صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

تعویض هواپیمای پروازی در آسمان

دانشمندان در حال ساخت هواپیماهایی هستند که به مسافران خود اجازه می‌دهند که در بین زمین و هوا به تعویض هواپیما دست زده و راهی مقصدی متفاوت شوند.


تجربه سفرهای هوایی برای انسان‌ها به صورت روزافزونی در حال بهبود است ولی هنوز برای رفتن به مقاصد دوردست با مشکلات فراوانی روبرو هسیتم که می‌توان از میان آن‌ها به مواردی مانند فرود در فرودگاه‌های بین راه برای سوخت‌گیری، تعویض مسیر با تغییر هواپیماها و سرگردانی برای ساعت‌ها در فرودگاه‌های بین‌المللی و ... اشاره کرد.

دانشمندان در راستای رفع این مشکلات به دنبال ساخت هواپیماهای ویژه‌ای هستند که به سادگی می‌تواند تمامی موارد یاد شده را رفع کند. این هواپیماها قرار است تا بتوانند در بین راه به یکدیگر متصل شوند و در صورت نیاز، مسافران بین دو هواپیما جابجا شوند تا نیازی به فرود برای این موضوع نباشد. این موضوع موجب می‌شود تا پروازها با سرعتی بالاتر انجام شده و مواردی مانند استارت و فرود با ظرفیت بالای مسافرین که موجب مصرف بسیار زیاد سوخت می‌شود نیز به حداقل میزان ممکن برسد.

البته برای این کار و برای اینکه بتوان مقاصد طولانی را به‌صورت یکسره و یا با تعویض هواپیما در آسمان طی کرد، باید مشکلی به نام منبع محدود سوخت هواپیما را نیز حل کرد. این امر نیز مدنظر مخترعین قرار داشته است و آن‌ها هواپیماهای خاصی را نیز طراحی کرده‌اند که درست مانند هواپیماهای نظامی می‌توانند سوختگیری را بین زمین و آسمان انجام بدهند.


به این ترتیب تجربه پرواز به مرحله جدیدی وارد می‌شود ولی تمامی این موارد به ابرکامپیوترهای محاسباتی نیاز خواهد داشت تا بتواند برای رفع موانع و حرکت‌های هواپیماها در هنگام اتصال چاره‌ای بیاندیشد و به همین دلیل نیز متخصصان کامپیوتر در این پروژه نقشی ویژه را ایفا می‌کنند. شایان ذکر است که زمان عملیاتی شدن این طرح، هنوز اعلام نشده است.


منبع: جام جم کلیک

زمین دو در فرودگاه تو کیو!

سال 2020 برای بیشتر مردم آینده ای است که زیاد به آن فکر نکرده اند ولی مردم ژاپن و توکیو می دانند که در این سال قرار است بازی های المپیک در آنجا اجام شود ، بنابر این برای مردم این شهر و کشور سال 2020 زیاد هم آینده نیست و از اکنون به فکر آن هستند.


یکی از نمونه های این ماجرا ، فرودگاه توکیو است که در ترمینال 3 یک زمین دو طراحی کرده است. این زمین دو جالب مسافران را به قسمت های مختلف فرودگاه راهنمایی می کنند و به نوعی تبلیغ و تشویق المپیک توکیو هم هستند.

ادامه مطلب ...

نیاز ایران به حداقل 400 هواپیما

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز جمعه اعلام کرد ایران در 10 سال آینده به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز خواهد داشت. 

این نوسازی ضروری است اما تا زمان توافق جامع درباره پرونده هسته ای ایران به حالت تعلیق در آمده است. 

صنعت حمل و نقل هوایی ایران تحت تاثیر تحریم آمریکا قرار گرفته که شرکت های غربی را از فروش هواپیما و قطعات آن به شرکت های ایرانی منع کرده است. 
این تحریم بخشی از ناوگان هوایی ایران را زمین گیر کرده است. 
بخشی از این تحریم بر اساس توافقنامه موقت درباره پرونده هسته ای ایران لغو شد. این توافقنامه که نوامبر 2013 بین ایران و قدرت های بزرگ امضا شد، قطعات و تعمیرات مرتبط با ایمنی را شامل می شود اما فروش هواپیما همچنان ممنوع است. 
ایران و گروه پنج به اضافه یک ( چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان ) قرار است تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی برسند که ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای تهران را در ازای لغو تحریم های بین المللی اعمال شده بعد از 2006 تضمین خواهد کرد. 

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گزارش داد: « ما در 10 سال آینده به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز خواهیم داشت .» 

وی اعلام کرد ناوگان هوایی ایران اکنون از 140 هواپیمای در حال فعالیت تشکیل شده که « بر اساس معیارهای بین المللی مربوط به شاخص جمعیت و مساحت کشور بسیار پایین است .» 
جهانگیریان خاطر نشان کرد بعد از امضای توافقنامه موقت در سال 2013 بسیاری از شرکت های هواپیمایی خارجی « مذاکراتی را با شرکت ها و سازمان های هوایی برای ارزیابی بازار حمل و نقل انجام داده اند .» 

وی گفت: «‌این شرکت ها بر عزم خود را برای گسترش فعالت خود در صورت تغییر اوضاع تاکید کرده اند .» 

امریکا از نوامبر 2013 به بوئینگ و جنرال الکتریک که به ویژه رئاکتور تولید می کند اجازه داده است به ایران قطعات هواپیما بفروشند که این امر زمینه را برای افزوده شدن حدود 10 هواپیما به ناوگان ایران فراهم کرده است. 

ایران برای دور زدن تحریم ها ساخت هواپیمای روس و اوکراینی به ویژه آنتونوف 140 را برای پروازهای داخلی در دستور کار داشته است. تهران همچنین در سال های اخیر هواپیماهای کار کرده به ویژه از ایرباس خریده یا اجاره کرده است. 

صحرای کالیفرنیا در آمریکا محلی برای نگهداری هواپیماهای قدیمی

به گزارش عصرخبر، در این محل، هواپیماهای قدیمی شرکت های مختلف جهان از جمله هواپیمایی انگلیس و چین، نیوزلند و ... نگهداری می شوند تا خریداری به سراغ آن ها بیاید.

هوای خشک و گرم کالیفرنیای آمریکا، بهترین نگهدارنده این هواپیماها در مقابل خورندگی است.
ادامه مطلب ...

شرکت تاو ترکیه عامل استیضاح وزیر دولت خاتمی !

احمد خرم وزیر راه و ترابری سید محمد خاتمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد از پشت پرده استیضاح خود سخن گفته است آنچه که می خوانید بخشی از سخنان ایشان درباره شرکت تاو ترکیه است.


شما همان ابتدا گفتید از مجلس هفتم به بعد، استیضاح‌ها سیاسی بود؛ اما در همین مجلس‌های اصولگرا هم برخی استیضاح‌ها رقم خورد که با وجود حساسیت بالای جامعه منجر به برکناری وزیر نشد. برای مثال استیضاح شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد آن هم‌زمانی که جامعه تحت تاثیر شوک اختلاس سه هزار میلیاردی قرار داشت، در نهایت منجر به رای اعتماد مجدد به وزیر شد.

آقای حسینی خودی بود؛ آنها رفتند لابی کردند. البته برای آقای فرجی‌دانا هم لابی کردند اما مقبول نیفتاد.

یعنی این لابی‌ها برای فرجی‌دانا هم وجود داشت؟

من هم‌زمان وزارتم لابی کردم؛ اما بعد از لابی کردن، به معاون خودم گفتم امروز که هنوز استیضاح اعلام وصول نشده است، این موارد را بنویس که با فضایی که من در مجلس دیدم به این جمع‌بندی رسیده‌ام، اول اینکه استیضاح اعلام وصول می‌شود. دوم اینکه استیضاح رای می‌آورد و با توجه به ارزیابی‌هایم بعد از لابی‌ها گفتم بنویس استیضاح بین 180 تا 200 رای می‌آورد. ببینید من حرکت‌های اجرایی داشتم که جناح اصولگرا به‌شدت مساله پیدا کرده بود. به دلیل اینکه پروژه‌ها را به جای واگذاری، به مناقصه الکترونیک منتقل کردم. من در آن زمان به شرکت‌های حاکمیتی بدون شرکت در مناقصه پروژه واگذار نمی‌کردم.

یکی از آن موارد هم فرودگاه امام بود که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت و در جلسه استیضاح شما هم روی این مساله زیاد بحث شد.

بله. بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم برای فازهای دو و سه و چهار آمده بودند و من به یک شرکت خارجی واگذار کردم. آنها این مساله را به مجلس کشاندند و با وضع قانون، قرارداد امضا شده را باطل کردند. اگر هر کسی ساخت فرودگاه امام را به پیمانکار داخلی می‌داد من آن کار را خیانت به اموال عمومی می‌دانستم.

چرا؟

ما سدساز، سیلوساز، جاده ساز، راه‌آهن‌ساز و تا حدودی بندرساز هستیم اما فرودگاه‌ساز نیستیم. همین حالا فاز یک فرودگاه امام حاکی از این است که ما فرودگاه‌ساز نیستیم. اگر قرار است که فرودگاه بسازیم باید از ساخت فرودگاه‌های کوچک شروع کنیم تا به فرودگاه‌های بزرگ برسیم.

در آن زمان اقدامات شما چگونه بود که با برخوردهایی از سوی برخی نهادها مواجه شدید؟

ما جذب سرمایه‌گذار خارجی کرده بودیم، یک ریال یا یک دلار از جیب کشور خرج نمی‌شد. ما 200 میلیون دلار قرارداد بسته بودیم. دو سال ساخت بود و 9 سال بهره‌برداری. قرار بود بعد از بهره‌برداری هم با 98 درصد استاندارد روز اول تحویل بدهند. استاندارد فاز 2، برابر با استاندارد فرودگاه فرانکفورت بود. نه مثل فاز یک که استاندارد پایینی دارد. ما در 10 درصد آخر آمدیم که خیلی از کارها انجام شده بود. حتی سنگ کف فرودگاه هم بی‌دقتی‌ها و کارهای غیراستاندارد داشت.

ما ساخت فرودگاه امام را به شرکتی واگذار کردیم که کارهای استاندارد انجام می‌دهد، قیمتش هم نصف قیمت شرکت داخلی است و پولی هم قرار نیست پرداخت شود.

هزینه‌های واگذاری به شرکت‌های داخلی چه تفاوتی داشت؟

جهت اطلاع باید بگویم ما برای ترمینال یک، 180 میلیون دلار دادیم در حالی که ترمینال دو به همراه یک هتل 4 ستاره، یک انبار کارگو، به همراه کترینگ فرودگاه با شرکت تاو ترکیه قرارداد 200 میلیون دلاری بستیم که در واقع رقم هزینه ساخت ترمینال، 96 میلیارد دلار بود آن هم 11 سال بعد؛ یعنی ترمینال دو را اگر با داخلی قرارداد می‌بستیم باید 300 میلیون دلار قرارداد بسته می‌شد که با شرکت تاو آن را با 96 میلیون دلار قرارداد بستیم که بقیه آن تا 200 میلیون دلار خدمات دیگر بود. ما این کارها را انجام دادیم، برخی دیدند که چیزی به دست نمی‌آورند و مال بادآورده به کسی نمی‌رسد، بعد به دنبال استیضاح رفتند. برخی از نمایندگان در مجلس هفتم احساس تکلیف کرده بودند.

در واقع آن زمان پشت پرده استیضاح منافعی از این دست بود؟

من یک نکته را بگویم که تا به حال مطرح نکرده‌ام. فاز دو را که با شرکت «تاو» قرارداد بسته بودیم، مدیر «تاو» در فرودگاه امام یک روز همراه با رییس هواپیمایی کشوری آمد به وزارتخانه. معاون من آمد و گفت که مدیر «تاو» گفته است روز قبل یک نفر آمده است با او (مدیر شرکت تاو) صحبت کرده و گفته که شما به پشتیبانی اداری-سیاسی نیاز دارید و گرنه نمی‌توانید در کشور کار کنید، ما در خدمت‌تان هستیم. آمده است از ما پورسانت می‌خواهد، چه کنیم؟ من به معاونم گفتم که از قول من به مدیر «تاو» بگو اگر به کسی پورسانت دادی، قرارداد را لغو می‌کنم و دلیل آن را هم در مصاحبه با رسانه‌ها خواهم گفت. مدیر تاو هم قول داد که چنین کاری نکند. یک هفته بعد نامه‌یی به آقای خاتمی نوشتند که «تاو» شرکت صهیونیستی است؛ و همان مساله باعث شد که فاز دو کلا منتفی شود. الان فاز دو را کسی با یک میلیارد دلار هم حاضر نیست کار کند. در مورد ترمینال 2 هم الان 10 سال است که اتفاقی نیفتاده و هیچ پیشرفتی نداشته است. در حالی که ما اردیبهشت 83 قرارداد نوشته بودیم که اردیبهشت سال 85 تحویل می‌دادند. قرارمان این بود که سال 84 فاز سه و چهار را قرارداد ببندیم که جمعا می‌شد 45 تا 50 میلیون مسافر در سال. قرار بود آن را سه ‌ساله قرارداد ببندیم که در پایان 87 تحویل بگیریم. تمام آن هم سرمایه‌گذاری خارجی بود. در فاز سه و چهار، تاسیسات پروازی هم بود. ما پیش‌بینی کرده بودیم که فاز سه و چهار بین هشتصد میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد که الان کسی با دو میلیارد دلار هم نمی‌سازد. البته آن هم با سرمایه‌گذاری خارجی با 12 تا 13 سال بهره‌برداری بود. بد نیست این مطلب را هم بگویم، نامه‌یی که به آقای خاتمی رییس‌جمهور وقت مبنی بر «صهیونیست» بودن شرکت تاو نوشته شده بود، آقای خاتمی به وزارت اطلاعات ارجاع دادند، وزیر اطلاعات بررسی کرد و در مصاحبه خود گفت ما بررسی کردیم این شرکت هیچ‌گونه وابستگی به صهیونیسم ندارد. به افتتاح که نزدیک شدیم مجدد با وجود اعلام وزیر اطلاعات نامه نوشتند که تاو یک شرکت صهیونیستی است.

البته شاید بخشی از ایرادات همان زمان به بهره‌برداری شرکت‌های خارجی بود؛ همان زمان صحبت‌هایی مطرح می‌شد که می‌خواهند فرودگاه را به خارجی‌ها واگذار کنند.

بهره‌بــرداری که می‌گوییم به این معناست که کار هندلینگ را آنها انجام بدهند، در واقع کارهای خدمات فرودگاهی را چند سال به شرکت خارجی واگذار می‌کردیـم. مجلــس این‌گونه تبلیغ می‌کرد که ما داریم فرودگاه را به اجنبی می‌دهیم در حالی که این‌گونه نبود. در واقع فقط مدیریت خدمات فرودگاه به آن شرکت واگذار می‌شد که الان هم فعالیت‌های خدمات فرودگاهی در اختیار بخش خصوصی است. آن زمان گفتند که فرودگاه را به اجانب واگذار می‌کنند در حالی که مدیریت فرودگاه با خودمان بود. در واقع سیستم اداری فرودگاه در اختیار دستگاه‌های دولتی بود. مثل همان سیستمی که در فرودگاه مهرآباد اداره فرودگاه را در اختیار دارد.

چه سالی بود؟

اواخر سال 82 بود.

برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید

راه اندازی ۳۰ مرکز هوانوردی عمومی و حمل و نقل با هواپیماهای کوچک

طرح کلان ملی راه اندازی مرکز هوانوردی عمومی برای از بین بردن محدودیت مسافرت های شهری هوایی اجرایی شده است در این راستا تا کنون ۱۵مرکز راه اندازی شده و قرار است ۱۵ مرکز دیگر در کشور راه اندازی شود.


یعقوب انتصاری، مسئول کمیته هوانوردی عمومی ستاد توسعه دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص آخرین وضعیت طرح کلان ملی «راه اندازی مراکز هوانوردی عمومی و نهادینه کردن آن در صنعت هوایی کشور» گفت: این پروژه ملی از تیرماه سال ۹۰ از سوی شرکت خصوصی سرمایه گذاری گسترش هوانوردی پارس_ پادیکو و حمایت موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای گسترش  فضانوردی در کشور آغاز شده و به مرحله اجرا رسیده است.


وی با بیان اینکه این طرح کلان ملی دو فاز دارد که فاز اول آن در سال ۹۳ به پایان رسید و فاز دوم آن در سال ۹۴ آغاز می شود، افزود: این شرکت از طریق تسهیلات معاونت توانسته به مراکز هوانوردی عمومی خدمات لیزینگ هواپیما، خدمات دریافت گواهینامه و تجهیزات ارائه کند.


وی با بیان اینکه این طرح برای گسترش و ترویج فرهنگ هوانوردی عمومی کشور است، عنوان کرد: مراکز هوانوردی عمومی برای حمل و نقل بین شهری با استفاده از هواپیماهای کوچک طراحی شده اند که اکنون زیر ساخت های مورد نیاز در ۱۵ استان احداث شده است.


انتصاری با بیان اینکه بنا داریم تا ۱۵ مرکز هوانوردی دیگر را در کشور ایجاد کنیم، اظهار داشت: کاربرد این طرح در آموزش خلبانی، تفریحی و گردشگری است و از این طریق محدودیت های مسافرت از شهری به شهر دیگر نیز برداشته می شود.

 

به گفته وی، اجرایی شدن این طرح کلان ملی در راستای حل مشکلات طراحان، سازندگان، بهره برداران، مراکز آموزش خلبانی و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما است.

مرجع : خبرگزاری مهر

مسافرت هوایی در نوروز تا ۱۰ درصد کاهش یافت

تعداد مسافران نوروزی در سال ۱۳۹۴ که از وسایل حمل ونقل عمومی برون شهری استفاده کردند، در بخش ریلی، جاده‌ای و هوایی نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.

  ادامه مطلب ...

اولین گواهینامه خلبانی


به گزارش تین نیوز، اولین گواهینامه خلبانی PPL صادره از اداره هوانواردی فدرال امریکا در سال 1927 به شماره 1 به نام ویلیام مک کارکم صادر شد.

طرح تشکیل سازمان نظام هوانوردی کشوری

در جامعه هوانوردی بین المللی مشاغل هوانوردی کشوری به جهت اهمیت آن جایگاه ویژه ای دارند. استفاده کنندگان از خدمات حمل و نقل هوایی همواره بر آنها اعتماد نموده و حیات خویش را در اختیار آنها قرار داده و بدون این که حق مناقشه و چون و چرایی برای خویش قائل شوند، آنها را برای انجام هر عملی آزاد گذاشته اند. 
 
ادامه مطلب ...

ضربه استفاده از مدیران غیرمتخصص در بخش هوایی، مخربتر از ضربه تحریم‌ها بود!

تین نیوز | به دنبال سقوط هواپیمای آلمانی،  چهارشنبه گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که در آن آمده بود " شرکت هوایی لوفت هانزا که قبلا اطلاع از بیماری کمک خلبان مقصر در سقوط را کتمان کرده بود اینک اعلام کرده که او بیماری اش را اطلاع داده بود. لوفت هانزا که صاحب جرمن وینگز است هفته پیش گفت که آندریاس لوبیتز برای مدتی دوره آموزش خلبانی را متوقف کرده بود اما نگفت چرا. این شرکت اکنون ای میل هایی به تاریخ ۲۰۰۹ را منتشر کرده که نشان می دهد لوبیتز به مربیانش گفته بود از "افسردگی شدید" رنج می برد."
 پس از انتشار این خبر، اعضای گروه "مدیریت هوایی" که گروهی متشکل از متخصصان بخش هوانوردی و در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال است موضوع لزوم توجه به نیروی انسانی در این بخش را مورد بحث قرار دادند که نظر برخی از اعضای گروه در این مورد در ادامه آمده است:

- در سیستم بسیار پیچیده هوانوردی فرسودگی و تنیدگی کارکنان و اثرات مخرب افسردگی و فرسودگی و استرس به طور علمی ثابت شده و مدیران باید به این موضوع توجه بیشتری بکنند. امروزه نگهداشت منابع انسانی و نقش بسیار مهم منابع انسانی در صنایع و بهره وری صنعت از تکنولوژی و منابع مالی بسیار بالاتر هست و متاسفانه در صنعت هوانوردی به این گزینه توجه جدی نشده است. 
  
ادامه مطلب ...

ظرفیت فرودگاه امام(ره) از ۵میلیون نفر باید به ۳۰میلیون نفر برسد

ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام(ره) سالانه حدود ۵ میلیون نفر مسافر است که حداقل باید به ۳۰ میلیون مسافر برسد.

به گزارش  روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  ضمن اعلام این مطلب گفت: علاوه بر افزایش ظرفیت فرودگاه امام(ره)، فرودگاه مهرآباد نیاز به یک نوسازی دارد زیرا باندهای این فرودگاه از ۴۰ سال گذشته نوسازی نشده ضمن اینکه دسترسی این دو فرودگاه به شهر و اتصال به شبکه مترو نکته بسیار مهمی است.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل هوایی تقریبا بیش از ۴۰ درصد از ناوگان ما زمین‌گیر است، گفت: در حال حاضر با ۶۰ درصد ناوگان موجود که ناوگان پیر و فرسوده‌یی هستند در حال خدمت‌رسانی هستیم و از این رو این بخش دارای مشکلات جدی است.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل هوایی به منظور پاسخگویی به میزان تقاضا حداقل ناوگان موجود باید سه برابر شود و ناوگان فعلی فاصله زیادی تا میزان تقاضای موجود دارد بنابراین توسعه ناوگان بسیار مهم است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان هوایی بسیار گران قیمت است به‌طوری‌که میانگین قیمت یک هواپیمای ایرباس ۳۰۰ نو بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.

آخوندی ادامه داد: بنابراین سرمایه گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی منابع بسیاری می‌خواهد؛ البته در حال بررسی مدل‌های فاینانس و روش‌های تامین مالی جدید هستیم تا بتوانیم از منابع بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در بخش هوایی استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت دهم گفت: البته فرودگاه‌های کشور هم باید تجهیز شوند؛ در حال حاضر حدود ۵۹ فرودگاه در کشور داریم که فقط حدود ۸ فرودگاه اقتصادی هستند و سایر فرودگاه‌ها به دلیل پروازهای کم و محدودیت ناوگان اقتصادی نیستند که اگر تعداد ناوگان را افزایش دهیم می‌توانیم از ظرفیت این فردگاه‌ها استفاده بیشتری کنیم.

دستور رهبری درباره خوش‌آمدگویی مهمانداران

رهبر انقلاب با ابراز ناراحتی از بخش مربوط به آرزوی سلامتی برای ایشان در متن خوش‌آمدگویی مهمانداران هواپیما، دستور حذف سریع این بخش توسط مسئولان مربوط را صادر کردند.


خراسان نوشت: هنگامی که مهماندار هواپیمای مسافربری پرواز عادی تهران - مشهد در خوش‌آمدگویی ابتدایی به مسافران، به سبک معمول برای شادی روح امام و شهدا دعا و سلامتی رهبر انقلاب را آرزو کرد، رهبر انقلاب نیز که مسافر این پرواز بودند، با شنیدن این خوش‌آمدگویی، از بخش آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب ناراحت شدند و دستور حذف سریع این بخش از متن خوش‌آمدگویی مهمانداران توسط مسئولان مربوط را صادر کردند.

یک نکته درس آموز برای ما : چین و سقوط هواپیمای آلمانی در فرانسه

عصر ایران ؛ جعفر محمدی - روز چهارم فروردین، یک فروند هواپیمای مسافری آلمانی بر فراز کوه های آلپ فرانسه سقوط کرد و همه 150 سرنشین آن کشته شدند.

دو روز بعد، مشخص شد که علت سقوط این هواپیما، نقص فنی نبوده است، بلکه کمک خلبان هواپیما در دقایقی که خلبان کابین را ترک کرده بود، اقدام به دستکاری در سیستم کنترل هواپیما کرده و به عمد باعث سقوط آن شده است. این کمک خلبان از بیماری افسردگی رنج می برد و این موضوع را از شرکت هواپیمایی اش پنهان کرده بود.

یک نکته درس آموز برای ما : چین و سقوط هواپیمای آلمانی در فرانسه
 
ادامه مطلب ...