صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

حکم سازمان هواپیمایی که رونق را به حمل و نقل هوایی ترکیه بخشید

سال‌هاست که ایرلاین‌های ایرانی اجازه ورود به خاک آنتالیا را ندارند اما بر خلاف آن ایرلاین‌های ترکیه‌ای با استفاده از غیبت ایرلاین‌های ایرانی تمام سودها و ارز آوری‌ها را در جیب خود جای داده و از تمامی پتانسیل‌ها برای تبلیغات و جذب مسافران ایرانی در راستای سفر آنتالیا بهره می‌جویند.

دبیر گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «باید در خصوص این اجحافی که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تحمیل می‌شود بازنگری‌هایی صورت گیرد در غیر این صورت فقط سود آن برای ترکیه و ضرر آن برای ایران خواهد بود.» 
  
هرساله تعداد بیشماری از هموطنان مان از یک‌سو به کشورهای حاشیه خلیج فارس و از سوی دیگر به ترکیه می‌روند. کارشناسان حوزه گردشگری، آمار گردشگران ایرانی خروجی را تا 2 میلیون نفر در سال تخمین می زنند که در تابستان‌ها و نوروز به ترکیه رفته‌اند. اما در این میان بیش ازاین که ایرلاین های ایرانی از این سفر سودمند شده و به نحوی ارز آوری درکشور را حفظ کنند ایرلاین های ترکیه ای در ایران سود کرده و گوی رقابت را در کشور میزبان ربوده اند. 
  
کارشناسان صنعت گردشگری می گویند در سال 1384 وزارت راه و ترابری سابق طی یک اقدامی از پیش تعیین و برنامه ریزی نشده پرواز ایران ـ آنتالیا را به حالت تعلیق درآورده و دلیل آن را وجود سواحل در ترکیه عنوان کرده است. لذا این ممنوعیت که شامل ایرلاین های ایرانی می شد نه تنها منجر به توسعه و آبادانی روستاهای ترکیه ای بلکه منجر به ارز آوری برای این کشور شد بدون این که ایران در این امر سهمی داشته باشد. 
  
چرا این چنین است؟ سوالی است که سازمان هواپیمایی کشور باید پاسخ دهد اما به نظر می رسد تا امروز باید تجدید نظری در خصوص انجام می شد اما نه تنها سازمان هواپیمایی تاکنون در این خصوص وارد نشده بلکه حکم به محدودیت ایرلاین‎های ایرانی نیز داده است. 
  
این که ایران و ترکیه به علت نقاط اشتراکشان از سالهای دور بایکدیگر مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشتند بر هیچ کس پوشیده نیست و اگر امروز هم در مروادات صنعت هوانوردی با یکدیگر رقابت می کنند و گویا همیشه هم مسافران این ایرلاین میهمان  برای جابجایی و سفر به ترکیه بیشتر است هم جای تعجبی ندارد. به هر حال ابلاغیه سازمان هواپیمایی است و پیروی از آن واجب. 
  
«مجتبی احمدی»، دبیر گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: «هنوز معلوم نیست به چه علت پرواز تهران ـ آنتالیا معلق شده اما مشکلی است که برای ایرلاین های ایرانی نوعی بحران محسوب می‌شود چرا که در این مسیر مسافران ایرانی بسیاری تردد می کنند و این سودآوری به جای قرار گرفتن در جیب ترکیه می‌تواند در جیب ایرلاین‌های ایرانی رود. .» 
  
وی در بخش دیگری از سحنانش با اشاره به این که هر سال نزدیک به 2 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه مسافرت می‌کنند ابراز کرد: «اما به دلیل ممنوعیت فرود هواپیماهای ایرانی در آنتالیا بسیاری از آنها در اطراف شهرهای اطراف آن یعنی در اسپارتا یا استانبول فرود می‌آیند و مجبورند مسیر طولانی را با خودرو تا آنتالیا سفر کنند و این موضوع نه تنها منجر به آبادانی شهرهای اطراف آنتالیا شده بلکه به جز خستگی پیامدهای دیگری برای مسافران ایرانی ندارد.» 
  
احمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که اما این محدودیت‌ها برای پروازهای ایرانی مانع از آن نشد که ایرانی‌ها به این کشور سفر نکنند اضافه کرد: «فقط در این میان ایرلاین‌های ایرانی متضرر شدند چرا که مسافران و گردشگران ایرانی به هر قیمتی که بود خود را به ترکیه و آنهم به آنتالیا می‌رساندند.» 
  
به گفته دبیر گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نطام، در این میان بسیاری از گردشگران ایرانی که مایل نبودند سختی راه را متحمل شوند ترجیح دادند با ایرلاین‌های ترکیه به این کشور سفر کنند. 
  
احمدی با بیان این‌که با تلاش 8 ساله ایران تمامی جاده‌ها، فرودگاه‌ها و هتل‌های شهرهای رابط ایران و ترکیه چون استانبول، اسپارتا و بودروم آباد شد اذعان کرد: «به نظر می‌رسد اگر قرار است ممنوعیتی باشد باید شامل ایرلاین‌های ترکیه‌ای هم باشد. و اگر قرار است ممنوعیتی نباشد پس باید برای هیچ‌کدام از این ایرلاین‌ها  اعمال نشود.» 
  
او  با بیان این‌که به نظر تصمیم اتخاذ شده در 8 سال گذشته اقدامی به جا نبوده است به اصلاح این تصمیم تاکید کرد و گفت: « انتظار می‌رفت با ورود و حضور دولت تدبیر و امید تفکرات باطلی که طی سال‌های گذشته اتخاذ شده بود اصلاح شود و پیشنهاد می‌شود برای رفع مشکل هیاتی از کارشناسان در این خصوص اعمال نظر و بازنگری انجام دهند. تا پیش از این به مسافران ایرانی مشکلات و ضررهای مالی تحمیل نشود»
مرجع : خبرگزاری میراث فرهنگی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد