صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

بررسی کاهش سهم مهرآباد در آلودگی هوای تهران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این که برنامه ای برای کاهش سهم مهرآباد در آلودگی هوای تهران در دست بررسی است.
علی محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، در یک نشست خبری در محل چهارمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی، به سوال خبرنگار تین نیوز درباره نقش فرودگاه مهرآباد در آلودگی هوای تهران پاسخ داد.

نوریان گفت: از منظر زیست محیطی، مهرآباد از نقاط آلوده کننده هوای تهران است و طبیعتا باید حجم عملیات این فرودگاه را کم کنیم و این مساله که چطور این عملیات کم شود و چه اقدامی در این راستا کارساز خواهد بود، در دست بررسی است و به محض نهایی شدن، اعلام خواهد شد.
  
وی در این نشست، یکی از مشکلات اساسی صنعت هوایی را مشکلات مالی دانست و گفت: بر اساس ماده 161 قانون بیست ساله توسعه کشور ما باید مرکز اول حمل بار و هاب دوم منطقه در حوزه مسافر باشیم که این کار باید با کمک بخش خصوصی انجام شود.

نوریان افزود: البته بخش خصوصی با توجه به محدودیت های موجود، چه در حوزه قوانین و چه مشکلات ناشی از تحریم، چندان مایل به سرمایه گذاری دراین حوزه نیست و به همین دلیل، اولین اقدام ما باید بحث رگولاتوری و تجدید نظر در قوانینی باشد که در صنعت دست و پاگیرند و باید هرجا مشکلی وجود دارد با کمک دولت و مجلس آن را برطرف کنیم.

وجود بیش از 100 هواپیمای خوابیده در ناوگان
قائم مقام وزیر راه ادامه داد: ناوگان کشور ما هم اکنون ناوگانی قدیمی و مسن است که در شان مردم نیست. از حدود 240 هواپیمای موجود در ناوگان حدود 104 یا 105 هواپیما خوابیده است و سایر ناوگان هم سنی دارد که نمی تواند عملا در رقابت های جهانی وارد شود. بنابراین نوسازی ناوگان باید یکی از اولویت های اساسی ما باشد.

وی با تاکید بر لزوم تقسیم بندی انواع سفرهای پروازی بر اساس کلاس های مختلف گفت: ایرلاین های ما به خاطر مشکلات متعدد اصلا به این موضوعات فکر نکرده اند و هم اکنون پروازهای زیادی در ساعت های غیر پیک داریم که با تعداد مسافر بسیار کم یا خالی پرواز می کنند.

منظورم ادغام نبود؛ تشکیل کنسرسیوم بود
نوریان با انتقاد از رسانه ها در انعکاس نادرست اظهار نظر او درباره تشکیل کنسرسیومی از ایرلاین ها اظهار کرد: متاسفانه دیدم که لغت ادغام به کار برده شد در حالی که من تاکنون این لغت را به کار نبرده ام بلکه منظور من تشکیل اتحادیه یا کنسرسیومی از ایرلاین ها بود برای این که فعالیت های خود را مشترک کنند که در این مکانیزم، دیگر بحث رقابت قیمت مطرح نیست بلکه رقابت ایرلاین ها بر اساس سرویس خواهد بود.

وی با اشاره به همکاری موجود میان وزارت راه با ایرلاین ها برای رفع مشکل بدهی سوخت، افزود: این مساله در کمیته ای در حال بررسی است. همچنین ایرلاین ها در بخش عوارض فرودگاهی نیز بدهی هایی به شرکت فرودگاه ها دارند که برای این موضوع نیز کمیته ای در حال پیگیری است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، وجود برخی مشکلات گمرکی را یکی دیگر از مسائل ایرلاین ها اعلام کرد و گفت: قرار است تسهیلاتی برای رفع مشکلات گمرکی ایرلاین ها گذاشته شود و کارهای گمرکی در فرودگاه ها، شکل مناسبی به خود بگیرد.

ممنوعیت فعالیت ایرلاین ها با کترینگ نامناسب
نوریان کترینگ مناسب را یکی از نتایج مشترک کردن فعالیت ایرلاین ها دانست و افزود: در حال حاضر فقط آسمان و ماهان کترینگ مشترک دارند و هما نیز کترینگ ویژه خود را دارد اما برخی شرکت های دیگر در حالت مطلوبی از نظر کترینگ نیستند که ما، مانع فعالیت آنها خواهیم شد زیرا سلامتی و استاندارد همه موارد پرواز برای ما اهمیت دارد.

وی اشتراک ایرلاین ها در برخی زمینه های فعالیت را از مراحل مقدماتی آزادسازی هوایی دانست و ادامه داد: آزادسازی را نباید صرفا گران شدن قیمت ها دانست، بلکه اگر با مدیریت و زمینه سازی انجام شود، پیش بینی ما این است که منجر به کاهش قیمت ها هم می شود که در راستای این امر، با مدیران همه ایرلاین ها جلسات مشترک و خصوصی برگزار شده است.

فرودگاه امام عجله ای ساخته شد
قائم مقام وزیر راه گفت: فرودگاه امام خمینی(ره) چون در شرایط عجله ای، ساخته و افتتاح شد، کامل نشد، در حالی که مسافران از فرودگاه های استانبول، دوبی، قطر و... به این فرودگاه می آیند و سریع مقایسه انجام می دهند و نباید شرایط نامطلوبی داشته باشد. انشاءالله تا قبل از پایان سال، در این فرودگاه تغییراتی می دهیم تا در شان مردم باشد و تفاوت زیادی نسبت به فرودگاه های معتبر منطقه در این فرودگاه احساس نشود.

کاهش کنترل در فرودگاه امام
نوریان همچنین بر تفاهم صورت گرفته با نیروی انتظامی و گمرک فرودگاه امام برای نامحسوس شدن کنترل در این فرودگاه تاکید کرد.

وی افزود: البته در این راستا باید فرهنگسازی نیز انجام شود و فرهنگ ما نیز باید اصلاح شود. هم اکنون با برخی مسافران تعداد زیادی همراه به فرودگاه می آیند که می خواهند تا خود هواپیما همراه مسافر بروند اما باید فرهنگ سازی شود تا این خداحافظی ها، درب منازل صورت بگیرد.

قائم مقام وزیر راه ادامه داد: علاوه بر فرودگاه امام، در مهرآباد و فرودگاه های شهرستان ها نیز کمیته ای پیگیر مشکلات است، مثلا در برخی فرودگاه ها تابلوها مدت هاست مشکل دارند یا شرایط نامناسبی در فرودگاه هست و این خیلی بد است که ما حرف های بزرگ می زنیم اما مسایل کوچکمان هنوز باقی مانده است که ما حتما پیگیر این مشکلات هستیم.

پای وعده هایم هستم
نوریان افزود: البته می دانم که روزی باید پاسخگوی این وعده ها باشم و پای تمام وعده هایی که می دهم، هستم.

وی درباره شهر فرودگاهی امام نیز گفت: قرار است منطقه آزاد و تجاری در این فرودگاه شکل بگیرد. اکنون ایران ایر یک ترمینال بار در این فرودگاه ساخته که تنها از 5 درصد آن بهره برداری می شود اما قرار است به زودی به بهره برداری کامل برسد. در برنامه ما ایجاد بندر خشک در این فرودگاه نیز وجود دارد که هماهنگی بین مدهای مختلف حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.

افتتاح هتل فرودگاه امام تا 22 بهمن ماه

نوریان با بیان این که هتل فرودگاه امام تا 22 بهمن افتتاح خواهد شد افزود: برای بخش های دیگر این فرودگاه مثلا پلی که فرودگاه را به پارکینگ متصل می کند، سرمایه گذاران اعلام آمادگی کرده اند که این پروژه به زودی موقتا افتتاح می شود اما افتتاح کامل آن به بعد از 22 بهمن موکول خواهد شد.

ترمینال زیارتی فرودگاه امام در مرحله سفت کاری است
قائم مقام وزیر راه ترمینال زیارتی فرودگاه امام را یکی از بهترین ترمینال های زیارتی منطقه دانست و اضافه کرد: سرمایه گذار پیشنهاداتی برای این بخش داده است و در مسیر انتخاب سرمایه گذار هستیم. سفت کاری این ترمینال تمام شده و امیدواریم بتوانیم سریع تر از این ترمینال بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به این که امکانات و سرمایه گذار برای تجاری سازی همه هشت فرودگاه بین الملی کشور وجود دارد، افزود: در نظر داریم با کمک سرمایه گذاران، فرودگاه هایی را که در هفته، دو یا سه پرواز دارند، تبدیل به مراکز توریستی با امکانات رستوران، هتل، فروشگاه های معتبر با برندهای خاص، امکانات ورزشی و ... کنیم که در این زمینه یک مشاور در حال بررسی و کار روی طرح است.

نوریان با بیان این که در اجرای آزادسازی، ایرلاین‌هایی که به مناطق محروم پرواز دارند، یارانه دولتی خواهند گرفت، گفت: ایرلاین‌ها به تعداد مسافری که حمل می کنند، در فاز بعدی آزادسازی، یارانه دریافت خواهند کرد.

برقراری پرواز مستقیم به آمریکا مقدماتی می خواهد
وی درباره برقراری پرواز مستقیم بین ایران- آمریکا نیز گفت: انجام هر پروازی، مقدماتی لازم دارد که شامل هماهنگی بین سازمان‌های هواپیمایی دو کشور، وجود رابطه فنی و اقتصادی بین دو کشور و وجود مجوزهای سیاسی لازم است که ما در بخش خودمان، این زمینه را آماده می کنیم تا هر زمانی که دولت قصد انجام کار را داشت، آماده باشیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرلاین‌ها حداقل نیاز به سه ماه فرصت برای برنامه ریزی هر تغییری را دارند، گفت: شرکت‌های ایران ایر، ماهان و آسمان برای پرواز به آمریکا اعلام آمادگی کرده اند اما در وهله اول وزارت امور خارجه و دولت باید اقدامات سیاسی را در این زمینه انجام دهند.

نوریان یادآور شد: البته مشکلاتی در این زمینه هست مثلا ما در زمینه سوخت هواپیما هم تحریم هستیم، بنابراین اگر قرار شد ایران به آمریکا پرواز داشته باشد باید ابتدا مشکل سوخت آن هم برطرف شود و امیدوارم به تدریج این مشکلات هم حل شود. در این زمینه البته به طور غیر رسمی آمادگی هایی اعلام شده اما این از مسائلی است که هر چه رسانه ای نشود بهتر است و هرچه بیشتر درباره اش بنویسیم بیشتر کمک کرده ایم که انجام نشود!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد