صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

اقتصادی شدن فرودگاه‌ها را در تقویت سرمایه‌گذاری جستجو کنیم

 اینکه تاکنون چه میزان در فرودگاه‌های کشور سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و اینکه تا چه میزان بخش‌های غیر دولتی داخلی و خارجی چه به صورت کنسرسیوم و چه به صورت مستقل توانسته‌اند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند نیاز به بحث و بررسی‌های بیشتری دارد.

به‌گزارش  روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ مسئولان در این باره معتقدند تا جایی که امکان دارد در سیاست‌ها و برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار بخش غیردولتی خارجی هیچ مانعی در برابر حضور بخش غیردولتی خارجی وجود ندارد و قطعا حضور بخش‌های غیر دولتی داخلی و خارجی چه به صورت کنسرسیوم و چه به صورت مستقل در چارچوب مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی کشور امکان‌پذیر استمسئولان در این باره معتقدند تا جایی که امکان دارد در سیاست‌ها و برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار بخش غیردولتی خارجی هیچ مانعی در برابر حضور بخش غیردولتی خارجی وجود ندارد و قطعا حضور بخش‌های غیر دولتی داخلی و خارجی چه به صورت کنسرسیوم و چه به صورت مستقل در چارچوب مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی کشور امکان‌پذیر است.

حال این سوال پیش می‌آید که به‌رغم اقتصادی نبودن فرودگاه‌ها باز هم سرمایه‌گذار خارجی درخواست سرمایه‌گذاری می‌تواند داشته باشد؟

مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اختصاص اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی در بخش فرودگاهی، می‌تواند زمینه را برای توسعه فرودگاه‌های کشور فراهم کند.

وی ادامه داد: تدوین برنامه‌ریزی‌های مدون برای بخش‌های مختلف فرودگاهی و اجرای سیاست‌های از پیش تعیین شده برای این بخش می‌تواند تأثیر خود را بر بخش حمل و نقل هوایی کشور گذاشته تا به اهداف مورد نظر در این صنعت برسیم.

وی ادامه داد: اختصاص اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی در بخش فرودگاهی، می‌تواند زمینه را برای توسعه فرودگاه‌های کشور فراهم کند.

وی تصریح کرد: حمل‌ونقل هوایی کشور یک شبکه فعال و پویا و تأثیرگذار است و باید به صورت سیستمی و برنامه‌ریزی شده،‌ تمامی فعالیت های آن شکل عملیاتی داشته باشند.

وی تأکید کرد: ورود بخش خصوصی، می‌تواند توسعه حمل‌ونقل هوایی را در زمان کوتاه‌تری محقق سازد. 

وی افزود: دولت باید سرمایه‌گذاران را به سمت توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی تشویق کند تا اتفاقات قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف آن شاهد باشیم. 

در ادامه این گزارش، احمد علی مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایمنی در صنعت هوایی سرلوحه همه فعالیت‌های دست اندرکاران و مسئولان این صنعت است، گفت: توجه به تامین قطعات مورد نیاز و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از جمله اقداماتی باید باشد تا این صنعت توسعه یافته و ایمنی لازم را برای جابجایی مسافران داشته باشد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: استفاده از نیرو و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیش از هر امر دیگری می‌تواند صنعت را‌ رونق داده و مشارکت‌های مردمی در جمع‌آوری نقدینگی‌ها و هدایت آنها به سمت این صنعت بیش از پیش افزایش دهد.

با این توضیحات باید فراموش نکنیم که استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی به تقاضای موثر حمل و نقل هوایی وابسته است به طوری‌که هر چه میزان تقاضا افزایش یابد به تبع آن استفاه از فرودگاه‌ها افزایش و اقتصاد فرودگاه‌ها تقویت می‌شود.

روندهای اصلی حمل و نقل هوایی بین المللی در سال 2015 در جهان

•    ادامه رشد سریع صنعت حمل و نقل هوایی بین المللی همزمان دشواری طی مسیر سودآورشدن بصورت پایدار  
•    دو برابر شدن حجم درآمدهای شرکت های هوایی طی ده سال قبل به عبارت دیگر از رقم 369 میلیارد دلار در سال 2004 به عدد 746 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است. (بر اساس گزارشات منتشر شده توسط یاتا) 
•    بخش اعظم این رشد مرهون شرکت های هوایی ارزان قیمت یا بطور خلاصه LCC است. که در حال حاضر 25% از بازار هوایی بین المللی را در اختیار دارند و بسرعت در بازارهای نوظهور هم گسترش یافته اند. در مرتبه بعدی سهم این رشد متعلق به خطوط هوایی در کشورهای پیشرفته است.  
علیرغم رشد سالانه کماکان حاشیه سود کمتر از 3 درصد است. 
 
ادامه مطلب ...