طبق آخرین آمار سازمان هواپیمایی کشوری، هماکنون در
ایران 219 فروند هواپیمای فعال وجود دارد؛ یعنی هواپیمایی که در چرخه
پروازی کشور پرواز میکند. در مجموع 91 فروند هواپیما نیز غیرفعال است. در
میان ناوگان هوایی کشور، هواپیماهای غربی نظیر ایرباس، بوئینگ، فوکر و
امدی نقش پررنگی دارد؛ به طوری که سهم هواپیماهای شرقی در این ناوگان (در
بخش تجاری و مسافری غیرنظامی) بسیار به صفر نزدیک است.
یکهتازی ایرباس و بوئینگ
به ترتیب سهم و نقش هواپیماها، ایرباس به لحاظ تعداد فروند و
تعداد مدل در صنعت هوایی ایران یکهتاز است. در مجموع 66 فروند ایرباس در
شش مدل مختلف در کشور وجود دارد. مدلهای متنوعی ازA-300 گرفته تا A-340.
شرکت ماهان نزدیک به نصف این ایرباسها یعنی 32 فروند را در اختیار دارد و
پس از آن هما با 24 فروند قرار دارد، بنابراین هما در این بخش قافیه را
باخته است، ضمن اینکه قدیمیترین شرکت هواپیمایی ایران ایرباس مدل جدید
A-340 را نیز در اختیار ندارد. بقیه ناوگان ایرباس نیز به تناسب در اختیار
دیگر شرکتهای هواپیمایی کوچکتر قرار دارد.
* بوئینگها
پس از ایرباس نوبت به بوئینگ میرسد. در مجموع 30 فروند بوئینگ در چهار مدل 707 تا جمبوجت 747 در ناوگان هوایی کشور وجود دارد.
اما درباره ناوگان بوئینگ، ماهان قافیه را به هما باخته است.
ایرانایر 13 فروند و ماهان پنج فروند از مدلهای مختلف بوئینگ را در
اختیار دارند.
بقیه ناوگان بوئینگ هم فقط در اختیار سه شرکت آسمان، ساها و معراج است که البته هیچکدام از این شرکتها دارای جمبوجت 747 نیست.
فوکر در رتبه سوم
پس ازاین دو هواپیما، پرنده هلندی فوکر در رتبه سوم قرار
میگیرد. در ناوگان کشور 53 فروند فوکر وجود دارد که بیشترین آن متعلق به
هماست. حال آن که رقیب این شرکت یعنی ماهان فاقد این هواپیماست.
بازار هوایی کشور
نگاهی کلی به بازار هوایی کشور نشان میدهد ایرانایر و
ماهان رقابت تنگاتنگی با هم دارند، اما بازهم سابقه هما باعث شده که این
شرکت از ماهان پیشی بگیرد.
براساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری، میزان پروازهای داخلی و خارجی مولد درآمد هما از ماهان بیشتر بوده است.
در بخش پروازهای داخلی تا اول امسال، ایرانایر 29هزار و 195
پرواز و ماهان 21 هزار و 532 پرواز انجام داده است. در بخش پروازهای
بینالمللی نیز هما 11 هزار و 659 پرواز و ماهان ده هزار و 66 پرواز انجام
داده است. با این حال نگاهی به ارقام، تفاوت چندانی را نشان نمیدهد و این
دو رقیب تقریبا شانه به شانه یکدیگر در حال حرکت هستند. ضمن این که هما در
بازار پروازهای داخلی با رقبای قدرتمندی چون آسمان و ایرانایر تور نیز
مواجه است که هرچند پرواز بینالمللی ندارند و از این حیث از کل سهم بازار
هما عقب هستند، اما در بازار داخلی برای خود وزنهای قابل محاسبه محسوب
میشوند.
مرجع : سایت خبری جام جم