وی یادآور شد: قیمتها بر اساس فاکتورهای متنوعسازی پیشبینی شده که بر اساس زمان پرواز و خرید بلیت متفاوت است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: موضوع طراحی هواپیمای 150 نفره در هیات
دولت به تصویب رسیده که تا پایان سال کار طراحی آن در کشور انجام میشود.
علیرضا
جهانگیریان -معاون زیر راه و شهرسازی - در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد:
بخشهای صنعتی مربوطه برای ساخت این هواپیما با چند کشور در حال مذاکره
هستند.
وی با بیان اینکه بعد از هواپیمای ایران 140، طراحی
هواپیمای 150 نفره در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با رفع
گلوگاههای تحریم، بتوانیم در بخش طراحی و ساخت هواپیما هم مثل بخشهای
صنعتی دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به طور قطع قیمت بلیت بالاتر از میزان فعلی خواهد شد.
احمد
مجیدی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اگر بخواهیم انتظار داشته باشیم که
هواپیماهای مناسبتر و جدیدتری وارد ناوگان هوایی کشور شوند طبیعتا
شرکتهای هواپیمایی باید پول بیشتری بابت خرید بپردازند؛ بنابراین باید
آمادگی داشته باشیم که نرخ متعادل شود.
وی با بیان اینکه در دنیا
پروازهای داخلی همیشه گرانتر از پروازهای خارجی هستند، یادآورشد: به دلیل
اینکه هزینه بیشتری برای نشست و برخاست و تردد هواپیماها پرداخت میشود
پروازهای داخلی گرانتر از پروازهای خارجی هستند.
مجیدی درباره
توافقات اخیر در ژنو و لغو تحریم واردات قطعات هواپیما به کشور گفت: با
برداشته شدن تحریم واردات قطعات هواپیما، طبیعی است که قطعات مورد نظر به
سهولت در اختیار شرکتها قرار میگیرد.
سه شرکت Lockheed Martin ،Northrop Grumman و بوئینگ تا پایان سال 2010 این هواپیماهای مفهومی را طراحی کردند و هر سه موفق شدند یک قرارداد همکاری را با ناسا به امضا برسانند. برپایه این قرارداد همکاری، تحقیق، توسعه و آزمایش این هواپیماهای مفهومی در سال 2011 آغاز میشود و بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که این هواپیماها تا 14 سال آینده به پرواز درآیند.
ایرشو یا به اصطلاح خودمون همان نمایش هوایی، یکی از بخش های
مهم صنعت هوانوردی جهان است که همه ساله در نقاطی از کشورهای دنیا برگزار
می شود که در این میان نمایشگاه هوایی پاریس از مهمترین آنها محسوب شده و
افراد زیادی از سراسر جهان برای تماشا و خرید از این نمایشگاه ها به فرانسه
می روند. کشور شیخ نشین امارات هم به یمن اقتصاد به اصطلاح درخشان خود،
مدتی است نمایشگاه هوایی در دبی به راه انداخته و با نمایش انواع
هواپیماهای جنگی، مسافربری، حمل و نقل، هلیکوپتر و حتی هواپیماهای سبک
مشتاقان فراوانی را به کشور خود جلب کرده است.
فراموش نکنیم که این
گونه نمایشگاه های هوایی علاوه بر جذب توریست، به دلیل حضور کارشناسان صنعت
هوانواردی و خریداران هواپیما درآمد ارزی فراوانی به دست می آورد. افزایش
قیمت نفت و سرعت گرفتن روند رشد اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس از یک سو و
موقعیت استراتژیک این منطقه در مسیر اروپا و آسیا از دیگر دلایل رونق
صنایع هوایی کشورهای منطقه است.
ادامه مطلب ...
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آزادسازی نرخ
بلیت ایرلاینها گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیاز به اقتصادی آزاد
دارد چرا که در اقتصاد دولتی نمیتوان نرخهای آزاد را اعمال کرد.
حامد
قادرمرزی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، افزود: با
آزاد سازی نرخ بلیت ایرلاینها شرکتهای هواپیمایی به سمت رقابتی شدن حرکت
کرده و بخش خصوصی نیز در این بخش وارد میدان خواهد شد، اما در اقتصاد متکی
به دولت، بخش خصوصی کاملا در حاشیه قرار خواهد گرفت.
ادامه مطلب ...
|
|
- سناریو1: آزاد سازی باعث افزایش تقاضا در فرودگاههای بزرگ کشور و نیاز به افزایش ظرفیت در آنها خواهد گردید.
با توجه به تغییر در شبکه پروازی کشور و تمایل شرکتهای هواپیمایی بر تمرکز بر مسیرهای پر تقاضا و سودآور که غالبا یک سوی آن یکی از فرودگاههای بزرگ کشور می باشد، احتمالا این فرودگاهها با افزایش تقاضا برای استفاده از زیرساختهای فرودگاهی مانند پارکینگ، خدمات ناوبری هوایی، خدمات هندلینگ و غیره مواجه خواهند شد و برای تامین آن باید ظرفیت های خود را افزایش دهند.
ادامه مطلب ...
بررسی نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برخی کشورها نشان میدهد پس از آزادسازی، نرخ تا یکسوم قیمتهای قبل از آزادسازی کاهش یافته البته آزادسازی الزاماتی دارد که تجهیز ناوگان، تغییر شبکه هوایی و توسعه حمل و نقل ترکیبی برخی از این موارد است.
آزادسازی، تنظیم رقابتی قیمتهای تحت کنترل و واگذاری تعیین قیمت به نیروهای بازار کار است.
آزادسازی در حمل و نقل هوایی «داخلی» شامل آزادسازی در تعیین قیمت، آزادی در تعیین مسیر و آزادی در ورود و خروج از بازار است
موضوع آزادسازی نرخها بخصوص قیمتهای حمل و نقل جزو اهداف قانون برنامه است و در این قانون بر متنوعسازی نرخها در سال اول برنامه و آزادسازی در سال سوم برنامه پنجم تأکید شده است.
در این خصوص در بخش حمل و نقل، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از ابتدا بر این موضوع تأکید داشت و یکی از برنامههای خود را زمینهسازی برای اجرای مناسب این موضوع و عملیاتی کردن آن عنوان کرده بود.