خزانه ملی مالزی در 30 اوت 2014 برابر با 9 شهریور 1393 یک برنامه اجرایی دوازده ماده ای در طول مدت سه سال(دوره بازسازی 2015-2017) را به منظور نجات خط هوایی ملی از ورشکستگی مطلق و همچنین بازگشت ان به یک بنگاه اقتصادی با سود آوری مستمر و پایدار اعلام کرده است.
این برنامه شامل تاسیس یک شرکت جدید از درون شرکت فعلی و انتقال تدریجی و متناسب عملیات و نیروی انسانی به بخشهای مختلف شرکت نوبنیاد است.
شرکت جدید موظف است ساختار عملیاتی و هزینهای خود را با نرم های بینالمللی و الگوهای رقابتی و رایج در صنعت حمل و نقل هوایی بینالمللی تطبیق دهد.
با این پیش شرط ها خزانه ملی مالزی مبلغی در حدود 2 میلیارد دلار در این طرح سرمایهگذاری می کند.
مدیرعامل خزانه ملی مالزی معتقد است تضمینی برای موفقیت این طرح متصور نیست در حالیکه نقش هواپیمایی ملی مالزی در توسعه همه جانبه کشور ، یک نقش حیاتی، بی بدیل و غیر قابل انکار است.
این برنامه همچنین تاکید و توجه جدی بر وفاق ملی همه دست اندر کاران و مقامات ارشد کشور و مشارکت مستمر و دلسوزانه در بازسازی خط هوایی ملی بعنوان نماد ملی کشور مالزی دارد.
این طرح 12 مادهای شامل:
1- تاسیس شرکت جدید تا پایان سال 2014 و انتقال کلیه دارایی ها و تعهدات شرکت فعلی به شرکت جدید تا اول ژوئیه 2015 با هدف سودآور نمودن آن در یک دوره سه ساله (دوره سودآوری 2017-2019)و در پایان این دوره مجری طرح در صورت مناسب بودن صورتهای مالی شرکت جدید موظف به فروش سهام آن به خریداران و شرکای استراتژیک است.
2- تزریق منابع مالی نقدی به میزان 2 میلیارد دلار
3- تنظیم مجدد خط مشی عملیاتی شرکت با تاکید بر گسترش شبکه پروازهای منطقهای و همزمان مشارکت با سایر شرکتها در اتحادیه مربوطه در پروازهای بینالمللی دوربرد و بر اساس پیمان استاندارد کد مشترک پرواز و به عبارت دیگر قطع پروازهای بینالمللی دوربرد که زیان ده هستند.
4- مجتمع سازی ساختمان های متعدد فعلی محل استقرار در مرکز و ساماندهی محل های جغرافیایی متعدد در سایر کشورها
5- بهبود، تقویت و تضمین کیفیت در حوزه های ایمنی، یکپارچگی مدیریت، بهبود سامانه های عملیاتی و کنترلی، اعلام منشور حاکمیت مطلوب و اخلاق حرفهای توسط هیئت مدیره جدید و همچنین پذیرش داوطلبانه استانداردهای جدید یاتا در حوزه ایمنی تحت عنوان Enhanced -IATA Operational Safety Audit و یا به اختصار E- IOSA
6- بازخوانی و بازنگری اساسی کلیه قراردادهای موجود و تمدید و تجدید آنها بر اساس نرم ها و اصول اقتصادی و مقررات تجاری محور جهت خلق فرصت های جدید
7- تغییرات اساسی در تیم رهبری شرکت جدید و انتخاب مدیر ارشد اجرایی (CEO) جدید از تاریخ اول ژوئیه 2015
8- تعدیل نیروی انسانی تا سقف 14000 نفر از 20000 نفر فعلی یعنی کاهش 30 درصدی
9- بهسازی نیروی انسانی از طریق بهبود روشهای فعلی مدیریت منابع انسانی بویژه از طریق ایجاد کار گروه های تخصصی در همه بخشهای شرکت جدید
10- بازآموزی، توسعه مهارت های شغلی و ایجاد اشتغال مناسب از طریق سرمایهگذاری های جدید در مرکز بازآموزی مهارت های تخصصی شرکت جهت اندسته از کارکنانی که در مرحله نخست به شرکت جدید منتقل نشدهاند.
11- حمایت و پشتیبانی دولت مالزی در تصویب طرح های ویژه جهت نجات خط هوایی ملی کشور با هدف تسهیل طرح بازسازی ساختاری شرکت در یک بستر امن و مطمئن و در بازه زمانی مقرر از طریق تاسیس کمیسیون ملی حمل و نقل هوایی در بالاترین سطح اجرایی
12- انتشار گزارش عملکرد و پیشرفت طرح جهت اطلاع عموم و همچنین نظارت مستمر و حسابرسی دورهای جهت اطمینان از تحقق کلیه مفاد طرح از سوی مراجع ذیربط
در پایان، نکات کلیدی طرح فوق در سخنرانی اینجانب در نشست خرداد سال گذشته انجمن علمی حمل و نقل هوایی ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.