صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

آمار ترافیک مسافری بین المللی در ماه سپتامبر توسط یاتا




در ماه سپتامبر، تقاضا برای سفرهای هوایی بین المللی 3/5 درصد افزایش یافت و افزایش ظرفیت ها نیز 7/5 درصد بود که این امر موجب شد ضریب حمل بار با کاهش 2/0 درصدی، به 5/80 درصد برسد. آمار ترافیک هوایی بین المللی را با جزئیات آن به رشد زیر است:
 

 
شرکت های هواپیمایی آسیا-اقیانوسیه: در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، این شرکت ها شاهد رشد 8/4 درصدی تقاضا برای سفرهای بین المللی بودند. هر چند این میزان افزایش در مقایسه با رشد ماه اوت ضعیف تر ارزیابی می شود، اما آنچه مهم است سیر صعودی تقاضا در ماه های اخیر است که امری مثبت تلقی می شود و بیانگر پتانسیل های مناسبی برای تقاضا در منطقه است که از مهم ترین آنها می توان به فعالیت های رو به رشد تجاری اشاره کرد که موجب افزایش تقاضا برای سفرهای بین المللی در این نقطه از جهان شده است. در این میان، ظرفیت ها نیز 2/7 درصد افزایش یافت که این امر موجب شد ضریب حمل بار در این منطقه با کاهش 7/1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 2/76 درصد برسد.
شرکت های هواپیمایی اروپا: این شرکت ها در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، به رشد 9/3 درصدی دست یابند اما بدیهی است در مقایسه با رشد 0/7 درصدی ماه اوت، افت محسوسی داشته اند. در این میان، هر چند نباید از تبعات اعتصاب 14 روزه کارکنان ایرفرانس به راحتی گذشت، اما واقعیت این است که فارغ از موارد مشابه، اقتصاد منطقه یورو روزهای خوبی را سپری نمی کند چرا که به اصطلاح در حال احیا شدن است. شاخص ها بیانگر آن است که بحران روسیه-اوکراین، تحریم های مرتبط با آن، و مهم تر از همه، همچنین تضعیف اعتماد به نفس مشتریان که قبلا تا حدی بهبود یافته بود، حتی بر آلمان که قدرتمندترین اقتصاد منطقه یوروست، تاثیر گذاشته است. در این منطقه، با وجود افزایش 6/2 درصدی ظرفیت ها، ضریب حمل بار با افزایش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 7/84 درصد رسید که بالاتر از هر منطقه دیگری است.
شرکت های هواپیمایی آمریکای شمالی: رشد تقاضا برای سفرهای بین المللی در این منطقه 1/2 درصد بود. با وجود این، حجم داد و ستدهای تجاری در این منطقه رو به افزایش است و روند فعالیت های تجاری، مثبت ارزیابی می شود. در این منطقه، افزایش ظرفیت ها 8/3 درصد بود که موجب شد ضریب حمل بار با کاهش 4/1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 4/82 درصد برسد.
شرکت های هواپیمایی خاورمیانه: این نقطه از جهان موفق شدبا رشد 8/15 درصدی، بار دیگر گوی سبقت را از رقبا برباید و عنوان "بیشترین رشد ترافیک مسافری بین المللی" را به خود اختصاص دهد. اقتصاد قدرتمند کشورهای منطقه و رشد صادارات از این کشورها موجب شده است تا شرکت های هواپیمایی مستقر در این بخش از جهان، از این فرصت نهایت استفاده را ببرند. رشد ظرفیت های شرکت های هواپیمایی این منطقه 9/14 درصد و ضریب حمل بار با افزایش 6/0 درصدی، 78 درصد گزارش شده است.
شرکت های هواپیمایی آمریکای لاتین: رشد تقاضا برای سفرهای بین المللی 6/4 درصد بود که در مقایسه با رشد 3/8 درصدی ماه اوت، افت محسوسی به شمار می رود. این در حالی است که رشد اقتصادی برزیل همچنان "ضعیف" است و شاخص های مختلف اقتصادی نیز از تشدید این ضعف خبر می دهند. در این میان، فقط حجم تجارت منطقه ای است که اندکی بهبود نشان می دهد. افزایش ظرفیت ها در این بخش از جهان، 9/4 درصد و ضریب حمل بار با افزایش 6/0 درصدی، 78 درصد گزارش شده است.
شرکت های هواپیمایی آفریقا: این منطقه شاهد افزایش 8/1 درصدی درآمد بر کیلومتر مسافر بود که در مقایسه با رشد هفت درصدی ماه اوت، رشد بسیار پایینی محسوب می شود. بدیهی است که در اقتصاد نمی توان توقف یا کاهش آنی رشد را به تغییر روند یا موارد مشابه نسبت داد. این در حالی است که شیوع ویروس ایبولا هم نمی تواند عامل مهمی در کاهش شدید رشد ترافیک بین المللی این منطقه به حساب آید چرا که این مورد صرفا به سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون محدود می شود و مهم تر از همه، نقش این کشورها در مجموع ترافیک هوایی بین المللی قاره سیاه، بسیار اندک است. اما واقعیت این است که بروز مشکل در روند توسعه اقتصادی برخی کشورهای این قاره، می تواند عاملی در کاهش یا توقف سیر صعودی پروازهای بین المللی تلقی شود. در این میان، فقط آفریقای جنوبی است که موفق شده است از رکود اقتصادی "فرار کند" که همین امر باعث شده است این کشور کمترین میزان کاهش را در سفرهای هوایی بین المللی داشته باشد. افزایش ظرفیت ها در این منطقه 6/2 درصد و ضریب حمل بار با افزایش 6/0 درصدی نسبت به سپتامبر گذشته، 5/70 درصد گزارش شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد