صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

شرکت فرودگاه‌ها؛ کیسه‌یی خالی و نگاهی نیازمندانه به مجلس



حسن قربانی- مجلس شورای اسلامی بعد از تب و تاب انتخابات اخیر، آرام آرام موضوع دخل و خرج کشور را در دستور کار قرارداده و با بررسی لایحه بودجه سال 95 می‌رود تا میزان بودجه، درآمد و هزینه‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی را مشخص و در نهایت با جرح و تعدیل لایحه بودجه، تکلیف مالی این دستگاه‌ها را روشن کند.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌عنوان قلب تپنده صنعت هوانوردی کشور و ویترین تمام نمای توسعه کشور از جمله دستگاه‌هایی است که دراین لایحه اشاره‌یی غیر مستقیم و تلویحی به بودجه آن شده است. بر اساس مصوبات قانونی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهعنوان یک شرکت تخصصی موظف به کسب درآمد و هزینه کردن آن در موارد تعیین شده قانونی است که از آن جمله می‌توان به ایمنی، کارآمدی و رقابت پذیری صنعت هواپیمایی کشوری، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و فرودگاه‌ها، سامانه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری و توسعه کریدورهای هوایی، افزایش ترانزیت بار و مسافر هوایی و پروازهای عبوری و همچنین تجاری سازی فرودگاه‌ها اشاره کرد.

 

 

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای سر و سامان دادن به وظایف اصلی خود در سال آینده با بودجه یا به عبارتی با "درآمد" احتمالی 1500 میلیارد تومانی روبروست. این درحالی است که هزینه‌های مدیریت 53 فرودگاه با 7000 کارمند در کنار کسر شدن بخش‌هایی از این درآمد در طول مسیر پر فراز و نشیب سال آینده، راه تنفس را برای این شرکت در سال آینده تنگ و تنگ‌تر کرده است.

برداشت 330 میلیارد تومانی از درآمدهای شرکت بابت مالیات و سود سهام، همچنین بدهکار کردن 100 میلیاردی تومانی شرکت در همین زمینه در سال 94 و پیشبینی برداشت 600 میلیارد تومانی در سال جدید، جداشدن درآمدهای 400 میلیارد تومانی فرودگاه امام‌خمینی"ره" از درآمدهای کلی شرکت، تامین850 میلیارد تومان هزینه جاری و تامین فلایت چک و افزایش 200 میلیارد تومانی هزینه‌های جاری سال 95 از جمله هزینه‌هایی است که به احتمال زیاد، کیسه شرکت را خالی می کند و موجب دراز شدن دست نیاز شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به سمت منابع مالی دیگر می شود که در حال حاضر وجود خارجی ندارند. 

این در حالی است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مجبور به ارائه سالانه 360 میلیارد تومان خدمات رایگان به بخش‌های نظامی و پرداخت هزینه 200 میلیارد تومانی خدمات امنیتی است و جمع مطالبات (سخت وصول) این شرکت از شرکت‌های هواپیمایی نیز روز بروز بیشتر می شود.

 جمع و تفریقی ساده نشان می‌دهد که با این میزان درآمد و آن میزان هزینه، آینده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باید بیش از همیشه مورد توجه و حساسیت از طرف دستگاه‌های قانونگذار از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

در این میان با توجه به اینکه کمیسیون عمران بر اساس مصوبه‌یی با قرار گرفتن شرکت فرودگاه‌ها در شمول "ماده 5 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام خدمات مالی کشور" موافقت کرده و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز با نگاهی واقع بینانه با برداشت 30 درصدی از درآمد پروازهای عبوری از حساب شرکت فرودگاه‌ها و انتقال به ارتش موافقت نکرده اند، در صورت نگاه مثبت کمیسیون تلفیق مجلس و دیگر نمایندگان محترم در صحن مجلس، این موضوع می‌تواند مسیر آینده این شرکت را از لحاظ درآمدی هموار کند. این نگاه مثبت باید به گونه ای باشد که بتواند شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را "مشمول ماده 5 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر وارتقای نظام خدمات مالی کشور" کند و از طرفی "مانع کسرشدن درآمدهای این شرکت به هر شکل ممکن" شود.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امیدوار است در سایه نگاه واقع بینانه و مصوبات آگاهانه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بتواند همچنان در راه انجام وظیفه قانونی خود و اعتلای صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور گام بردارد.

آسمان ایران نیازمند حس برتر، واکنش به‌موقع و اندیشه متهعد  متخصص برای رقابت در دنیای پر تلاطم صنعت هوانوردی امروز است و این مهم جز با توجه به‌موقع مسئولان قوا به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نیازهای ضروری آن امکان پذیر نیست.

منبع : http://www.airport.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد