبتنی بر قانون اساسی

·        بهبود مستمر در کیفیت خدمات وافزایش رفاه شهروندان

·        بهبود مستمر محیط کسب و کار در حوزه فعالیتهای اقتصادی

 

ادامه مطلب ...

متن ماده 161 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

ماده161

       الف ـ دولت مجاز است نسبت به برقراری پرواز و جابه‌جایی کالا و مسافر از طریق شرکتهای داخلی و خارجی متناسب با میزان تقاضای حمل و نقل بین‌المللی از خارج کشور به یک فرودگاه بین‌المللی  داخلی کشور و بالعکس اقدام نماید.

        ب ـ دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به  متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام نماید و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات  فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی‌نمودن نرخ آنها اقدام کند.

       تبصره ـ ارائه خدمات‌کمک ناوبری هوایی و نشست و برخاست به صورت انحصاری برعهده  شرکت فرودگاهها (دولت) خواهد بود.

       ج ـ به منظور ساماندهی امور حمل و نقل هوایی، ارتقاء رقابت‌پذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله مواد (5) و (7) قانون اصلاح موادی از قانون تأسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مصوب 6/2/1373 و واگذاری به بخشهای خصوصی و تعاونی و خدمات‌رسانی بهینه صنعت هوایی و اعمال حاکمیت مناسب، دولت موظف است نسبت به اصلاح وظایف، اختیارات و مسؤولیتهای سازمان هواپیمایی کشوری با هدف تقویت و متناسب نمودن  وظایف و اختیارات حاکمیتی آن سازمان و همچنین اصلاح اساسنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال دوم  برنامه  اقدام قانونی نماید.

       د ـ دولت نسبت به ارتقاء ایمنی هواپیماها، پروازها و فرودگاهها و نیل به استانداردهای بین‌المللی و همچنین پوشش کامل راداری، ناوبری و فرکانسی فضای کشور و فرودگاهها،  از طریق تکمیل و یا نوسازی سامانه‌های (سیستمهای) کمک‌ناوبری و راداری، ایجاد و بهره‌برداری از زیرساختهای ناوبری جهانی ماهواره‌ای و سازماندهی مجدد فضای کشور با هدف کوتاه‌سازی و اقتصادی‌نمودن دالانهای هوایی داخلی و بین‌المللی و افزایش پروازهای عبوری تا پایان برنامه اقدام نماید.

سومین شماره ماهنامه آسمان ایران روی پیشخوان



سومین شماره ماهنامه آسمان ایران با گرایش علمی، تخصصی، فرهنگی و اطلاع رسانی و به صاحب امتیازی شرکت فرودگاههای کشور منتشر شد.


این نشریه که با هدف آشنایی با رویدادهای صنعت فرودگاهی و هوایی و معرفی فعالیتها و خدمات شرکت فرودگاههای کشور منتشر میشود در شماره های نخست با بازخورد مناسبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.
سومین شماره از این نشریه  شامل سرفصل های متنوعی از مقالات، گزارشها و گفتگوهاست

اکنون زمان آزادسازی خطوط هوایی جهان است

Aviation liberalisation

Open the skies

Now is the time to set the world's airlines free

IT IS a striking paradox that the aviation industry, which has done so much to help create a global economy, is itself stuck in a mercantilist past dominated by national pride and special interests. Sure, shiny planes fly everywhere, looking the very symbol of modernity. But the structure of the industry and the way it operates have largely been dictated by a web of government rules more appropriate to the 16th century than the 21st. For the past 60 years, air travel has been governed by inter-governmental deals which dictate which airlines can fly where, how many seats they can offer and even, in many cases, what fares they can charge. The result has been inefficiency, financial losses and forgone consumer benefits.

 

ادامه مطلب ...

گزارش های مزایای آزادسازی در 12 کشور عضو یاتا


Benefits from Further Liberalization

Country reports prepared by InterVISTAS Consulting assessing the economic benefits associated with further market access and ownership & control liberalization.
Brazil (pdf)  Chile (pdf) India (pdf)  Mauritius (pdf)
Morocco (pdf)  Peru (pdf) Singapore (pdf)  Turkey (pdf)
UAE (pdf)  Uruguay (pdf) Panama (pdf)  Viet nam (pdf)

برای آزادسازی قیمت باید ابتکار عمل داشته باشیم

کار برای انجام بسیار و زمینه برای فعالیت و پیشرفت مساعد است و با تفاهماتی که با مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و دولت صورت گرفته در آینده نزدیک جهش چشمگیری در این صنعت صورت خواهد گرفت.

 

ادامه مطلب ...

گزارش منافع آزادسازی در صنعت حمل ونقل

Presentation outlining the benefits to consumers, industry and economies of greater commercial freedoms for air transport. 

Presentation (pdf)

ایران هاب دوم منطقه با نود میلیون مسافر

 
قائم مقام وزیر در امور هوانشناسی و هوانوردی اعلام کرد: بر اساس ماده 161 در برنامه پنج ساله دوم تکالیفی برای صنعت هوایی ایجاد شده است که هدف آن قرار دادن ایران در جایگاه دوم هاب منطقه در جذب مسافر در 5 سال آتی با جذب نود میلیون مسافر خواهد بود.

 

ادامه مطلب ...

بررسی کاهش سهم مهرآباد در آلودگی هوای تهران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این که برنامه ای برای کاهش سهم مهرآباد در آلودگی هوای تهران در دست بررسی است.
علی محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، در یک نشست خبری در محل چهارمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی، به سوال خبرنگار تین نیوز درباره نقش فرودگاه مهرآباد در آلودگی هوای تهران پاسخ داد.

نوریان گفت: از منظر زیست محیطی، مهرآباد از نقاط آلوده کننده هوای تهران است و طبیعتا باید حجم عملیات این فرودگاه را کم کنیم و این مساله که چطور این عملیات کم شود و چه اقدامی در این راستا کارساز خواهد بود، در دست بررسی است و به محض نهایی شدن، اعلام خواهد شد.
  ادامه مطلب ...

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما؛اعتماد به بخش خصوصی یا دولت؟

ابهام در اظهارات یک مسئول:

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما؛اعتماد به بخش خصوصی یا دولت؟

وقتی دولت یازدهم برای توسعه و نوسازی ناوگان هوایی تصمیم به اعتماد به بخش خصوصی می‌گیرد شاید بهتراست همه کسانی که در این حوزه مسئول هستند در این خصوص با تامل اظهار نظر کنند تا حداقل منجر به برداشت اشتباه نشود. به تازگی قائم مقام هوایی ایران در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهارنظراتی کرده که چندان با مفهوم اصلی آن مطابقت ندارد.در حالی‌که وزیرراه و شهرسازی چیز دیگری می‌گوید.

 

ادامه مطلب ...

فاکتورهای مهم در تعیین نرخ بلیت هواپیما

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تداوم پایدار و ثبات حداقل شش ماهه نرخ ارز و سوخت دو فاکتور مهم برای تعیین نرخ‌ بلیت هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی است.

  معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دو موضوعی که در تعیین نرخ بلیت هواپیما برای ایرلاین ها حرف اول را می زند بحث سوخت و نرخ ارز است و این دو موضوع مولفه های قوی برای نرخ گذاری هستند.
وی تاکید کرد: توانمندی ایرلاین ها در ارائه خدمات به این موضوع بستگی دارد که نرخ ارز ثابت بماند و امیدوارم این امر محقق شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال سوم برنامه بوده و باید از ابتدای امسال آزادسازی نرخ ها عملیاتی می شد، گفت: سال گذشته در قالب برنامه سه ماهه، نرخ بلیت به طور میانگین 65 درصد افزایش یافت که این به دلیل نوسان اخیر ارز و افزایش نرخ سوخت بود.
  وی درباره میانگین عمر ناوگان هوایی کشور اظهار کرد: این رقم از 22.8 به 22 سال کاهش یافته و این در حالی است که سال گذشته 19 فروند هواپیما و امسال نیز 22 فروند به ناوگان هوایی کشور اضافه شد اما با این وجود عمر ناوگان هوایی کشور به 22 سال رسیده است که البته گامی در جهت کاهش سن ناوگان و رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 است.

مرجع: اقتصاد ایرانی

ورود هواپیماهای مدرن با آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما

iran air

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یکی از مولفه‌هایی که این سازمان در زمینه آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما نگران است وجود واسطه‌هاست؛ بنابراین باید پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد و اطمینان پیدا کنیم که در صورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، فضا برای سوءاستفاده به وجود نیاید و برخوردهای قانونی لازم با آن انجام شود.

  ادامه مطلب ...