صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

جزئیات سوانح هوایی ایران 140

هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد مدل ایرانی آنتونوف 140 ساخت اوکراین است که توسط شرکت هواپیمایی هسا (سپاهان) در ایران مونتاژ می شود.

به گزارش تین نیوز، هواپیمای آنتونوف در دو گروه جت و توربو ساخته می‌شود که از سال 1387 رسما ساخت و تولید آن در ایران آغاز شد. 

ایران۱۴۰ هواپیمایی کوتاه‌برد با دو موتور است که قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاه های خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری می‌باشد. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار و یا هر استفاده شود.

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونه ارتقایافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.
   

 
شرکت هسا با تغییر نام به سپاهان، فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت و مونتاژ بالگرد، هواپیماهای نظامی و آموزشی، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای مسافربری ادامه داد و در کنار آن خدمات مهندسی، فنی و تجهیزاتی هواپیماهای فعال را نیز برعهده دارد. 

در واقع هسا جزو قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است که بیشتر در حوزه خدمات مهندسی و فنی هواپیمایی فعالیت می کند، و پروازهایی را در نقاط مختلف کشور و بیشتر در برد محدود، مدیریت می‌کند. 

تا قبل از سانحه دیروز شرکت های هواپیمایی ایران ایرتورز، هواپیمایی سفیران و هواپیمایی سپاهان از این هواپیما جهت حمل مسافر استفاده می‌کردند. روز گذشته در پی حادثه سقوط هواپیما در تهران رئیس جمهور دستور داد تا زمان رسیدگی کامل به این سانحه، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد. 

جزئیات سوانح هواپیمایی ایران 140
هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد یکی از 9 فروند، در ناوگان هوایی ایران است. تاکنون 3 فروند از این هواپیما در ایران سرنگون و در یک مورد هم به دلیل نقص فنی منجر به فرود اضطراری در فرودگاه اراک شده است. 

در دیماه 1381 سرنگونی یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 در نزدیکی اردستان 42 کشته برجای گذاشت. در این هواپیما شماری از کارشناسان هوافضای اکراینی و روسی حضور داشتند که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران سفر کرده بودند. 

همچنین در سال 1384 یک هواپیمای آنتونوف 140 خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با 23 مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون و تمامی مسافران آن کشته شدند.

در سال 1387 پرواز آزمایشی ایران 140 با 5 سرنشین در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند. این سانحه هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت های هواپیمایی که شامل یک استاد و 4 خلبان در حال گذراندان دوره های آموزشی، برای ورود به ناوگان این شرکت بودند. 
همچنین در همین سال یک فروند هواپیمای آنتونوف اوکراین به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطرای در کی اف اکراین شد.

روز گذشته نیز یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت سپاهان به مقصد طبس، پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی شد و در منطقه شهرک آزادی تهران سقوط کرد. این سانحه 39 کشته و 9 زحمی در پی داشت.

گفتنی است این نوع از هواپیما طی سالهای اخیر دچار سوانح جبران ناپذیری شده و در اکثر سوانح از کار افتادگی موتور، علت اصلی سقوط هواپیما اعلام شده است. آنتونوف 140 اوکراینی سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد است، حال سوال اصلی اینجاست با توجه گرمای شدید در فصل تابستان، آیا این نوع هواپیما با شرایط اقلیمی ایران سازگار است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد