صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

بررسی علل وقوع سوانح هوایی در نشریه مدیریت استراتژیک



دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران٬ هر ماه اقدام به انتشار ماهنامه ‌یی داخلی تحت عنوان مدیریت استراتژیک می‌کند که در هر شماره به یک موضوع خاص پرداخته و آن را واکاوی و مورد بررسی قرار می‌دهد. این نشریه در نوزدهمین شماره خود به موضوع «مدیریت ایمنی» پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نوزدهمین شماره ماهنامه داخلی مدیریت استراتژیک مباحث مختلفی همچون حرف اول، تعاریف، سیستم مدیریت ایمنی، ساختار سیستم، اقدامات مدیریت ایمنی، اولین خط مشی ایمنی، سوانح هوایی و سخن آخر به چشم می‌خورد. بخشی از محتوای این ماهنامه به آمار و ارقام از وقوع سوانح هوایی در ایران طی سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۳ اختصاص دارد.

  

این نشریه از دید کلی به اقدامات اساسی مدیریت ایمنی در چهار محور سیاست‌ها، سامانه مدیریت مخاطره، تضمین ایمنی و ارتقاء ایمنی می‌پرازد. در بخشی از آن آمده است: «اولین خط مشی ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به منظور فراهم نمودن بستری ایمن، امن و منظم در اعزام و پذیرش مسافر و جابجایی بار از طریق حمل و نقل هوایی و در راستای استمرار ایمنی و الزام به تبعیت از مقررات سیستم‌های مدیریت ایمنی ملی و بین‌المللی ترسیم و متعهد به توسعه مدیریت ایمنی در بخش‌های مرتبط نگاشته شده است.»

ایمنی در تمام فعالیت‌های هوانوردی و فرودگاهی همواره در درجه نخست اهمیت قرار دارد. با اینکه هوانوردی یک صنعت و تجارتی به کل ریسک‌پذیر است، خوشبختانه در وسعت قابل مشاهده‌ای ریسک مرتبط با بهره‌برداری از هواپیما کاهش یافته که به دنبال بررسی آمار در طول تاریخ؛ سفر هوایی ایمن‌ترین راه حمل و نقل معرفی شده است.

با این حال نوسانات زیادی در فضاهای مرتبط با حمل و نقل هوایی وجود داشته و خواهد داشت. البته فرودگاه‌ها با به کارگیری سیستم‌های مدرن ناوبری و امنیتی سعی می‌کنند ایمنی و امنیت را در سطح بالایی تامین کنند.

از زمانی که ایران نخستین تاسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعددی گریبان‌گیر این صنعت شده است. یکی از عمده دلایل وقوع این سوانح در ایران تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران است. بر اساس آماری که نشریه داخلی مدیریت استراتژیک ارایه کرده؛ تعداد تلفات ناشی از سقوط هواپیما از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۳ برابر با ۱۹۸۵ نفر بوده است در حالی که تعداد کل آمار سقوط ۷۴ سانحه بوده و تعداد سقوط‌های پر تلفات (فوت بیش از ۳ نفر) ۳۳ مورد بوده است.

استان‌هایی که طی سال‌های ۵۸ تا ۹۳ بیشترین سوانح را داشتند

استان تهران با ۹ سانحه، استان‌های خراسان رضوی و اصفهان هر یک با ۳ سانحه، استان‌های آذربایجان غربی، کرمان و فارس هر یک با ۲ سانحه بیشترین سوانح هوایی طی سال‌های ۵۸ تا ۹۳ تجربه کردند.

مهمترین علل وقوع سوانح هوایی طی ۵۰ سال اخیر

همچنین بر اساس مطالعات جهانی علل وقوع سوانح هوایی طی ۵۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت که اشتباه خلبان بیشترین سهم معادل ۵۰ درصد ذکر شده است. سهم سایرعلت‌ها در وقوع سوانح هوایی نقص فنی با ۲۲ درصد، شرایط جویی با ۱۲ درصد، خرابکاری ۹ رصد، سایر خطاهای انسانی ۶ درصد و سایرعلل یک درصد تعیین شده است.

سوانح هوایی چه زمان‌هایی رخ می‌دهد

در این مطالعات زمان وقوع حوادث نیز مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعات حاکی از بروز ۲۵ سوانح هنگام فرود، ۱۲ درصد سوانح بر روی باند، ۱۲ درصد سوانح هنگام جدا شدن از باند،۱۱ درصد هنگام حرکت نهایی به سمت باند، ۱۰ درصد سوانح هنگام رسیدن به اوج پرواز، ۱۰ درصد حرکت اولیه به سمت باند، ۸ درصد حوادث هنگام حرکت در ارتفاع، ۸ درصد هنگام ارتفاع‌گیری اولیه و ۴ درصد زمان کاهش ارتفاع رخ می‌دهد. 

منبع : http://www.airport.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد