صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

رونمایی از دستورالعمل تأسیس شرکت‌های هواپیمایی

باحضوروزیر راه و شهرسازی از دستورالعمل جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی رونمایی شد.
به گزارش ایسنا، صبح امروز (شنبه) به مناسبت هفته حمل و نقل از دستوالعمل جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

بر اساس بخشی از مفاد این دستورالعمل، شرکت‌های هواپیمایی ملزم شدند تا علاوه بر افزایش سرمایه خود در شش ماه آینده، آن را به حداقل سرمایه مورد نیاز برای اداره مستقل یک شرکت هواپیمایی برسانند.
در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، علیرضا جهانگیریان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فروگاه‌های کشور نیز حضور داشتند.

منبع: ایسنا

هواپیمای مسافربری بدون پنجره!!!

ایده شگفت‌انگیز اما عجیب هواپیماهای مسافربری بدون پنجره، می‌تواند آینده حمل و نقل هوایی را رؤیایی کند. این ایده از نمایشگرهای OLED بدون درز که سرتاسر کابین مسافران را در بر می‌گیرد، شکل گرفته و به عنوان نمایشگری مجازی از محیط بیرون یا اطلاعات و سرگرمی می‌تواند مورد توجه واقع شود.

Windowless Airplane Cabin

Windowless Airplane Cabin

  ادامه مطلب ...

بزرگترین آبشار سرپوشیده در بهترین فرودگاه شیشه‌ای جهان

بهترین فرودگاه جهان در آینده، یک سازه عظیم شیشه‌ای و فولادی است که در 10 طبقه احداث خواهد شد.

فرودگاه Jewel Changi سنگاپور سال 2014 بعنوان بهترین فرودگاه جهان معرفی شد؛ مسئولان قصد دارند با توسعه این فرودگاه، ظرفیت جابجایی مسافر را از 17.7 میلیون به 24 میلیون مسافر افزایش دهند. 

بزرگترین آبشار سرپوشیده در بهترین فرودگاه شیشه‌ای جهان

در پروژه گسترش ظرفیت فرودگاه، ترمینال جدیدی در کنار ترمینال فعلی ساخته شده و تا سال 2018 به بهره‌برداری خواهد رسید. 

بزرگترین آبشار سرپوشیده در بهترین فرودگاه شیشه‌ای جهان

  ادامه مطلب ...

نگاه نو به صنعت هوانوردی کشوری

روز هفتم دسامبر سالروز امضای کنوانسیون هوانوردی کشوری بین المللی (شیکاگو-1944) از طرف سازمان ایکائو به عنوان روز جهانی هوانوردی کشوری شناخته شده است که در عموم کشورهای جهان در این روز بزرگداشت صنعت هوانوردی مورد توجه قرار می گیرد.
در این راستا می توان به عناوینی اشاره داشت که فراهم آوردن الزامات اجرایی شدن آنها در جهت ارتقای کیفی و کمی صنعت هوانوردی کشوری موثر خواهد بود.
1- تدوین راهبردهای بهره برداری در صنعت هوانوردی کشوری به منظور برخورداری از یک برنامه اجرایی منسجم و یکپارچه
2ـ بازنگری در ساختار کلی صنعت هوانوردی به منظور تعیین روابط مناسب میان نهاد حاکمیتی و متصدیان متعدد در زمینه های فرودگاهی، هوانوردی، حمل و نقل هوایی، ساخت و تولید، آموزش و پژوهش
3ـ شفاف سازی وظایف حاکمیت و تصدی در صنعت برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های متصدی مانند شرکت فرودگاه های کشور و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
4ـ تفکیک وظایف تصدی خدمات مدیریت فرودگاهی و خدمات هوانوردی در دو شرکت مستقل
5ـ بازنگری در قوانین و مقررات و استانداردهای هوانوردی به منظور انطباق با پیشرفت های جهانی و هماهنگ با استانداردهای بین المللی
6ـ برقراری ایمنی هوایی با استمرار تنظیم استانداردها و اعمال صحیح آنها به ویژه در بخش حمل و نقل هوایی با بکارگیری ناظران با تجربه و مورد اعتماد و وثوق صنعت
7ـ برقراری روش ها و به کارگیری ابزارهای لازم از جمله امکان به کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه (بالای 20 سال سابقه فعالیت) و نظام پرداخت حقوق و .... برای تقویت وظایف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری از طریق اصلاح مقررات
8ـ اصلاح روابط ناظرین سازمان هواپیمایی کشوری با متصدیان صنعت هوانوردی به منظور اعمال صحیح نظارت از طریق اصلاح روش ها
9ـ استفاده از خبرگان و نخبگان صنعت برای مشاوره از طریق تشکیل اتاق فکر و تقویت نهادهای مردمی مانند انجمن علمی حمل و نقل هوایی و سایر انجمن های صنفی
10ـ تقویت شورایعالی هواپیمایی کشوری از طریق تشکیل کمیته های تخصصی و تنظیم دستورکار بر مبنای وظایف آن شورا برای تعیین خط مشی های اجرایی و انجام هماهنگی با دستگاه های مرتبط
11ـ تشکیل کمیسیون مستقل بررسی سوانح هوایی
12ـ واگذاری وظایف اجرایی مرتبط با دفاتر خدمات مسافرت هوایی به انجمن های صنفی
13ـ ایجاد تسهیلات به منظور تشکیل کانون موسسات وسایل پرنده فوق سبک و واگذاری بخشی از وظایف اجرایی به آن به منظور گسترش هوانوردی همگانی و پروازهای تفریحی و ورزشی و تقویت پایه های آموزشی خلبانی
14ـ تقویت ارتباط با سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) و حضور جدی در اجلاس ها و استفاده متقابل در جهت ارتقای منافع ملی کشور
15ـ تقویت ارتباطات بین المللی بویژه با سازمان های هواپیمایی کشوری منطقه و برقراری خطوط هوایی در مسیرهای متعدد بین المللی
16ـ تقویت روابط و ایجاد هماهنگی میان نهادهای بخش هواپیمایی کشوری و هواپیمایی نظامی به منظور رفع موانع برای تقویت زمینه های تجاری هوانوردی
17ـ ایجاد گارد واحد هوانوردی از طریق ادغام نیروی انتظامی و حفاظت هواپیمایی به منظور کاهش موازی کاری و هزینه ها و اصلاح ساختار و مقررات مربوطه
18ـ گسترش فعالیت های آموزشی و پژوهشی و مطالعاتی صنعت هوانوردی
19ـ ایجاد تسهیلات لازم به منظور آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر از جمله خلبان و ... از طریق موسسات غیر دولتی
20ـ ساماندهی نیروی انسانی آموزش دیده به منظور اشتغال در صنعت هوانوردی داخلی و همچنین صادرات نیروی کار با تنظیم سیاست های صحیح اشتغال
21ـ تدوین طرح نظام هوانوردی کشوری به منظور همکاری با نهاد حاکمیتی و همچنین حمایت از حقوق مصرف کننده و ارایه کننده خدمات
22ـ بازنگری در فعالیت شرکت های هواپیمایی ایرانی به منظور ارایه خدمات ایمن هوایی و اصلاح اختیارات تعیین شده آنها متناسب با امکانات و تسهیلات فنی و عملیاتی موجود
23ـ تقویت بخش تعمیر و نگهداری هواپیما از طریق ایجاد نهادهای تخصصی و با تجربه خصوصی و واگذاری امکانات و تسهیلات به آن
24ـ فراهم آوردن زمینه های لازم برای اصلاح ساختار داخلی شرکت های هواپیمایی ایرانی با همکاری آنها و ساماندهی آنها در گروه های مختلف به لحاظ نوع حمل و نقل هوایی
25ـ فراهم آوردن زمینه های مشارکت میان شرکت های هواپیمایی ایرانی و خارجی به منظور استفاده از هواپیماهای مناسب آنها
26ـ ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه در زمینه تامین ناوگان هوایی
27ـ ایجاد زمینه های لازم برای ورود هواپیماهای جدید به منظور کاهش هزینه های شرکت های هواپیمایی از طریق اصلاح روش ها
28ـ رفع موانع انحصارات دولتی از جمله انجام پروازها و خدمات پشتیبانی زمینی و ... از طریق اصلاح مقررات و روش ها
29- مساعدت برای ایجاد شرکت های تاکسی هوایی و ورود هواپیماهای سبک از 4 تا 50 صندلی
30ـ برقراری تدریجی و با برنامه سیاست آسمان باز در مسیرهای خارجی و اعطای حق آزادی پنجم به منظور تمرکز پروازهای ترانزیتی (عبوری با توقف و بدون توقف) از طریق فضای هوایی و فرودگاه های ایران به منظور ایجاد قطب هوایی منطقه و رفاه و آسایش و صرفه اقتصادی مسافران
31ـ تقویت زمینه های آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی همراه با پیش بینی مقررات لازم برای اعمال نظارت برآن در جهت پیشگیری از تخلفات
32ـ ایجاد بستر مناسب برای مدیریت یکپارچه در فرودگاه ها از طریق اصلاح مقررات و روش ها
33ـ اقدام صحیح برای اصلاح ساختار داخلی و واگذاری شرکت های هواپیمایی دولتی به بخش خصوصی همراه با فراهم آوردن زمینه فعالیت برای آنها
34ـ اقدام برای مدیریت غیر متمرکز فرودگاه ها از طریق ایجاد شرکت های فرودگاهی منطقه ای و یا استانی و تجاری سازی آنها
35ـ تسهیل راه اندازی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به منظور اداره فرودگاه و واگذاری فرودگاه مهرآباد به آن و راه اندازی فوری منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی
36ـ واگذاری تدریجی مدیریت فرودگاه ها به بخش خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها

منبع :  تین نیوز، علیرضا منظری

نخستین خلبان زن مسلمان

لیلا محمدبیگوا (Leyla Məmmədbəyova) خلبان آذربایجانی و نخستین خلبان زن مسلمان و اولین خلبان زن در تاریخ منطقهٔ قفقاز، جنوب و شرق اروپا و آسیای میانه بود. او اولین پرواز خود را در باشگاه حمل و نقل هوایی محمدبیگوا در سال ۱۹۳۱ در باکو انجام داد.

Leyla Mammadbeyova.JPG

لیلا محمدبیگوا تحصیلات هوایی خود را سال ۱۹۳۲ در یک باشگاه هوانوردی در مسکو ادامه داد و در ۱۷ مارس ۱۹۳۴ میلادی با هواپیمای U2 روسیه موفق به پرواز شد. وی برترین خلبان زن در اتحاد شوروی پس از نینا کامنه وادان می‌باشد.

لیلا محمدبیگوا چندی بعد به تنها معلم خلبانی و آموزش هواپیما در قفقاز مبدل شد و در طول دوران تدریسش ۴۰۰۰ چترباز را آموزش داد که از میان این تعداد دو نفر موفق به دریافت نشان افتخار «قهرمان اتحاد شوروی» شدند.

هفت درس بزرگ امارات

عصرایران ؛ جعفرمحمدی - این روزها مردم امارات، در حال سپری کردن جشن های استقلال کشور خود هستند؛ کشوری که در 43 سالی که از استقلالش گذشته، توانسته است بیش از بسیاری از ممالک دارای تاریخ و تمدن و وسعت، بدرخشد و سری در میان سرها داشته باشد.
درس های بزرگ امارات
سرزمینی که امروز به نام "امارات متحده عربی" شناخته می شود، یک قرن پیش، موطن بادیه نشیانی بود که به سختی روزگار می گذراندند. قحطی دهه های 1930 و 1940 میلادی  عرصه را چنان بر مردمان آن دیار تنگ کرد که چاره ای جز سرخ کردن و خوردن ملخ های پرشمار بیابان نداشتند.

با این حال، مردم آن سرزمین، خود را محکوم به گم شدن در میان توفان های شن و محو شدن در تاریخ ندانستند. آنها تصمیم گرفتند خاک را به طلا تبدیل کنند و بی هیچ مبالغه ای این کار را کردند و از این رو ، پر بیراه نیست به مردم این سرزمین و حاکمان دوراندیش آن لقب کیمیاگر داد.
  ادامه مطلب ...

هواپیمایی با سرعت 5632 کیلومتر در ساعت

هواپیمایی با قابلیت پرواز به هر نقطه از دنیا در چهار ساعت

محققان انگلیسی موتور موشک جدیدی طراحی کرده‌اند که درصورت نصب بر روی هواپیما، امکان سفر به اقصی نقاط دنیا در مدت زمان چهار ساعت را فراهم می‌کند.

موتور موشک Sabre‌ توسط محققان شرکت هوافضای Reaction Engines انگلیس و با حمایت مالی آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ طراحی شده است.

این موتور موشک می‌تواند سرعت هواپیما را به پنج برابر سرعت صوت برساند؛ در اینصورت یک هواپیمای مسافربری با 300 مسافر از اروپا تا استرالیا را در مدت زمان چهار ساعت طی خواهد کرد.

 


==

ادامه مطلب ...

استعفا و عذرخواهی عمومی مدیر "هواپیمایی کره" به دلیل تأخیر 20 دقیقه ای

مدیر اجرایی "شرکت هواپیمایی کره” به دلیل ایجاد تاخیر در یکی از پروازهای این هواپیما،  (۱۲ دسامبر-۲۱ آذر) از سمت خود کناره‌گیری و به خاطر کارش به صورت عمومی عذرخواهی کرد.
 
به گزارش تقاطع، "چو هیون-آه” روز جمعه‌ی گذشته (۵ دسامبر-۱۴ آذر) یک مهمان‌دار پرواز نیویورک به سئول شرکت هواپیمایی تحت مدیریتش را به خاطر عدم سرو کردن آجیل در کاسه اخراج کرده و باعث تاخیر ۲۰ دقیقه‌‌ای این پرواز شده بود.


این ماجرا که رسانه‌های کره جنوبی به آن لقب "خشم آجیل” داده‌اند، زمانی اتفاق افتاد که پرواز شماره ۸۶ در حال بلند شدن از فرودگاه "جان اف کندی” شهر نیویورک بود. در این هنگام، یک مهمان‌دار مرد این پرواز که نامش اعلام شده، بسته‌ی فندق استرالیایی را در مقابل خانم "چو” که در "فرست کلاس” نشسته بود گذاشت که این موضوع این مدیر ۴۰ ساله‌ی شرکت کره‌ای را خشم‌گین کرد.

او بر سر مهمان‌دار فریاد می‌زد که دستور‌العمل را رعایت نکرده و باید آجیل را در ظرف سرو می‌کرده است. وی سپس از مهمان‌دار خواست تا راهنمای خدمات داخل پرواز شرکت را بیاورد و در آن دستور‌العمل مربوط به سرو آجیل را پیدا کند. ناتوانی مهمان‌دار در پیدا کردن این دستور‌العمل، باعث خشم بیشتر خانم "چو” شد و او همان‌جا مهمان‌دار را اخراج کرد و از خلبان خواست تا به سالن فرودگاه برگردد تا وی را پیاده کند.
   ادامه مطلب ...

رتبه بندی 18 وزارتخانه براساس بودجه پیشنهادی/ جایگاه وزارت راه و حمل و نقل در لایحه بودجه 94

طی روزهای گذشته، دولت همانند سال قبل تلاش کرد تا لایحه بودجه 94 را به موقع به مجلس تقدیم کند. ارقام بودجه های پیشنهادی، بیانگر افزایش سهم وزارتخانه ها نسبت به سال جاری است که کاملا طبیعی به نظر می رسد اما در این میان جایگاه وزارت راه و شهرسازی و حمل و نقل که به دلیل ادغام همچنان در سایه راه و مسکن به سر می برد، کجاست؟

به گزارش تین نیوز، براساس آنچه از افزایش ارقام بودجه اعلام شده، وزارتخانه های بهداشت که بیشترین مانور اقدامات دولت یازدهم بر روی این وزارتخانه بوده با حدود 70 درصد بالاترین میزان افزایش را نسبت به سال قبل داشته و وزارت ورزش و جوانان به ترتیب با 53.5 درصد رشد در رتبه دوم قرار دارد. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حدود 8 درصد و  وزارت جهاد کشاورزی با حدود 9 درصد، کمترین افزایش بودجه پیشنهادی را دارا بوده اند. در این میان بودجه وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه 94 از رشد 36 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار شده است.
  ادامه مطلب ...

تدوین بسته "حقوق مسافر"

مقصود اسعدی سامانی  از برگزار ی نشست مشترک انجمن شرکت های هواپیمایی با مدیران سازمان هواپیمایی کشوری با هدف تدوین بسته "حقوق مسافر"خبرداد .
 
وی افزود که پیش نویس این بسته در مراحل کارشناسی بوده که پس از  بررسی نهایی وقانونمندشدن آن به صورت دستورالعمل به شرکت های هواپیمایی و مسافران اعلام خواهد شد.
 
اسعدی سامانی، با بیان اینکه این بسته تدوین حقوق مسافر،دارای بندهای مختلفی است، تصریح کرد که یکی  از  این موارد مهم، آشنایی مسافر با حقوق خود در قبال شرکت های هواپیمایی و بالعکس است.
 
وی، ادامه داد: طبق مواد مندرج در این بسته،در صورت بروز تاخیر از سوی شرکت هواپیمایی، مسافر امکان تعقیب حق خود از شرکت های هواپیمایی را خواهد داشت.

مرجع : نسیم

راه اندازی خط پروازی مستقیم بین ایران و سه شهر آلمان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان از راه اندازی خط پروازی مستقیم بین ایران و سه شهر آلمان خبر داد و گفت: برای نخستین بار خط مستقیم پروازی بین دوسلدورف - مشهد راه اندازی خواهد شد.
 
علی ماجدی روز یکشنبه در همایش تجاری ایران و آلمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، تصریح کرد: یک شرکت آلمانی از اواخر ژانویه پنج پرواز مستقیم را شروع خواهد کرد که دو پرواز به طور مستقیم بین تهران - برلین، دو پرواز بین تهران - دوسلدورف و یک پرواز نیز بین دوسلدورف - مشهد خواهد بود.
 
وی سپس به درخواست شرکت لوفت هانزا برای اورهال کردن هواپیماهای ایرانی اشاره کرد و گفت: بزودی حدود 150 دستگاه ام .آر.آی، 300 دستگاه سی. تی. اسکن و 30 دستگاه بت. اسکن که قرارداد آن با آلمان منعقد شده وارد کشور خواهد شد.
 
سفیر ایران در آلمان مسایل بانکی را مهمترین مشکل فراروی همکاری های دو کشور دانست و گفت: در این زمینه مذاکرات خوبی با معاون وزیر دارایی آلمان صورت گرفته است که بزودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

مرجع : خبرگزاری ایرنا

لزوم راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبری و برنامه‌ریزی حمل و نقل و راهداری

◄ لزوم راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبری و برنامه‌ریزی حمل و نقل و راهداری


با توجه به نقش برجسته و ممتاز حمل و نقل جاده ای در اقتصاد کشور، حرکت این زیربخش در مسیر توسعه ضرورتی مسلم است و بر این اساس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان دستگاه متولی امور حمل و نقل جاده ای کشور باید برنامه های خود را در چارچوب اسناد بالا دستی تهیه و تدوین نماید. پیشنهاد حاضر جایگاه زیر بخش حمل و نقل جاده ای در برنامه کلان توسعه کشور را نشان می دهد که با توجه به اسناد بالادست نظیر سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سیاست کلی نظام در زمینه حمل و نقل و نیز سیاست کلی برنامه پنجم توسعه و طرح جامع حمل و نقل ترسیم شده است. 

نکته ای که در استراتژی تدوین این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفته است بحث ملاحظات اقتصادی است. بدین مفهوم که کلیه فعالیت های حمل و نقل جاده ای و پروژه ها باید از توجیه اقتصادی برخوردار باشند و منافع اجرای آن بیش از هزینه های آنها باشد. بحث مصرف انرژی، ایمنی، محیط زیست از دیگر بحث هایی است که در حمل و نقل جاده ای مطرح است. همچنین بحث عرضه و تقاضا از بحث های مهم دیگری است که مورد نظر کارشناسان اقتصادی حمل و نقل می باشد. بدین مفهوم که چگونه امکاناتی را ایجاد کنیم که با تقاضای موجود تناسب داشته باشد و در نهایت افزایش بهره وری و ارتقای خدمات از ضروریات این بخش از حمل و نقل کشور است که تماما جهت دهی های کلی برنامه راهبردی برای سازمان را مشخص می‌کند. 
یقینا تدوین برنامه های راهبردی مستلزم برخورداری از یک ساختار منسجم در سازمان می باشد که در حال حاضر این موضوع با چالش جدی مواجه است. 
  ادامه مطلب ...

طبقه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی با رویکرد هوشمندی رقابتی

نظر به نقش برجسته صنعت حمل و نقل هوایی در اقتصاد ملی و جهانی و پیوند ناگسستنی و روز افزون این صنعت با مقوله توسعه یافتگی، افزایش توان رقابتی شرکت های هواپیمایی همواره در تعامل با رشد اقتصادی و توسعه پایدار ملی بوده است که این مهم مستلزم هوشمندی رقابتی شرکت ها مبنی بر شناخت صحیح جایگاه خود و رقبای فعال در صنعت و سپس تدوین سیاست ها و استراتژی های بهینه است. از اینرو هدف از مقاله حاضر ارائه بینشی وسیعتر از سطوح رقابتی شرکت های هواپیمایی با تاکید بر رویکرد هوشمندی رقابتی در صنعت هواپیمایی می باشد. نتایج حاصل از بررسی شاخص های کمی و کیفی با استراتژی های شرکت های هواپیمایی گویای قابلیت طبقه بندی عملکرد رقابتی شرکت های هواپیمایی در سطوح سه گانه پیشرو، پیرو و پسرو است. بدین ترتیب که شرکت های پیشرو حائز قدرت برتر رقابتی هستند و هر شرکت هواپیمایی توانسته بواسطه شناسایی جایگاه رقابتی خود نسبت به طبقه پیشرو، توانمندی و قابلیت های سازمانی را بر مبنای شاخص های عملکردی در جهت تثبیت یا بهبود عملکرد ارتقا بخشد. 
  ادامه مطلب ...

اولین فرودگاه کنترل از راه دور در جهان


399339_882

به تازگی محققان در یک فرودگاه کوچک به نام ” Ornskoldsvik” در سوئد با استفاده از آنتن های مخابراتی، دوربین های دیجیتال، میکروفن و انواع حسگرها امکان کنترل پرواز ها را از راه دور فراهم کرده اند.

این فرودگاه به عنوان اولین فرودگاه کنترل از راه دور در دنیا معرفی شده است .

در حال حاضر این فرودگاه مراحل فاز آزمایشی خود را طی می کند و تا سال آینده هدایت از راه دور پرواز ها به طور کامل در فرودگاهی دیگر اجرا خواهد شد.

399336_605

399340_494