صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

طرح تشکیل سازمان نظام هوانوردی کشوری

در جامعه هوانوردی بین المللی مشاغل هوانوردی کشوری به جهت اهمیت آن جایگاه ویژه ای دارند. استفاده کنندگان از خدمات حمل و نقل هوایی همواره بر آنها اعتماد نموده و حیات خویش را در اختیار آنها قرار داده و بدون این که حق مناقشه و چون و چرایی برای خویش قائل شوند، آنها را برای انجام هر عملی آزاد گذاشته اند. 
  
در مقابل کارکنان صنعت هوانوردی کشوری نیز تکالیفی دارند و لازم است که از تخصص علمی و تجربی کافی برخوردار بوده تا استفاده کنندگان از خدمات از خطرات ناآگاهانه آنان با اصول علم هوانوردی محفوظ مانده و همواره سعی و تلاش صادقانه انسانی خویش را در جهت مصلحت آنان به کار بندند. 

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده حاکمیت دولت نقش تنظیم مقررات هوانوردی و نظارت بر اجرای فعالیت های متصدیان و هماهنگی امور با سایر سازمان ها و نهادهای دولتی و برنامه ریزی کلان را به عهده داشته و سایر بازیگران به عنوان نهادها و شرکت های متصدی از جمله شرکت های هواپیمایی، شرکت های فرودگاهی، موسسات آموزشی و سایر شرکت ها و موسسات خدمات فرودگاهی و غیره فعالیت های اجرایی بخش را انجام می دهند. بدیهی است تمامی افراد شاغل در این سازمان ها، نهادها، شرکت ها می توانند کارکنان شاغل هوانوردی کشوری محسوب شوند. 

علاوه بر این که دولت به عنوان حاکمیت برای اجرای وظایف خود نیازمند دیدگاه های مشورتی کارکنان متخصص و افراد با تجربه در زمینه هوانوردی کشوری می باشد، کارکنان شاغل در سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی نیز احتیاج به حمایت تخصصی دارند. کارکنان در این صنعت همانند سایر کارکنان بر اساس مقررات و ضوابطی به کارگیری شده و دارای وظایفی بوده و مانند هر انسان دیگری ممکن است مرتکب خطا و اشتباه شوند. در بعضی از مواقع نیز علیرغم سعی و تلاش آنها عدم وقوع هر گونه اشتباهی امکان دارد که عملکرد آنها منجر به ایراد خسارات مالی و جانی به مسافران شود. از طرف دیگر برای بررسی حوادث و سوانح هوایی ضروری است تا یک هیات بررسی سانحه مستقل به موضوع رسیدگی و دیدگاه های کارشناسانه خود را ارایه نماید. 

در واقع صیانت جامعه و حفظ و حمایت حقوق مصرف کننده و همچنین ارایه کننده خدمات ایجاب می نماید تا نظام هوانوردی کشوری تعریف و سازمان مستقلی با اهداف و وظایف مشخص به نام سازمان نظام هوانوردی کشوری تاسیس گردد. البته در سال های گذشته قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، قانون تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان و ... به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هم اکنون به صورت قانونی در حال اجرا بوده و دارای منافع مهم اجتماعی و در راستای کوچک سازی دستگاه دولتی و استفاده از تجربیات و دانش کارشناسان خبره و سپردن بخشی از فعالیت ها به نهادهای مردمی به شمار می روند. 

چارچوب طرح تشکیل سازمان نظام هوانوردی کشوری که در صورت لزوم می تواند تدوین گردد شامل موارد زیر خواهد بود: 
1ـ نظام هوانوردی کشوری عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آیین نامه ها، استانداردها و تشکل های حرفه ای و صنفی و علمی که در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر در این طرح تدوین و به مورد اجرا گذاشته می شود. 
2ـ اهداف آن عبارتند از تلاش برای 
ـ ارتقای سطح دانش هوانوردی کشوری 
ـ پیشبرد و اصلاح امور هوانوردی کشوری 
ـ حسن اجرای قوانین و مقررات و استانداردها و ضوابط امور هوانوردی کشوری 
ـ همکاری هر چه بیشتر شاغلین حرفه هوانوردی با دستگاه های اجرایی دولتی در رفع کاستی ها 
ـ صیانت جامعه از طریق نظارت و همکاری برای بهبود آموزش و پژوهش هوانوردی کشوری 
ـ حفظ حقوق استفاده کنندگان و ارایه کنندگان خدمات حمل و نقل هوایی و هوانوردی و فرودگاهی 
ـ حفظ و حمایت از حقوق صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه هوانوردی کشوری 
3ـ به منظور تامین مشارکت هر چه سریع تر کارشناسان در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف آن در سطح کشور سازمان نظام هوانوردی کشوری و در هر استان سازمان نظام هوانوردی کشوری استان طبق مقررات قانونی و آیین نامه اجرایی آن تاسیس شود که غیر انتفاعی بوده و اعضای آن انتخابی هستند و سازمان تابع قوانین و مقررات عمومی حاکم بر موسسات غیرانتفاعی می باشد. 
4ـ تمامی اتباع ایرانی شاغل در امور هوانوردی شامل خلبان ها، کارکنان مراقبت پرواز، کارکنان الکترونیک هواپیمایی، کارکنان فنی هواپیما، کارکنان بازرگانی و اداری و حقوقی هواپیمایی و سایر متخصصین مربوطه می توانند عضو این سازمان باشند. 
5ـ این سازمان دارای شورایعالی نظام هوانوردی کشوری و کمیسیون های مشورتی تخصصی، هیات انتظامی رسیدگی به تخلفات حرفه ای، کمیسیون بررسی حوادث و سوانح هوایی خواهد بود. 
6ـ با توجه به اجرایی شدن قانون اصل 44 و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان قسمتی از وظایف مربوط به صدور پروانه های موسسات هوایی را برعهده این سازمان قرار داد. 
7ـ با توجه به موضوع عرضه و تقاضا برقراری و تنظیم تعرفه های مختلف در بخش های مختلف هوانوردی می تواند به عهده این سازمان قرار گیرد. 
8ـ به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین هوانوردی می توان ایجاد هیات های انتظامی بدوی و تجدیدنظر را برای این سازمان در نظر گرفت. 
9ـ انتخاب و تعیین اعضای متخصص کمیسیون بررسی حوادث و سوانح هوایی و نحوه اجرای فعالیت آن بطور مستقل می تواند به عهده این سازمان قرار گیرد. 
10ـ علاوه بر موارد مذکور وظایف اظهار نظر مشورتی در تهیه و تدوین پیش نویس لوایح، تصویبنامه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با هوانوردی و فرودگاهی و حمل و نقل هوایی، همکاری در زمینه گسترش برنامه های آموزشی به منظور ارتقای دانش کارکنان، حفظ احترام و شئون حرفه هوانوردی در جامعه را می توان برای این سازمان در نظر گرفت.

علی رضا منظری - وبلاگ تین نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد