صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

فرودگاه (فیلم)


فرودگاه
Airport film.jpg
پوستر فیلم فرودگاه
کارگردانجرج سیتون
تهیه‌کنندهراس هانتر
نویسندهآرتور هیلی (کتاب)
جرج سیتون (فیلمنامه)
بازیگرانبرت لنکستر
دین مارتین
ژاکلین بیسه
هلن هایز
جورج کندی
جین سیبرگ
موسیقیآلفرد نیومن
فیلم‌برداریارنست لاستزلو
تدویناستوارت گیلمور
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز
تاریخ‌های انتشارژانویه ۱۹۷۰
مدت زمان۱۳۷ دقیقه
کشور ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
بودجه۱۰ میلیون دلار
فروش۱۰۰٬۴۸۹٬۱۵۰ دلار (آمریکا)

فرودگاه (انگلیسی: Airport) نام فیلمی است آمریکایی در ژانر حادثه‌ای که کمپانی یونیورسال آنرا در ۱۹۷۰ و بر اساس کتابی به همین نام از آرتور هیلی ساخته است. کارگردانی فیلم بر عهدهٔ جرج سیتون بوده و بازیگرانی همچون برت لنکستر، دین مارتین، جورج کندی، جین سیبرگ و هلن هیز در آن ایفای نقش کرده‌اند. داستان فیلم درارتباط با مدیر فرودگاهی است که می‌خواهد فرودگاه خود را با وجود کولاک برف شدید و مشکلات دیگر باز نگاه دارد و در همین زمان مقاطعه‌کار ورشکسته‌ای که امید دارد بیمهٔ عمرش پس از مرگش به همسرش برسد می‌خواهد یک بوئینگ ۷۰۷ مسافربری را منفجر کند.

موفقیت فیلم فرودگاه مسئولین کمپانی یونیورسال را برآن داشت تا سه دنبالهٔ دیگر بر این فیلم بسازند. همچنین این فیلم در ۱۹۷۱ نامزد دریافت جایزه اسکار در چندین رشته از جمله بهترین فیلم بوده و هلن هایز جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در آن دریافت داشته است.

خلاصه داستان

مل بیکرزفلد مدیر فرودگاه بین‌المللی و پر ترافیک لینکلن است که گرفتار کولاک شدید برف شده و تمام تلاش خود را می‌کند تا فرودگاهش بر روی پروازها بسته نشود. کاپیتان ورنون دمرست شوهر خواهر مل است که با او درگیری داشته و دو مرد روابط خوبی با یکدیگر ندارند. همان شب قرار است که کاپیتان دمرست به طور آزمایشی با پروازه شمارهٔ ۲ هواپیمایی ترنس گلوبال به مقصد ایتالیا پرواز نماید تا گواهینامهٔ بالاتر خلبانی خود را دریافت دارد. در بین مسافران هواپیما یک مقاطعه‌کار بازنشسته به نام گوئررو نیز هست که کیف کوچکی را با خود حمل می‌کند. او که تمام دارایی باقی ماندهٔ خود را صرف بیمه کردن خویش نموده است امید دارد تا با مرگش تمام حق بیمهٔ عمرش به همسرش برسد و به همین منظور می‌خواهد که هواپیما را منفجر کند. اما پس از پرواز هواپیما نقشه‌اش برملا شده و در حین کشمکش برای گرفتن کیف حاوی بمب از او ضامن آن رها شده و بمب منفجر می‌شود. گوئررو به خارج از هواپیما کشیده می‌شود و هواپیما که دچار آسیب شدید شده، چاره‌ای جز فرود اضطراری در فرودگاه برف گرفتهٔ مل را ندارد. اما تنها باند موجود فرودگاه به سبب خارج شدن و گیر کردن هواپیمای دیگری در گل و شل بسته شده و تلاش‌ها برای بازکردن آن بی نتیجه مانده‌است. سرانجام جو پترونی لحظه‌ای پیش از فرود پرواز شمارهٔ ۲ موفق به حرکت دادن هواپیمای در گل گیرکرده شده و بوئینگ ۷۰۷ ترنس گلوبال موفق به فرود می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد