صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

صنعت هوانوردی ایران ، از فراز تا فرود

صنعت حمل و نقل هوایی ایران از صنعت فرودگاهی تا صنعت هواپیمایی

ضربه استفاده از مدیران غیرمتخصص در بخش هوایی، مخربتر از ضربه تحریم‌ها بود!

تین نیوز | به دنبال سقوط هواپیمای آلمانی،  چهارشنبه گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که در آن آمده بود " شرکت هوایی لوفت هانزا که قبلا اطلاع از بیماری کمک خلبان مقصر در سقوط را کتمان کرده بود اینک اعلام کرده که او بیماری اش را اطلاع داده بود. لوفت هانزا که صاحب جرمن وینگز است هفته پیش گفت که آندریاس لوبیتز برای مدتی دوره آموزش خلبانی را متوقف کرده بود اما نگفت چرا. این شرکت اکنون ای میل هایی به تاریخ ۲۰۰۹ را منتشر کرده که نشان می دهد لوبیتز به مربیانش گفته بود از "افسردگی شدید" رنج می برد."
 پس از انتشار این خبر، اعضای گروه "مدیریت هوایی" که گروهی متشکل از متخصصان بخش هوانوردی و در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال است موضوع لزوم توجه به نیروی انسانی در این بخش را مورد بحث قرار دادند که نظر برخی از اعضای گروه در این مورد در ادامه آمده است:

- در سیستم بسیار پیچیده هوانوردی فرسودگی و تنیدگی کارکنان و اثرات مخرب افسردگی و فرسودگی و استرس به طور علمی ثابت شده و مدیران باید به این موضوع توجه بیشتری بکنند. امروزه نگهداشت منابع انسانی و نقش بسیار مهم منابع انسانی در صنایع و بهره وری صنعت از تکنولوژی و منابع مالی بسیار بالاتر هست و متاسفانه در صنعت هوانوردی به این گزینه توجه جدی نشده است. 
   
- در بازدید هایی که صورت می گیرد تجهیزات مورد بازدید قرار می گیرند و برای رفع تکلیف سلام علیکی هم با پرسنل می کنند.
 
-  پروفسور دمینگ زمانی که ژاپن بعد از جنگ با خاک یکسان شده بود قوا تحول را بر اساس یک چشم انداز ده ساله شروع کرد مهمترین عامل را توانمند سازی و آموزش کارکنان و بهره وری منابع انسانی دانست و مهمترین رکن را تغییر نگرش مدیران نسبت ب منابع انسانی قرار داد.
 
- در اکثریت شرکت های هواپیمایی نگاه مدیران به پرسنل از نگهبان و کارکنان خدمات گرفته تا خلبان و مهماندار و متخصصین، نگاهی ابزاری است و اصل مدیریت که مدیریت روح و روان است ،کاملا ناشناخته است. 

- در نظام دولتی نیروی انسانی را سرمایه نمی بینند و در دفاتر ساختمان و تجهیزات سرمایه است و در دفاتر ثبت می شود و مدیران فقط آنها را عملکرد معرفی می کنند. 

- ماه پیش یک همایش بزرگ برگزار شد و شاید نزدیک به هزار نفر مدیران منابع انسانی بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در آن همایش حضور داشتند اما متاسفانه حتی یک ایرلاین یا شرکت مرتبط با هوانوردی در این همایش حضور نداشت و این واقعا جای تاسف دارد.

- متاسفانه بعضی از مدیران ما اعتقاد چندانی به نیروی انسانی زیر مجموعه خود ندارند و به این نیروها به عنوان سربار و یا نهایتا به صورت یک ابزار نگاه می کنند. نیروهای متخصص و کار آمد را هم به چشم یک رقیب قوی و تهدیدی برای جایگاه خود می دانند.
 
- امروزه دنیا منابع انسانی را سرمایه ای بسیار مهم و مولد می داند و حتی حسابداری منابع انسانی انجام می دهد و ارزش تخصص و دانش کارکنان را بر اساس سنجه های استانداردی می سنجه و برنامه ریزی می کند.
 
- در کشورهای پیشرفته برای حل این مشکل ساختار اداری را از نظام دولتی به خصوصی تغییر دادند ولی در کشور ما رویه ای ایجاد شده که متاسفانه دستگاه دولتی نه تنها اهمیت به نیروی انسانی نمی دهد بلکه این رویه را هم به بخش خصوصی انتقال داده است.

- نیروی انسانی با هوش امروز بزرگترین چالش پیشروی مدیران ایرانی به شمار می آید نه توان حذف دارند و نه جرات به کارگیری.
 
- در جلسه ای مدیر منابع انسانی یک از ایرلاین ها در پاسخ به انتقاد حقوق پایین کارکنان با افتخار عنوان کرد که الان نیروهایی هستند که به جای شما و با مدرک کارشناسی ارشد با ۶۰۰ هزار تومان حقوق می آیند و کار می کنند. اگر بتوانند تمام نیروها را اخراج کنند می کنند و برای اداره ای خالی از پرسنل مدیریت می کنند.راه بسیار خوبی است برای مدیران راحت طلب و بی نیاز از خلاقیت. 
 
- همینطور است ولی موفق جوانان هستند. وقتی به راحتی از منابع عمومی ارتزاق می شود و بازخواست هم برای کار نکردن وجود دارد و رانت پارتی هم است در بر همین پایه می چرخد.  وقتی نیروی انسانی و علم و تجربه ارزش نداشت آقایان مدعی ممنوع القلم کردن منتقدین و کارشناسان می شوند.
 
- بزرگترین معضل هوانوردی امروز جدا از تحریم عدم وجود مدیران با دانش روز و مدیریت ضعیف استعدادها و نخبگان و نداشتن برنامه جانشین پروری و کلوپ پرورش مدیران آینده هست. 

-  حتی سلامت پرسنل هم برایشان ارزشی ندارد با توجه به اینکه هزینه های بیمه با خود مجموعه است.
 
- ضربه ای که بعضی از مدیران نا آشنا بر پیکره بیمار و نیمه جان صنعت هوانوردی در طی سالیان زدند به مراتب مخربتر از تحریم‌ها بوده است.
 
- در دنیای سیاست معمولا مدیران به دنبال کوتوله ه‍ای سیاسی هستند که خدایی نکرده موقعیتشان به خطر نیفتد این پدیده در بخش های دولتی ما بسیار نمود دارد. در نزد این مدیران هرکه کمتر بداند و کمتر بگوید ارج و قرب بیشتری دارد. 

- انتقاد به سیستم و ارایه راهکار به رشد و بالندگی هر سازمانی کمک می کند و حتی سازمان های پیشرو هزینه می کنند تا مورد مطالعه قرار بگیرند و به منتقدین بها می دهند. 

- طبق مصوبات دولت ورزش برای کارکنان باید رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد که خود ورزش کردن باعث پیشگیری از خیلی از بیماری ها می شود ولی بسیار جای سوال است که چرا با وجود اینکه با ورزش کردن هزینه های بیمه و درمان پرسنل پایین می آید ولی عملا مدیران با ورزش پرسنل مشکل دارند.
 
- هر عاملی که باعث تغییر و یا تحولی گردد ممکن است لرزه ای هر چند اندک بر میز مدیران محافظه کار دولتی ایجاد کند باید از آن اجتناب شود.
 
- به نظر شما اگر تحریم مورد بهانه برداشته شود و با همین ظرفیت و نگرش و بینش مدیریتی حاکم بر سازمان و ساختار مطبوع خود و سرمایه های انسانی و با چنین نگرش موجود به هوانوردی و حمل و نقل هوایی، هواپیمای نو و بدون محدودیت در خرید و انتقال وارد شود، مشکلات هوانوردی کشور برطرف می شود؟ مسلما خیر. برای خود تحریمی های داخلی چه برنامه ای وجود دارد؟ یقینا لایه ای از مدیران و صاحبان دیکتاتوری فکر و تصمیم باید از گود خارج شوند. برای یک لحظه فکر کنید مثلا شرکت زاگرس بویینگ 737 سری 800 برندنیو وارد کند و بعد تهران به مشهد چارتر پرواز کند. با طیاره مدل 25 سال پیش ارزان و اسقاطی، برای جبران هزینه های مثلا وارده قیمت ها را تا 3 برابر به اسم چارترکننده که از خودشان است افزایش می دهند و کیفیت هم که مشخص است. وای به روزی که بتوانند طیاره نو بیاورند. طیاره 80 میلیون دلاری تعهدات 80 میلیون دلاری نیز به همراه دارد و تفاوت بسیار با MD با ارزش 3 میلیون دلار دارد. پس شک نکنید آقایان از سر و ته خیلی چیزها و خیلی افراد خواهند زد و اولین بخش هم پرسنل بی گناه است. اوضاع از بیخ خراب است. 

- در نظام تابع مدیریت مترسکی ارائه نقطه نظرات و پیشهادات کارشناسی اساسی مورد عنایت قرار نمی گیرد.
 
- با توجه به رشد منفی جمعیت و هشدار مقام معظم رهبری و طبق معمول گوش نکردن فرمایشات ایشان از سوی دولتمردان تا چند سال آینده با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم بود و برای کارها باید از جنوب شرق آسیا نیرو بیاوریم مثل زمان رژیم گذشته که دکترها هندی بودند و..... 
 
- همین که بتوانیم جلوی فرار متخصصان را بگیریم با این همه نیروی دانش آموخته هیچ نیازی به ورود نیروی انسانی به کشور نخواهیم داشت در آمد آمریکا از محل جذب متخصصین سالیانه دو برابر در آمد نفت ایران است!!!! 

- نظام مبتنی بر سلسله مراتب، درجه بندی و شایسته سالاری در مدیریت نظامی بیشتر است.
 
- ما متاسفانه عرضه جذب نیروهای خودمان را نداریم چه رسد به جذب نیرو از کشورهای دیگر.
 
- بوروکراسی حاکم بر بخش های حرفه ای صنعت هوانوردی تا حدی سلسله مراتبی و ماشینی است.

- مهمترین مشکل صنعت فساد در مدیریت است. مدیرانی هم که پاک و پاکیزه هستند جرات نقد ندارند و کوتوله هستند. پرسنل زیرک هم برای همین کنار گذاشته می شوند و به نیرو انسانی اهمیت داده نمی شود چون زود دست مدیران فاسد خود را می خوانند.
 
- بیشتر وحشت مدیریت نا لایق از همین نیروهای زیرک و باهوش است. درد اصلی عدم استفاده از جوانان باهوش و همچنین نخبگان علیرغم وجود کارشناسان برجسته و سرزمینی غنی است. ای کاش مدیران ما بتوانند با استفاده از این امکانات کشور و صنعت را در مسیر پیشرفت قرار دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد